دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1399 - 20:00

شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

اگرچه ایران از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از برجام و اعمال تحریم‌های بی‌سابقه متحمل هزینه‌ای سنگین شد ولی حال که زمزمه بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای شنیده می‌شود تهران باید شروط خود را به غربی‌ها دیکته کند.
کد خبر : 542883
3554152.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در تابستان سال 1394 ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس بعلاوه آلمان موسوم به 1+5 به توافقی دست یافتند که به "برنامه جامع اقدام مشترک" یا برجام موسوم شد. برجام ایران را ملزم می‌کرد تا فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در چهارچوب جدید برجام ادامه دهد و در مقابل 1+5 را هم ملزم می‌کرد تا زمینه را برای لغو همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران آماده کنند.


آمریکا باید خسارات خروج از برجام را به ایران بپردازد


اما با روی کار آمدن دولت جدید دونالد ترامپ در ژانویه سال 2017 وی شروع به فراهم کردن زمینه خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای کرد و بالاخره در اردیبهشت‌ماه سال 1397 کشورش را از توافقی قانونی با ایران خارج کرد و به‌صورت یک‌جانبه نه‌تنها تمامی تحریم‌های لغو شده علیه ایران را فعال کرد بلکه سیاست فشار حداکثری برای به اصطلاح از پا درآوردن ایران را در سرلوحه امور قرار داد. ترامپ با ارائه یک طرح 12 بندی اعلام کرد در صورتی که ایران شرایط ما را بپذیرد حاضر به مذاکره با تهران و انعقاد توافقی جدید خواهد بود اما ایران به درخواست غیرمنطقی دولت ترامپ تن نداد.


جو بایدن


با فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سیزدهم آبان و نتیجه شمارش آرا و اعلام رسانه‌های آمریکایی و اروپایی مبنی بر پیروزی جو بایدن دموکرات این زمزمه شنیده می‌شود که واشنگتن بار دیگر می‌خواهد به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد.




بیشتر بخوانید:


بایدن به دنبال بازگشت به برجام قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران است




در اوایل مهرماه مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با بخش جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرد که در صورت پیروزی جو بایدن و تصمیم دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام، تهران شرایطی برای ازسرگیری کامل تعهدات برجامی خود خواهد داشت.



پیش‌شرط تهران برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران باشد زیرا درواقع اصل برجام دربرگیرنده همین موضوع اساسی است.



تخت روانچی که یکی آر اعضای اصلی هیئت مذاکره‌کننده ایران در گفتگوهای برجام بود از شرایط خاص ایران سخن گفت که اولین آن‌ها می‌تواند برگشت به برجام آمریکا بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط یا تغییر در متن و روح توافقنامه باشد.


بنابراین می‌توان حدس زد که پیش‌شرط تهران برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران باشد زیرا درواقع اصل برجام دربرگیرنده همین موضوع اساسی است.


در اوایل مهرماه بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گفتگو با اسپوتنیک تصریح کرد که دولت آمریکا در صورت تصمیم به بازگشت به توافق هسته‌ای، باید خسارات واردشده به ایران به دلیل خروج ترامپ از برجام را جبران کند. وی تأکید کرد که واشنگتن باید تعهد بدهد که به اقدامات غیرقانونی و غیرمنطقی مثل خروج از برجام دست نخواهد زد.


ظریف یک روز قبل از انتخابات امریکا در گفتگو با شبکه سی. بی. اس تصریح کرد که کشورش تحت هیچ شرایطی مذاکره مجدد بر سر مفاد برجام را بررسی نمی‌کند.


ظریف و کری


ایران نباید به هیچ توافق سست و شکننده‌ای تن دهد


البته باید منتظر ماند و دید که دونالد ترامپ در مدت باقی‌مانده از صدارتش بر کاخ سفید چه رویکردی در قبال ایران خواهد داشت. لازم به ذکر است که اگر تیم حقوقی ترامپ نتواند ادعاهای رئیس‌جمهور در خصوص تقلب در انتخابات را ثابت کند که تابه‌حال هم نتوانسته ثابت کند این جو بایدن است که به کاخ سفید راه خواهد یافت و سکان امور را در دست خواهد گرفت. ایران باید تا بیستم ژانویه منتظر بماند تا مواضع رئیس‌جمهور جدید را نیز بشنود. البته مقامات ارشد ایران بارها تأکید کرده‌اند که سیاست ایران منوط به تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا نیست زیرا می‌دانند که سیاست کلی کاخ سفید تا حد بسیار زیادی تحت تأثیر روسای جمهور نیست و این دولت یک درصدی‌هاست که برای واشنگتن تصمیم می‌گیرد.


به نظر می‌رسد که این بار ایران نباید بی‌گدار به آب بزند زیرا ضربه این‌گونه اعتماد به سیاست‌مداران غرب را بر پیکره اقتصاد کشور لمس کرده است.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته