دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1399 - 11:57
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در گفتگوی مشروح با آنا:

آمریکا در ظاهر اهل گفتگو است/ بی‌توجهی به توانمندی‌های داخلی عامل شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش در ظاهر اهل گفتگو هستند و در باطن رابطه خصمانه‌ای با ما و ملت ما دارند، گفت: در نتیجه بی‌توجهی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های داخلی شدیدترین تحریم‌ها علیه ما اعمال شده است.
کد خبر : 540354
حيدري.jpg

شهریار حیدری در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه کشور ما در ارتباط با جهان بیرون و در عرصه بین‌المللی رویکرد مشخصی دارد، گفت: با هر کشوری که آن را به رسمیت بشناسیم به جز برخی کشورها که رابطه خصمانه با ما داشته و بعضی از رژیم‌ها که حضور و ظهور واقعی برای ما ندارند، اهل گفتگو هستیم.


نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره دارای تئوری است و در بحث‌های بین‌المللی حضور داشته است، افزود: پیگیری صلح جهانی از سوی ایران و دارا بودن کارکردهای مختلف که اثر جهانی دارد نمونه موفقیت‌های ما است.


مذاکره با کشورهای مختلف با حفظ کارکردهای ایران اسلامی ممکن است


وی با بیان اینکه ما باید کارکردهای بسیاری را که جمهوری اسلامی ایران دارد، حفظ کنیم، تصریح کرد: مذاکره با کشورهای مختلف باید با حفظ این کارکردها صورت بگیرد، از این رو کشورهایی طرف مذاکره با ما هستند که اهل گفتگو بوده و در باطن رابطه خصمانه با ما نداشته باشند.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش در ظاهر اهل گفتگو هستند و در باطن رابطه خصمانه‌ای با ما و ملت ما دارند، گفت: رویکرد ما در خصوص مذاکره در دولت‌های مختلف به همین روال بوده البته که تاکتیک‌ها گاهی تفاوت‌هایی با هم داشته است.


حیدری با بیان اینکه تفاوت تاکتیک دولت‌ها در برخورد با جوامع بین‌المللی بعضاً به ارتباط قوی و بعضاً ضعیف با برخی کشورها منجر شده، افزود: گاهی این تغییر تاکتیک‌ها نیز به قصور و کوتاهی منجر شده است.


وی با تاکید بر اینکه بهترین استراتژی ممکن در مورد کشور ما توجه به فرمایش مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: عدم وابستگی به نفت و خودکفایی در توجه به تولید و قدرت داخلی موضوعی است که همواره باید مدنظر مسئولان باشد.


توجهی به توانمندی‌های داخلی نمی‌شود


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از بی‌توجهی برخی مسئولان به توانمندی‌های داخلی، ادامه داد: طی این چند سال اخیر کمترین توجه به قدرت داخلی و عدم وابستگی به خارج صورت گرفته است که این آسیب‌زا خواهد بود.


وی با بیان اینکه در نتیجه بی‌توجهی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های داخلی شدیدترین تحریم‌ها علیه ما اعمال شده است، گفت: کشور ما تقریباً به دلیل تحریم‌ها از وابستگی به نفت در حال رهایی است و ما نباید زمینه وابستگی مجدد در این حوزه را فراهم کنیم.


حیدری با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تاکنون وجود داشته و از این پس هم وجود خواهند داشت، افزود: رابطه آمریکا با ایران همواره خصمانه بوده و اینکه بایدن بیاید یا ترامپ برود تفاوتی برای ما ندارد.


وی ادامه داد: در طی ۴٠ سال گذشته حکومت‌های مختلفی در آمریکا بر سر کار بوده‌اند که هر کدام به نوعی خصومت خود با ایران را نشان داده‌اند، از این رو جابه‌جایی جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها در هرم قدرت، فقط باعث تغییر دولت در این کشور شده اما تاکتیک‌ها همواره نسبت به جوامع بین‌المللی یکسان بوده است.


آمریکا در هر مذاکره‌ای صرفاً منافع خود را مدنظر قرار می‌دهد


این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آمریکا باید به معنای واقعی به دنبال تغییر رفتار در جامعه بین‌المللی باشد، تصریح کرد: اگر آمریکا ضمن مدنظر قرار دادن منافع خود به منافع دیگر کشورها نیز توجه داشته باشد، می‌توان به گفتگو فکر کرد؛ اما متاسفانه آمریکایی‌ها همیشه در پی قلدری‌ها و تهدیدهای مختلف بوده‌اند.


وی با تاکید بر اینکه نباید به حضور بایدن یا شخص دیگر در رأس دولت آمریکا دل خوش کرد، گفت: همواره پایه و ریشه تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ما به واسطه همین دموکرات‌ها بوده و جمهوری‌خواه‌ها بیشتر شعار داده و از پایه‌ای که دموکرات‌ها علیه ما پی‌ریزی کرده بودند استفاده کردند.


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه کشور ما صاحب ژئوپلیتیک قدرتمندی در کل دنیا بوده و جغرافیای منحصربه‌فرد و همچنین جمعیتی معتقد به نظام و حاکمیت دارد، گفت: چنین ظرفیتی در هیچ کشوری نیست از این رو اگر بتوانیم این مسائل را خوب مدیریت کنیم دیگر نیازی به وابستگی به نفت و ارتباط با آمریکا نداریم.


انتهای پیام/۴١۵١/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم دولت آمریکا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته