دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1399 - 13:00
آنا گزارش می‌دهد؛

بی‌اعتنایی صاحبان مشاغل به مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا/ مغازه‌ها در شرایط بحرانی هم باز هستند

با وجود منع فعالیت برای مشاغل غیر ضروری از ساعت 18 به بعد، بسیاری از کاسبان این مشاغل در ظاهر به بهانه عدم ابلاغ چنین دستوری از طرف اتحادیه‌ها و در واقعیت برای کسب درآمد بیشتر تا پاسی از شب به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
کد خبر : 540256
235076.jpg

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، افزایش آمار مرگ و مير در کشور به حدود ٥٠٠ نفر در روز و ابتلای روزانه بیش از 10 هزار نفر به كرونا در کشور منجر به این شد كه ستاد ملی مبارزه با كرونا، ساعت کار مشاغلی که از ضرورت کمتری برخوردار هستند، را کاهش دهد.


بر این اساس کلیه مشاغلی که در گروه‌های شغلی ۲ ، ۳ و ۴ قرار دارند مشمول این قانون شده و از بیستم آبان ماه به مدت یک ماه از ساعت ۱۸ به بعد اجازه فعالیت نخواهند داشت. در این مدت تنها مشاغل گروه اول که در ردیف گروه شغلی ضروری معرفی شده‌اند، می‌توانند تا بعد از ساعت 18 به فعالیت خود ادامه بدهند.


با توجه به این مصوبه و همچنین انتشار روزانه آمار تصاعدی مبتلایان و فوتی‌های در اثر کرونا از طرف سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار می‌رفت که مشاغل گروه 2، 3 و 4 در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها از ساعت 18 فعالیت نداشته باشند و به عبارت دیگر کرکره مغازه‌هایی که در این گروه‌های شغلی قرار دارند، پایین باشد. این پیش‌زمینه منجر به شکل‌گیری این فرضیه شد که ساعت 10 شب هیچ فروشگاه و مرکزی غیر از مشاغل ضروری باز نخواهد بود.








اما شواهد حاکی از آن است که صاحبان برخی از این مشاغل بدون توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا در رابطه با زمان اتمام فعالیت روزانه مشاغل غیر ضروری، تا پاسی از شب به فعالیت خود ادامه می‌دهند. درصد بالایی از تعداد مغازه‎هایی را که برخلاف مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به فعالیت خود ادامه می‌دادند، کبابی‌ها و طباخی‌ها تشکیل می‌دادند.


یکی از مغازه‌داران صنف کبابی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که بیش از 4 ساعت از ساعت 18 گذشته است چرا مغازه شما که در گروه شغلی 2 و غیرضروری قرار دارید، باز است؟ گفت: همه باز هستند، ما بیرون‌بر هستیم.


این مغازه‌دار در توجیه چرایی بازبودن مغازه خود به بیرون‌بر بودن کالای مورد معامله اشاره کرد و یادآور شد: درباره زمان پایان کار روزانه و نحوه فعالیت در این ایام  با اتحادیه رستوران‌داران و کبابی‌ها تماس گرفتیم و آنها اعلام کردند که از ساعت 18 به بعد می‌توانیم به صورت بیرون‌بر به کاسبی ادامه دهیم، بنابراین ساعت 18 می‌بندیم، کسی را به داخل مغازه راه نمی‎دهیم و در قالب بیرون‌بر کار می‌کنیم.


اما به غیر از کبابی‌ها و طباخی‌ها, مغازه‎‌های دیگری که در زمینه خرید و فروش موبایل فعال هستند، کسبه‌ای که از راه خرید و فروش پوشاک تأمین معاش می‌کنند و حتی فروشندگان لوازم ساختمانی نیز مشغول فعالیت بودند. با توجه به اینکه ساعت از 22 گذشته بود و در شرایط عادی و غیربحرانی هم انتظار نمی‎رود که چنین مغازه‌هایی باز باشند، یکی از کسبه پوشاک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر برخلاف مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مشغول کسب درآمد هستید، آیا مأموران با شما برخورد نمی‌کنند؟ تصریح کرد: با ما هم برخورد می‌کنند اما باز هستیم. در حقیقت مأموران نمی‌آیند و با ما کاری ندارند چراکه اتحادیه پوشاک درباره زمان پایان کار ابلاغیه نداده است.






در مجموع شواهد امر نشان می‌دهد ممانعت از باز ماندن کسب و کارهای غیر ضروری در ساعت پایانی شب نیاز به حمایت‌های جدی اقتصادی از صاحبان کسب و کارها دارد تا در این شرایط سخت اقتصادی بتوانند از منافع مالی چند ساعت کار بیشتر در روز بگذرند و این «حمایت» دقیقاً مسئله‌ای است که در هیچ کدام از طرح‌های مقابله‌ای دولت با کرونا مد نظر قرار نگرفته و تقریباً همه طرح‌ها را ابتر و ناکارآمد بر جای گذاشته است.


به این ترتیب روزهای تلخ کرونا و قتل عام مردم توسط این بیماری ادامه داشته و همچنان باید منتظر روزهای سیاه‌تر در آینده نزدیک باشیم.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته