دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1394 - 11:02
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

روش استاد-شاگردی باید در ایران احیا شود/ استادکاران برای استفاده از دانش‌ روز به کشورهای خارجی اعزام می‌شوند

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارت‌خانه قصد دارد استادکاران را در شاخه فنی‌وحرفه‌ای برای استفاده از تجربیات و دانش روز به کشورهای مطرح در این زمینه همانند اتریش و آلمان اعزام کند، گفت: در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشورهای مطرح روشی به اسم استاد و شاگردی وجود دارد که باید این روش در ایران احیا شود.
کد خبر : 52997

علی زرافشان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آموزش و پرورش برنامه‌ای برای تبادل نظر با کشورهای موفق خارجی در خصوص آموزش هنرآموزان هنرستان‌ها دارد یا خیر، گفت: به لحاظ تبادل دانش‌آموز آموزش و پرورش برنامه خاصی را ندارد اما به لحاظ تبادل تجربیات یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در ذیل سیاست کلان دولت که بحث دیپلماسی در دولت یازدهم است ارتباط دیپلماسی آموزشی است که ما آن را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.


وی با بیان اینکه ایجاد ارتباط با مجامع بین‌المللی و کشورهایی که در این حوزه موفق هستند از جمله اقدامات آموزش و پرورش در این زمینه است، افزود: اخیرا همایش منطقه یونسکو در تهران برگزار شد. بعد از امضا معاهده جهانی آموزش برای همه هر کشوری به ارائه گزارش در زمینه فعالیت‌های آموزشی خود پرداخت یکی از گزارش‌هایی که ما در این همایش ارائه دادیم در خصوص آموزش مهارت به دانش‌آموزان بود. در این همایش بحث دوره متوسطه، شاخص‌های دسترسی، روش‌های جایگزین برای متوسطه دوم توسط ایران ارائه شد.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این گزارش مورد توجه مهمانان خارجی قرار گرفت و به ما توصیه کردند با توجه به جایگاهی که امروز ایران دارد باید بیشتر با کشورهایی که در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای سرآمد هستند همانند آلمان و ژاپن خود را مقایسه و با آنها ارتباط برقرار کنیم. امروز فضای مجازی ارتباط را با دیگر کشورها آسان کرده و ما می‌توانیم از طریق خبرنامه‌ها و گروه‌های تخصصی که ایجاد شده است به منابع و تجربیات دیگر کشورها در این زمینه دسترسی پیدا کنیم.
زرافشان با بیان اینکه کارشناسان ما این تجربیات به روز را مورد بررسی قرار می‌دهند، تصریح کرد: در شاخه آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای ما قصد داریم همکاران خود را به برخی از کشورهایی که در این حوزه موفق هستند، بفرستیم تا از نزدیک از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنند. البته توسعه آموزشی در همه این کشورها مبتنی بر فرهنگ موجود در همان کشور است و ما نمی‌توانیم از هیچ کشوری کپی‌برداری کنیم ما در این زمینه باید شرایط را بومی گزینی کنیم.


وی با اشاره به اینکه در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشورهای مطرح در این زمینه همانند آلمان و اتریش روشی به اسم استاد و شاگردی وجود دارد، عنوان کرد: در زمانی که ما دانش‌آموز بودیم این روش بسیار معمول بود اما امروز در کشور ما فرهنگ استاد شاگردی از بین رفته است و برای احیا مجدد آن باید یک فعالیت فرهنگی انجام شود.


معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش در توضیح روش استاد-شاگردی گفت: در این روش دانش‌آموزان درس‌ خود را در مدرسه مطالعه می‌کنند و برای اجرای عملی دروسی که در مدرسه مطالعه کرده‌اند به مراکز کار همانند کارخانجات مراجعه می‌کنند و در آنجا کار را یاد می‌گیرند .


زرافشان گفت: در این کشورها به جای اینکه دانش‌آموز دنبال کار باشد کارفرما به دنبال جذب دانش‌آموزان است زیرا به ازای جذب هر دانش‌آموز از معافیت مالی برخوردار می‌شوند و مدارس در این کشورها تنها بر نحوه آموزش نظارت دارند و در پایان به آنها گواهینامه آموزشی ارائه می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته