دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با آنا:

تناقض در ابلاغیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، اعتبار آن را زیر سوال می‌برد/ بی‌توجهی ستاد به نظر کارشناسی مجلس

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با نگاهی آسیب‌شناسانه به تصمیمات ستاد ملی مبارزه کرونا گفت: تناقض در ابلاغیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، اعتبار این ستاد را هم زیر سوال می‌برد.
کد خبر : 540473
ستاد کرونا.jpg

محسن فتحی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در رابطه با تضاد‌ و تناقض‌های تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص تعطیلی‌ها و ایجاد قرنطینه گفت: در حال حاضر هیچ نماینده‌‌ای از مجلس شورای اسلامی در ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور ندارد، زمانی ستاد ملی محسوب می‌شود که از ظرفیت همه قوای کشور اعم از مجریه، مقننه و قضاییه استفاده شود.


وی افزود: با توجه به اینکه کرونا چند وجهی است و تبدیل به بحران شده علاوه بر کمیسیون بهداشت و درمان، برخی دیگر از کمیسیون‌ها نظیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و کمیسیون اقتصادی هم در این مورد دیدگاه‌هایی را مطرح می‌کنند اما به دلیل عدم عضویت اعضای قوه مقننه این دیدگاه‌ها در اظهارنظرات و جلسات رسمی ستاد ملی مبارزه با کرونا بازتاب ندارد. لازم به ذکر است که حتی نظرات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس هم در تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در نظر گرفته نمی‌شود.


دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با نگاهی آسیب‌شناسانه به تصمیم ستاد ملی مبارزه کرونا تصریح کرد: تصمیم جزیره‌ای یکی از نقاط ضعف ستاد ملی مبارزه با کرونا است به عنوان مثال امروز تصمیم می‌گیرند ساعت 18 همه جا تعطیل شود بعد فردا می‌گویند تعطیلی ساعت 18 به دلیل مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو کنسل است.


فتحی درباره اثر تصمیم‌ جزیره‌ای تاکید کرد: این قبیل تصمیم‌گیری‌ها اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند. به عبارت دیگر از طریق این نوع تصمیم‌گیری‌ها اعتماد عمومی که نسبت به تصمیم ستاد کرونا شکل گرفته بود، خدشه‌دار می‌شود و از طرفی به دلیل تناقض در ابلاغیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، اعتبار این ستاد هم زیر سوال می‌رود.


این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته مقام معظم رهبری تاکید داشتند که نظرات، نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد که ما هم آن را می‌پذیریم. اما واقعیت امر این است که ستاد ملی هم باید در واقعیت ملی باشد و نمایندگانی از همه نهادهای اصلی کشور و به ویژه مجلس در جلسات این ستاد حضور پیدا کنند تا از این طریق مسائل و مشکلات در آنجا مطرح شود اما متاسفانه چنین موردی تاکنون اتفاق نیافتاده است.


وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکنون 44 جلسه تشکیل داده اما این جلسات نتایج مثمر ثمری نداشته است، به ارایه راه حلی برای افزایش کارایی ستاد ملی مبارزه با کرونا پرداخت و ادامه داد: برای یک بار هم که شده ستاد ملی مبارزه با کرونا از همه کارشناسان برای حضور در جلسات این ستاد دعوت و مطالب کارشناسی را دریافت کند و به جمع‌بندی برسد نه اینکه تنها طیف خاصی در این جلسات حضور داشته باشند.


فتحی افزود: با وجود تلاش‌های پژوهشگران در مرکز پژوهش‌های مجلس اما هیچ‌یک از نتایج این تحقیقات در ستاد ملی مبارزه با کرونا استفاده نمی‌شود. در حالی که یکی از راه‌ها برای مهار بحران کرونا برنامه‌ریزی براساس داده‌های پژوهشی نخبگان داخلی است.


 دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: بنابراین بهتر است که ستاد ملی مبارزه با کرونا براساس داده‌های پژوهشی کشور پروتکل و برنامه‌ای را طراحی کند و براساس آن تصمیم بگیرد و مصوبات را طبق این پروتکل ابلاغ کند تا زنجیره ابتلا به کرونا قطع شود. تا روزی که حتی یک بیمار هم وجود داشته باشد، این زنجیره قطع نخواهد شد، لذا باید به این نقطه برسیم که زنجیره ابتلا را قطع کنیم.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته