دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1399 - 10:00
عضو مجمع نمایندگان استان تهران در گفتگو با آنا:

روحانی تمایلی به اعلام تعطیل دو هفته‎‌ای تهران ندارد/ طرح تعطیلی مشاغل در ساعت 18 تعداد مبتلایان را افزایش داد

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تاثیر معکوس در تعداد مبتلایان به کرونا دارد، گفت: طرح تعطیلی مشاغل در ساعت 18 عملا تعداد مبتلایان را افزایش داد.
کد خبر : 540708
روحانی.jpg

سید نظامالدین موسوی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در رابطه با لزوم تعطیلی تهران با توجه به شرایط بحرانی ناشی از کرونا گفت: مسئله تعطیلی تهران را در مجمع نمایندگان تهران پیگیری کردیم و همکارانی که در این زمینه متخصص هستند مانند روح‎الامینی، اقبال شاکری و زهره الهیان، از جانب مجمع نمایندگان تهران این موضوع را پیگیری کردند. همچنین این مجمع جلسه‌ای با اعضای ستاد مبارزه با کرونای تهران برگزار کرد که نتیجه این جلسه اعلام تعطیلی تهران با هدف مهار کرونا بود.


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر با بیان اینکه نه تنها مجمع نمایندگان تهران بلکه شورای شهر، استاندار در مورد تعطیلی تهران متفق‌القول هستند، افزود:در حقیقت با هدف قطع زنجیره انتقال کرونا، کنترل میزان تلفات انسانی ناشی از این اپیدمی و ایجاد تنفسی برای کادر درمان پیشنهاد تعطیلی ارائه شده که حجت‌الاسلام تقوی، رئیس مجمع نمایندگان تهران هم در این رابطه نامه‌ای خطاب به مسئولین مختلف، پیشنهاد تعطیلی را مطرح کرد. به رغم اینکه بخش‌های مختلف تأکید دارند تعطیلی باید اتفاق بیافتد اما رئیس جمهور با اعلام طرح‌ها و محدودیت‌ها در روز گذشته نشان داد که تمایلی به اجرایی کردن پیشنهاد و اجماع ایده تعطیلی دو هفته‌ای تهران ندارد.


وی با اشاره به نقایص تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا برنامه‌های مختلفی از طرف دولت برای ایجاد محدودیت‌ها با هدف کنترل کرونا مطرح شده اما هیچ‌کدام از این برنامه‌ها قاطع نبودند. همچنین برنامه‌هایی که بحث محدودیت‌ها در آن جدی و دارای ضمانت اجرایی باشد، ارائه نشد. بنابراین به نظر می‌رسد که طرح‌ها و برنامه‎های ستاد مقابله با کرونا تاثیر چندانی در کاهشِ روند سرایت و تلفات ناشی از این ویروس ندارد.


طرح اتمام کار در ساعت 18، تعداد مبتلایان به کرونا را افزایش داده است


موسوی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص زمان اتمام کسب و کار اظهار کرد: طرح محدودیت‌های اتمام کار تا ساعت 18 باعث می‌شود بخش قابل توجهی از مردم اقداماتی که قرار بوده بعد از ساعت 18 انجام دهند را قبل از 18 به سرانجام برسانند و این باعث می‌شود که ازدحام جمعیت قبل از ساعت 18 بیشتر شود و در نتیجه میزان انتقال کرونا افزایش پیدا کند. نکته دیگر اینکه حتی محدودیت ساعت 18 به صورت جدی اعمال نمی‌شود به همین دلیل این برخوردها  ومحدویت‌های مقطعی عملا تأثیر چندانی ندارد و آمار هم روز به روز بیشتر می‌شود. امیدواریم آقای رئیس جمهور در برابر این مسئله مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشد و اجازه ندهد که بیشتر از این افراد به دلیل این شیوه اعمال محدودیت‌ها از بین بروند.


احتمالا آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا بیش از آمار رسمی است


این نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با آمار رسمی روزانه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص میزان مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه حدود 460 نفر در سراسر کشور در اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند که بخش قابل توجهی از این آمار مربوط به تهران است منتها براساس آنچه که مسئولین وزرات بهداشت می‌گویند ممکن است آمار تلفات بیشتر از این باشد و چراکه آماری اعلام شده آمار قطعی و متقنی است که این افراد به دلیل ابتلا به کرونا فوت کردند وگرنه این امکان وجود دارد رقم مربوط به موارد مشکوک و متعددی هم وجود داشته باشد که به واسطه کرونا فوت کردند اما به دلیل اینکه تشخیص قطعی داده نشده و یا دلایل دیگری آن آمار اعلام نشده است.


برخورد مجلس با ستاد ملی مقابله با کرونا


وی در واکنش به اینکه تاب‌آوری کادر درمان سیر نزولی دارد و از طرفی آمار تلفات رو به افزایش است، در صورت افزایش تعداد مبتلایان و تلفات ناشی از کرونا به رقمی بیش از این، امکان برخورد مجلس با رئیس جمهور که رئیس ستاد مقابله با کرونا است، وجود دارد؟ تصریح کرد:به جهت اینکه تاکید شده تصمیمات نهایی در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شود و همه باید نسبت به تصمیمات کرونا مسئولیت پذیر باشیم، تصمیمات این ستاد را اجرا می‌کنیم اما معنی و مفهومش این نیست که اگر در عمل به تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا تن دادیم و آنها را پذیرفتیم، در حوزه نظر نخواهیم با آنها برخورد کنیم. در حال حاضر جمع قابل توجهی از مسئولین و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند که راه‌حل جدی برای کنترل شیوع کرونا بحث تعطیلی است و این را هم از آقای رئیس جمهور خواستیم اما به آن عمل نمی‌شود. این هفته در مجمع نمایندگان استان تهران این قضیه را مجددا بررسی می‌کنیم و ممکن است برای دریافت نظرات کارشناسی سایر نماینده‎ها، در صحن علنی هم مطرح شود و ارزیابی صورت بگیرد که اجماع مجلس چگونه است.


موسوی با اشاره به اینکه اعضای تشکیل‌دهنده ستاد ملی مبارزه با کرونا و جای خالی سایر نهادها در این ستاد اظهار کرد: به دلیل اینکه بخش عمده فعالیت میدانی و اجرایی مقابله با کرونا بر عهده دستگاه اجرایی و دولت است لذا طبیعی است که در این ستاد اکثریت از اعضای قوه مجریه باشند و از این منظر انتقادی نیست اما به این قضیه اعتراض وارد است که در ستاد کرونا به دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی خارج از دولت و حتی داخل دولت توجه نمی‎‌شود به عنوان مثال زمان که استاندار تهران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران صراحتاً درخواست دوهفته تعطیلی تهران را دارند، هیچ توجهی به این درخواست‌ها نمی‌شود.


عضویت نماینده‌ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا، تاثیری در تصمیمات ای ستاد  ندارد


عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به عدم عضویت نمایندگان مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: مسئله این نیست که چرا نماینده‌ای عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیست چرا که ممکن است در آنجا چند نفر عضو باشند اما تصیم‌ها همین تصمیمات باشد، لذا مسئله اصلی توجه این ستاد به نظرات کارشناسی و صاحب‌نظرانی است که در این زمینه دیدگاه‌های شفاف دارند.نکته دیگر این است که رئیس جمهور نسبت به تصمیمات ستاد مسئولیت پذیر باشد و اگر موضوعی هم رد می‌شود دلایل رد شدن را  بگوید و یا اگر پیشنهادی را ارئه می‌دهد پشتوانه تخصصی و کارشناسی آن را هم اعلام کند و یک طرفه، بدون اقناع افکار عمومی و بی‌توجه به نظر کارشناسان و عوامل اجرایی تصمیم نگیرد.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته