عدالت در ارتقای علمی؛ چرا هیئت ممیزه باید نقش قاضی را ایفا کند؟
به گزارش خبرگزاری آنا، اولین جلسه هیئت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی در دور جدید با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه در امور بینالملل و پیشرفت علمی، دکتر محمدصادق ضیائی رئیس مرکز امور هیئتهای ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی، نمایندگان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سایر اعضای جلسه برگزار شد.
طهرانچی در این جلسه با بیان اینکه اعضای جلسه هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی را دو دسته تشکیل میدهد، گفت: اعضای این جلسه یا از خانواده دانشگاه آزاد اسلامی هستند و یا از خانواده آموزش عالی. اما همه با هم برای ارتقای دانشگاه و نظام آموزش عالی تلاش خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه این دانشگاه پدیدهای منحصربهفرد است که با نگاه بلند امام خمینی (ره) به وجود آمده است، تصریح کرد: وقتی امروز به دانشگاه آزاد اسلامی نگاه میکنیم، متوجه میشویم که این دانشگاه یک سرمایه بسیار عظیم است که نمیشود راحت از کنار آن گذشت. دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه حاکمیتی است و هماهنگ در چارچوب نظام آموزش عالی عمل میکند.
وی افزود: یکی از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی این است که هماهنگترین رفتار را با مجموعههای بالادستی خود دارد. در این راستا باید اشاره کنم که دانشگاه آزاد اسلامی یک هیئت ممیزه براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک هیأت ممیزه با هماهنگی وزارت بهداشت و چهار هیأت ممیزه با پیشنهاد رئیس دانشگاه و حکم وزیر علوم دارد و این نشان میدهد که سطح جریان علمی از لحاظ تنظیمگری در این دانشگاه، یک تنظیمگری کاملاً هماهنگ است.
وی با تأکید بر اینکه ارتقای فرد باید به ارتقای سازمان بیانجامد، گفت: اگر ارتقای فرد و ارتقای سازمان را از یکدیگر جدا بدانیم و صرفاً به ارتقای فرد توجه کنیم، دچار خسران میشویم بنابراین توجه به این نکته ضروری است که تنظیمگری باید به تغییر رفتار نظام آموزش عالی بیانجامد.
طهرانچی با تأکید بر اهمیت توجه به تفاوتهای دانشگاه آزاد اسلامی با مجموعه دانشگاههایی که در زیرنظامهای دیگر هستند، اظهار داشت: این تفاوتها را باید درک کرد و متناسب با آن، اعضای هیأت علمی را در جلسههای هیأت ممیزه ارتقا داد. بحث مهم در این زمینه، مأموریت متفاوت دانشگاه آزاد اسلامی است. اتفاقاً اگر در دانشگاه آزاد اسلامی ما در تقویت سازمان خطا کنیم، پیامدهای اقتصادی آن را زودتر میبینیم اما در دانشگاههای دولتی به واسطه اینکه اقتصاد آنها یک اقتصاد نفتی است، سریعاً عواقب را مشاهده نمیکنند. پس کنش سهم دانشگاه آزاد اسلامی یک کنش وصل به جامعه و وصل به سیاستگذاری است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی در این دانشگاه شروع به فعالیت کردم، تنها یک هیأت ممیزه برای ارتقای اعضای هیأت علمی داشتیم. این موضوع اولین چیزی را که زیر سؤال برده بود، نظام عدالت بود. این یک ظلم به حساب میآمد. با این اوصاف، حتی اگر افراد مرتباً کار میکردند، بازهم یک هیأت ممیزه نمیتوانست جوابگوی خیل عظیم اعضای هیأت علمی این دانشگاه باشد و یک ظلم ساختاری ایجاد شده بود. پس از آن، در هر دوره وزارت، یک هیأت ممیزه به دانشگاه اضافه شد که امروز این عدد به چهار هیأت ممیزه رسیده است که البته به نظر ما هنوز بسیار جای کار دارد.
وی ادامه داد: هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هزینهاش توسط پول نفت فراهم نمیشود بلکه خود هیأت علمی تلاش میکند که هزینه خود را به دست آورد. بعد برای رسیدن به استاد تمامی باید سالها در یک صف طولانی منتظر بماند و این درست نیست.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه افتخار میکنم که در دانشگاه آزاد اسلامی همکارانی دارم که تعصب علمی دارند، گفت: افتخار ما در این دانشگاه تعصب علمی است؛ یعنی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای علم ارزش بسیاری قائل هستند. در این دانشگاه کمیتههای ملی پیش دفاع برگزار میشود و این کمیتهها اجازه نمیدهند کسی کفایت دستاوردش صرفاً با دو مقاله انجام شود. باید در یک کمیته 9 نفره دفاع کند، جلسه دفاع کاملاً مجازی و بیتأثیر از استاد راهنما و یک نظام بسیار متقن است.
طهرانچی ادامه داد: افتخار میکنیم که در طول 6 سال گذشته رغبت مردم به دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر شده است. این رغبت در کاردانی و کارشناسی خود را به خوبی نشان داد و ما در کارشناسی ارشد و دکتری به جد کنترل انجام دادیم. ما دانشجو را دستمایه ارتقا نگرفتهایم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع سیاست علمی گفت: به نحو ایدهآل؛ سیاست علم باید از نیازهای شهروندان حمایت کرده و در مسیر هدایت علم دخالت کند. در سیاست علم سه موضوع سیاستگذار، دانشمند و مطالبه جامعه مطرح است که این سه با هم یکسان نیستند. مطالبه جامعه شامل اشتغال، اقتصاد، رفاه، امنیت و سلامت است. سیاستگذار به دنبال توسعه و مسائل خاص خود است و این وسط دانشمند به دنبال پژوهش مسئلهمحور و تحقیق است. توجه به این نکته ضروری است که ما (به عنوان اعضای هیأت ممیزه) کجا ایستادهایم. درواقع ما تنظیمگری را در هدایت دانشگاه برای بقا انجام میدهیم و اگر این شأن را برای خود قائل نشده و آدمها را صرفاً عدد ببینیم، به چیزی دست پیدا نمیکنیم.
وی خطاب به اعضای هیأت ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شما در مقام تنظیمگری هستید. من به عنوان رئیس دانشگاه هر نقشه راهی که داشته باشم، این شما هستید که به آن هویت میدهید و مردم خود را با شما تنظیم میکنند. بحث مهم در این زمینه با مفهوم سیاست علم مطرح میشود که این سیاست هم میتواند بر سیاستهای دولتی اثر بگذارد و هم میتواند از آنها تأثیر بگیرد. هیأت ممیزه فقط ارتقا نمیدهد؛ بلکه اعمال سیاست علم نیز انجام میدهد و برای سیاست علم تنظیمگری میکند.
وی افزود: مقام معظم رهبری درخصوص علم میفرمایند «اسلام الگوی مستقل خودش را دارد. الگوی اسلامی برای نظامسازی و جامعهسازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است. ایمان به معنای ایمان توحیدیِ خالص که این ایمان توحیدیِ خالص، هم در ساخت شخصیت انسانها تأثیر میگذارد، هم در ساخت جامعه و قواره عمومی جامعه اثر میگذارد، و هم در عمل شخصی امتداد دارد، هم در شکل اجتماعی. علم با گستره بیانتهای [آن] -هم علم الهی، هم علم طبیعی به آن [معنا] که غربیها هنرشان را در آن نشان دادند، [یعنی] تسخیر طبیعت و تسلط بر طبیعت و مانند اینها- جزو چیزهایی است که در اسلام ممدوح است. بعد انسان عروج میکند از این مرحله به مراحل بالاتر؛ علم به هویت انسان، علم به عالَم ملکوت و علوم الهیِ برتر از این حرفها. این علم شامل همه این مسائل است. عدل هم به معنای وسیع عدل؛ هم عدالت اقتصادی، هم عدالت قضایی، هم عدالت اجتماعی، [یعنی] عدالت به معنای واقعی کلمه. این، آن چیزی است که امام به ما یاد داده.»
دکتر طهرانچی ادامه داد: این یک بحث جدی است که باید با توجه به تمام مؤلفههای آن، مراقبت لازم را در رفتار خود داشته باشیم. در زمینه عدل باید تأکید کنم که اعضای هیأت ممیزه در مقام قضاوت هستند و مؤلفه اصلی قاضی، عدل است. اگر هیأت ممیزه از عدل خارج شود، سازمان احساس ظلم میکند. این عدل، عدل رفتاری سازمانی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرآن کریم یک قیاس پذیری دارد به این صورت که یک مثال طبیعی میزند و ما را از آن مثال طبیعی به یک مسئله انسانی وصل میکند، گفت: تمسک به قرآن کریم برای تمام مسائل همواره راهگشاست و مثال در قرآن، راهی از پدیدههای طبیعی ملکی به پدیدههای انسانی ملکوتی است. در این زمینه نیز باید به چند آیه قرآن اشاره کرده و نکات آن را بیان کنم.
وی با اشاره به آیات 41 و 43 سوره عنکبوت گفت: خداوند در آیه 43 سوره عنکبوت میفرماید «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ». همچنین در آیه 41 آمده است: «مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ». برمبنای این آیات؛ خانه عنکبوت خانهای است که اجزای آن محکم اما کلیت آن سست است. خداوند در آیه به زیبایی سست بودن خانه عنکبوت را به تصویر میکشد و ما از این آیه نتیجه میگیریم که هر جزء قوی الزاماً به ساختار قوی نمیانجامد و شما به عنوان اعضای هیأت ممیزه اگر فرد را سازمان ببینید و روابط را درست تنظیم نکنید، سازمان شما با صد استاد نیز ارتقا نمییابد.
طهرانچی با اشاره به یک مثال دیگر در قرآن کریم، گفت: خداوند در آیات 19 تا 25 سوره الرحمن به پدیده طبیعی رسیدن دو دریا با برزخ فیمابین اشاره میکند. از این آیات میتوانیم برای این مثال استفاده کنیم که فرد یک دریا و سازمان یک دریای دیگر است و وقتی این دو دریا به هم میرسند، نه فرد باید در حق سازمان جفا کند و نه سازمان در حق فرد. درواقع در بهم رسیدن، فرد و سازمان اگر حقوق یکدیگر را رعایت کنند و نسبت به هم تعدی نداشته باشند، رشد در آنها رخ میدهد. پس همانگونه که ارتقای فرد لزوماً به ساختار قوی نمیانجامد، به همان میزان تعدی نکردن در حقوق یکدیگر نیز بسیار مهم است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه چیزی که نفع مردم در آن است، پایدار میماند، گفت: خداوند در این زمینه در آیه 17 سوره الرعد میفرماید «أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ». از این آیه میتوانیم برداشت کنیم که اگر نفع عمومی در ارتقا نباشد، به درد نمیخورد. وقتی نظام ارتقا نفع عمومی را در بر داشته باشد، پایدار میماند. پس بنابراین توجه به این نکته بسیار مهم است که در نظام ارتقا، حفظ منافع کنشگران فردی و جمعی به پایداری قوانین منجر میشود.
وی به یکی دیگر از مثالهای قرآن کریم در این زمینه اشاره کرد و افزود: خداوند در آیه 11 سوره فصلت میفرماید « ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاءِ وَهِيَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ ائْتِيَا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قَالَتَا أَتَيْنَا طَائِعِينَ». دقت در این آیه بسیار حائز اهمیت است. وقتی که عالم خلقت تشکیل شد اول فقط ذرات وجود داشت سپس خداوند فرمودند که یک مسیری را بروید و ذرات در این مسیر طوعا را انتخاب کردند و مسیر وا داشته را انتخاب نکردند. این آیه به خوبی نشان میدهد که شکل گیری نظام خلقت از مسیر واداشته نیست و لازم است طی مسیر طبیعی در سیر ارتقا اتفاق افتد. بنابراین شما به عنوان هیات ممیزه باید برای ارتقا، نظامی داشته باشید که نظام واداشته نباشد. بر مبنای این آیه قرآن اگر نظام ارتقا مانند مادری که بچه خود را باردار است و از درون خود چیزی به دنیا میآورد باشد، کارساز است اما اگر اینگونه نباشد و نتواند از باطنش چیزی را از خود جدا کند و چیزی را از خود نزاید، علمی نیست. باید در نظام ارتقا کسی که طبیعی رشد میکند ارتقا یابد تا کسی که فقط بخاطر ارتقا مقاله میآورد. نظام ارتقا را باید طوری درست کنید که این نظام از درون جوشش کند.
دکتر طهرانچی در ادامه با بیان اینکه مودت و عدالت شرط شکلگیری و بقای اجتماع است، گفت: توجه به دو موضوع مودت و عدالت بسیار مهم است، مودت در همگرایی دو زوج و عدالت در آرایش ساختار بزرگ.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بحث ساختار نهاد علم، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن میفرماید «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ». در این آیه توجه به مفهوم «بَأْسٌ شَدِيدٌ» بسیار حائز اهمیت است. ساختار و سازمان باید بَأْسٌ شَدِيدٌ داشته باشد. ساختاری که «بَأْسٌ شَدِيدٌ» داشته باشد، از درون آن «مَنَافِعُ لِلنَّاس» درمیآید. اولین چیزی که باید از دانشگاه دربیاید، «بَأْسٌ شَدِيدٌ» است.
وی با تأکید بر اهمیت رفتار نهادی به جای رفتار سازمانی، گفت: باید بترسیم از زمانی که دانشگاه فقط سازمان باشد و یک رفتار سازمانی داشته باشد اما رفتار نهادی نداشته باشد. موضوع رفتار نهادی بسیار مهم است که باید به آن توجه لازم داشت.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه نظام ارتقا ازجمله حکمرانیهای تنظیمگر است، تصریح کرد: در این نظام، آیندهنگاری، سیاستگذاری و برنامهریزی وجود دارد اما کاری که ما میتوانیم در این نظام انجام دهیم، پیادهسازی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جزئیات نظام حکمرانی جهانی گفت: در این بین یک نظام علم و فناوری جهانی و یک جریان جهانی دانش وجود دارد. نظام علم و فناوری جهانی یک جریان جهانی دانش درست کرده که نظام ارتقا را به ما تحمیل میکند. شما عدد را در این نظام میبینید اما نظام حکمرانی جهانی از قبل جهتها را دیده و تنظیم کرده است و شما یک بازیگر کنشگر در نظام حکمرانی جهانی میشوید. البته از سوی دیگر نظام ارتقا، موضوعات برنامهریزی دانشگاه، سیاست آموزش عالی، سیاست علمی کشور و سیاست عمومی حکمرانی ملی نیز وجود دارد. اگر شما در نظام ارتقای خود به این موضوعات توجه نکنید، به یک کنشگر در نظام سلطه تبدیل میشوید.
دکتر طهرانچی اظهار داشت: مقام معظم رهبری میفرمایند «رکن اصلی تعریف دانشگاه «علم» است، دانش است. البته در تعریف دانشگاه، از جهات سیاسی و اجتماعی و مانند اینها هم عناصری وجود دارد اما عمده علم است. دانشگاه سه وظیفه اصلی دارد. [دانشگاه] سه وظیفه اصلی دارد: اول، عالِم تربیت کند، دوم، علم تولید کند، سوم، به تربیت عالِم و تولید علم جهت بدهد.» دانشگاه آزاد اسلامی بر همین مبنا حرکت میکند و چهار نظام برای خود در نظر گرفته است. ما یک نظام تربیتی داریم که تربیت عالم و قوه عاقله را برعهده دارد و یک نظام فرهنگی نیز داریم که جهتده به تربیت عالم است. البته ما در دانشگاه آزاد اسلامی نظام فرهنگی را کلاس فرهنگی نمیدانیم. درواقع نباید فرهنگ را به کلاس تقلیل داد. ما پژوهش در فرهنگ، آموزش فرهنگی و کاربست فرهنگی داریم.
وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی قبلاً گروههای علمی به صورت مجمع الجزیره بودند، گفت: در حال حاضر در این دانشگاه یک نظام درست شده که برمبنای آن؛ هر عضو هیأت علمی عضوی از یک گروه دانشی است که به تبع آن؛ در استان و سازمان مرکزی نیز نظارت بر کار آنها وجود دارد. امروز 74 مدیر گروه کشوری در دانشگاه آزاد اسلامی داریم که به سرعت و به راحتی به هر عضو هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی وصل میشوند. شما میتوانید در کمیتههای تخصصی هیأت ممیزه از مدیران گروه کشوری به صورت مدعو دعوت کنید.
وی با بیان اینکه دانشگاه خصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی بدون جامعه زنده نیست، تصریح کرد: در این زمینه دکتر داوری اردکانی در کتاب «فلسفه و آیندهنگری» تأکید میکند که «مسائل علم جدید در طی 400 سال همواره ناظر به قوام عالم و آدم جدید بوده است. با این قیاس اگر وضع علم در جهان درحال توسعه، مرحلهای از تاریخ علم در جهان جدید باشد، باید مسائل علم را عین مسائل توسعه بدانیم.» این به خوبی مسائل علم را نشان میدهد. ما در این زمینه برای دانشگاه آزاد اسلامی یک مأموریت تعریف کردهایم. ماموریت دانشگاه باید پاسخگویی به سؤالات واقعی در مواجهه با دنیای پیرامونی باشد. ما تأکید کردهایم که دانشگاه آزاد اسلامی باید با جامعه حرف بزند. درواقع با اقتصاد، سیاست، اجتماع، سلامت، نوآوری و فناوری جامعه ارتباط داشته باشد.
دکتر طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست کاری ندارد. بحث این دانشگاه، امر اجتماعی است و به خاطر همین مدرسهداری میکند. مدرسههای این دانشگاه از جنس امر اجتماعی است. تربیت پرستار در این دانشگاه نیز یک امر اجتماعی است. رسانههای دانشگاه نیز امری اجتماعی هستند. همچنین اقتصاد این دانشگاه یک اقتصاد درونزاست. اقتصاد در این دانشگاه بسیار مهم است. کنشگری اقتصادی استاد نیز بسیار مهم است. بنابراین ما یک نظام پایه-عرصه درست کردیم و تمام استادان در این دانشگاه باید مانند پزشکان در عرصه هم حضور داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نظام تربیتی این دانشگاه میخواهد جامعه کارآمد بسازد، نظام علمی آن میخواهد جامعه خلاق بسازد، نظام فرهنگی آن میخواهد فرهیخته تربیت کند و نظام فناوری آن میخواهد جامعه مولد بسازد.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برای وصل به جامعه، یک سری دانشکدههای موضوعی راهاندازی کرده است، گفت: کار این دانشکدهها، اتصال به جامعه است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آمار تفصیلی از ورودیهای برخی رشتهها در سال 1403 گفت: متأسفانه در بسیاری از رشتهها مانند زبان و ادبیات فارسی، مهندسی پلیمر، مهندسی دریانوردی، علوم دامی، ریاضیات، فیزیک، زمین شناسی و شیلات ورودیها بسیار پایین هستند. ما باید برای این موضوع فکری کنیم. البته در سال 1401 آمار بسیار بدتر بود که ما توانستیم با اتخاذ سیاستهای درست، تا حدودی جلوی آن را بگیریم.
وی افزود: یکی از کارهایی که برای اقبال اجتماعی رشتهها انجام دادیم، ایجاد چهارشنبههای صنعتی در واحد تبریز بود که دانشجویان وارد صنعت شدند. از وقتی ما دانشجویان را به صنعت وارد کردیم، ورودی رشتهها در این حوزه افزایش داشته است.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی را با مودت و عدالت نگه داریم، گفت: تلاش ما این است که دانشگاه نهاد پیشرفت اجتماعی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باشد و «توانایی فردی، سازمانی و اجتماعی»، «دانایی فردی، سازمانی و اجتماعی»، «رفاه و ثروت فردی، سازمانی و اجتماعی» و «حیات طیبه فردی، سازمانی و اجتماعی» را داشته باشد. ما در دانشگاه با درک مسئله زیست بوم؛ یک سند تحول داریم که به طور جامع مشخص کرده که دانشگاه باید چه کار کند و هیچ کاری خارج از آن صورت نمیگیرد. درواقع تمام فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی در یک محیط قانونی و نظارتی انجام میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما اجازه نمیدهیم هیچ امر خلاف قانونی در دانشگاه حتی به فکر کسی خطور کند چه برسد به اینکه آن را انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: با تهدیداتی که هوش مصنوعی دارد، باید استادی داشته باشیم که توانایی القای پرسش، تحریک یادگیری و تأمین منافع اقتصادی و اجتماعی داشته باشد. اگر این نباشد، تفکر از جامعه رخت بر میبندد. در نظام ارتقا باید به این موضوعات توجه کرد. استادی که نتواند القای پرسش کند، تحریک یادگیری نداشته باشد، از او منافع اقتصادی و اجتماعی هم درنمیآید.
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 40 درصد بار آموزش عالی کشور را برعهده دارد، گفت: ما کاملاً به ارتقای آموزش عالی مقید هستیم و کارآمدی برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که ما نمره خود را از مردم میگیریم و این بسیار ارزشمند است. پس بنابراین هست و بود ما در تحول ماست.
انتهای پیام/