دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1399 - 00:02
سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با آنا:

آمریکا از داعش برای تعدیل موضع افغانستان در مذاکرات صلح استفاده می‌کند/ دامن زدن به ناامنی در آن‌سوی مرز ایران

سفیر سابق ایران در افغانستان گفت: آمریکایی‌ها در حال استفاده ابزاری از داعش برای ایجاد ناامنی هستند تا مواضع دولت کابل را بر سر میز مذاکره در دوحه تعدیل کنند.
کد خبر : 542885
139507041620174468755354.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روز شنبه چندین انفجار و حمله راکتی مرکز کابل، پایتخت افغانستان را لرزاند. وزارت کشور افغانستان شلیک ۲۳ راکت و کشته شدن دست‌کم 26 نفر را در حملات راکتی تأیید کرد.


انفجارها در مناطق پرجمعیت کابل، محل سفارتخانه‌ها ازجمله حیاط سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در  کابل و نیز چندین شرکت‌ بین‌المللی رخ داد. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.


«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: آمریکایی‌ها همچنان در افغانستان حضور دارند و مذاکرات صلح دولت با طالبان نیز به بن‌بست رسیده است.


ابوالفضل ظهره‌وند


وی درباره احتمال تثبیت حضور داعش در افغانستان با کمک آمریکا عنوان کرد: حضور داعشی‌ها در آنجا تثبیت نمی‌شود، ولی حضورشان در همسایگی جمهوری اسلامی ایران به اهداف آمریکایی‌ها در زمینه تداوم ناامنی کمک‌ می‌کند. آمریکایی‌ها به‌دنبال ایجاد صلح و امنیت در افغانستان نیستند، بلکه تلاش می‌کنند به تداوم بحران به‌گونه‌ای دامن بزنند که بتوانند آن را مدیریت کنند.


ظهره‌وند گفت: داعش در حال ایجاد ناامنی در صحنه میدانی است و به نظر می‌آید آمریکایی‌ها در حال استفاده ابزاری از داعش برای ایجاد ناامنی هستند تا مواضع دولت کابل را بر سر میز مذاکره در دوحه تعدیل کنند و به توافق مورد نظر با طالبان دست یابند.



داعش در حال کمک به آمریکا برای خروج مذاکرات صلح از بن‌بست طبق تئوری مدنظر واشنگتن است.



سفیر سابق ایران در افغانستان تأکید کرد: داعش با حملات خود که ازسوی آمریکا هدایت می‌شود، به‌دنبال تجدیدنظر کابل در مواضع خود در پای میز مذاکره با طالبان هستند. درواقع مردم افغانستان را به مرگ حملات تروریستی می‌گیرند تا به تب مذاکره راضی شوند. این در حالی است که تنها نقطه امید مردم متوجه دوحه است، جایی که پس از گذشت دو ماه گفتگو، رایزنی‌ها به بن‌بست رسیده است.




بیشتر بخوانید:


افغانستان نظارت بیشتری بر مرزهایش انجام دهد




این دیپلمات سابق کشورمان با تأکید بر رویکرد نظارتی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات صلح افغانستان در قطر گفت: اساساً مهندسی مذاکرات صلح خارج از نقش و اراده دولت و ملت افغانستان و به‌تبع آن خارج از چارچوب رایزنی با ایران است، بنابراین ایران نمی‌تواند در آن نقشی داشته باشد و قرار هم نیست داشته باشد.


وی افزود: همان‌طور که وزارت امور خارجه اعلام کرد، جمهوری اسلامی نظارت می‌کند که چه اتفاقی رخ می‌دهد و از ابتدا نیز گفته مبنای مذاکرات غلط است، زیرا مالکیت مذاکرات مربوط به دولت و ملت افغانستان نیست و در دست آمریکا و طالبان قرار دارد.


ظهره‌وند گفت: طالبان اصرار دارد اگر به هر سطحی از توافق با دولت کابل دست یابند، مبنای کارشان توافق با آمریکایی‌هاست. به عبارت دیگر اگر آمریکایی‌ها به هر نحوی از زیر مسئولیت توافق با طالبان شانه خالی کنند، آن‌ها نیز توافق با دولت را کنار می‌گذارند.


وی افزود: ما طالبان و آمریکا را در ایجاب و سلب توافق با کابل قبول نداریم. طبعاً جمهوری اسلامی نظاره می‌کند  چه اتفاقی رخ می‌دهد، ولی قطعاً این روند فرجام روشنی نخواهد داشت.


ظهره‌­وند: آمریکا و اروپا دنبال تأمین ملاحظات رژیم صهیونیستی در برجام هستند


سفیر سابق ایران در افغانستان درباره علت هدف قرار دادن جامعه دانشگاهی و مذهبی افغانستان در حملات اخیر این کشور گفت: موضوع است وقتی تروریست‌ها دانشگاه را هدف قرار می‌دهند، دانشگاه شیعه و سنی ندارد و همه طیفی را شامل می‌شود و درواقع هدفشان تحریک جامعه نخبگانی است.


وی افزود: آن‌ها می‌خواهند نخبگان را نسبت به آینده مأیوس کنند و با  تحریکشان به دولت افغانستان برای انعطاف در مذاکره با طالبان فشار وارد کنند.



هدف تروریست‌ها دلسرد کردن مردم نسبت به مقاومت و ایستادگی برای ساختن افغانستان است.



ظهره‌وند تأکید کرد: تروریست‌ها آنجا که در منطقه مربوط به شیعیان حملات خود را انجام می‌دهند، به‌دنبال ابجاد اختلاف میان شیعه و سنی هستند و همچنین می‌خواهند بر ایران فشار بیاورند. جریان‌هایی همچون طالبان و به‌ویژه داعش با هر گروه و جماعتی که مخالفشان باشند، مخالفند. آن‌ها با موجودیت دولت و قانون اساسی افغانستان مخالفند و هر کسی از قانون اساسی و موجودیت سیاسی افغان‌ها حمایت کند، آن را برنمی‌تابند و دشمنشان هستند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته