دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

وقتی انحصارعرضه دارو در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد//////////بماند

درحالی که بسیاری از شرکت‌ها و سایت‌های معتبر اینترنتی در کشور آماده عرضه دارو با توجه به ا÷یدمی کرونا هستند اما همچنان شاهد کارشکنی سازمان غذاودارو در این زمینه هستیم.
کد خبر : 528782

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح‌های فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده عموم از خرید اینترنتی افزایش پیدا کرده و تجارت الکترونیک  نقش زیادی در زندگی این‌روزهای مردم داشته است.


شدت استفاده از تجارت الکترونیک به حدی افزایش یافته که حتی بسیاری از ویزیت‌های پزشکان و نوبت‌گیری‌ها هم به صورت الکترونیکی و با استفاده از فناوری‌ها صورت می‌گیرد اما متاسفانه این موضوع در زمینه خرید اینترنتی داروها و مکمل‌های دارویی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.


اهمیت خرید آنلاین مکمل‌ها و محصولات دارویی و بهداشتی از آن جهت اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که استانداردهای لازم دارویی از طریق مراجع ذی‌صلاح در یک فروشگاه اینترنتی تایید شده و به راحتی می‌تواند در دسترس مردم قرار بگیرد.


اهمیت خرید آنلاین محصولات دارویی و مکمل‌ها


اهمیت خرید آنلاین مکمل های دارویی و محصولات داروخانه ای و بهداشتی از آن جهت با اهمیت دوچندانی مواجه می‌شود که در تمام کشورها استانداردهای لازم دارویی از طریق وب‌سایت‌های معتبر و فروشگاه‌های اینترنتی رعایت می‌شود بنابراین باید با ورود سازمان‌های نظارتی در این حوزه، مانع فعالیت‌های غیرقانونی برخی سودجویان شد؛ لذا رشد میزان فروش محصولات داروخانه ای در فروشگاه‌های آنلاین، نقش تاثیرگذاری در سیاست‌گذاری، استانداردسازی و نظارت فروشگاه‌های آنلاین داروخانه ای دارد لذا باید با همگام‌سازی تمام این نهادها کنار یکدیگر، مشکلات فروش و بعضا تقلب‌های موجود در این بازار را کاست تا مردم با اطمینان خاطر بیشتری به سمت این فروشگاه‌ها جذب شوند؛ همچنین وب‌سایت های فروش اینترنتی محصولات داروخانه ای نیز باید باهدف تسهیل در زمینه خرید مشتریان و همچنین مشاوره صحیح در زمینه محصولات مکمل های دارویی ، زیبایی و سلامت، آرایشی و بهداشتی، مادر و کودک، مکمل‌ها و تجهیزات پزشکی معتبر و با گارانتی اصل را به مشتریان خود ارائه کنند این موضوع باعث می‌شود تا ارتباط بهتری بین مشتری و شرکت‌های دارویی برقرار شود و دارو و مکمل های دارویی نیز از انحصار سازمان غذا و دارو خارج شود.


نیازی به انحصاری بودن نیست


مسئله‌ای که بسیار روشن این است که عرضه دارو باید توسط سازمان غذا و دارو انجام شود، همچنین عرضه شیرخشک و ویتامین‌ها  نیز باید از سوی وزارت بهداشت صورت بگیرد این درحالی است که وزارت بهداشت فقط باید به عنوان ناظر به شرکت‌های دارویی اجازه عرضه دارو را بدهد؛  همچنین این اقلام خوراکی و بهداشتی نیازی به تجویز مستقیم پزشک ندارند بنابراین نیازی به لزومی بر انحصاری بودن دارو توسط وزارت بهداشت نیست زیرا این موضوع باعث ایجاد مافیا و باند واسطه می‌شود.


عرضه دارو توسط شرکت‌های خاص!


 با  یک جستجوی کوتاه در میان سایت های اینترنتی برخی بسترهای فروش اینترنتی را به راحتی می‌توانید پیدا کنید که این اقلام مکمل در برخی پلتفرم‌ها برای فروش عرضه شده‌اند در حالی که براساس اخبار منتشر شده، سازمان غذا و دارو جلوی فروش این قبیل محصولات پس از اینکه  در سایت دیجی‌کالا  عرضه می‌شد را گرفت اما همچنان مشاهده می‌شود که در سایت اسنپ فود عرضه مکمل‌ها و داروهای غیرنسخه‌ای ماه‌ها است که مشاهده می‌شود.


راه‌کار چیست؟


به نظر می‌رسد مسئولان سازمان غذا و دارو می‌توانند با بررسی مجدد فروش برخی اقلام در بستر سایت‌های مورد تایید اینترنت که قابلیت نظارت پذیری نیز دارند، بخش مهمی از مشکل را حل نمایند. همچنین با توجه به گسترش شیوه های فروش، می‌توانند مجوزهایی را نیز به داروخانه‌ها برای توزیع کالاهای منتخب در بسترهای موسوم به مارکت پلیس (Market Place) بدهند تا از این طریق با داشتن دسترسی‌های خاص به فروشگاه‌های اینترنتی به راحتی کالای خود را برای فروش عرضه کنند. در واقع می‌توان با بازنگری در برخی قوانین، شرایطی را ایجاد کرد که ضمن رعایت تمامی نکات بهداشتی، کالاها به ساده‌ترین شیوه در اختیار مخاطب قرار بگیرد.


سازمان غذا و دارو: مخالف فروش دارو به صورت اینترنتی نیستیم


شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در مورد فروش اینترنتی دارو اظهار کرد: بطور کلی ما مخالف فروش اینترنتی نیستیم اما نکته این است که برای این مسئله نیاز داریم سازوکارها و ضوابط دقیق در نظر گرفته شود چرا که دارو و شیر خشک و... محصولاتی هستند که باید تحت نظارت‌های خاص بهداشتی نگهداری شده و حتی به فروش برسند.


وی افزود: پس برای ما به عنوان دستگاه نظارتی باید به نحوی از نحوه نگهداری و سلامت دارو، اطمینان حاصل شده که پس از آن بتوانیم برای مردم و مصرف کنندگان نیز همین اطمینان را بوجود بیاوریم وگرنه اصل تجارت الکترونیکی قطعا اتفاق خوبی است ولی باید سازوکار آن را تکمیل کرده تا بتوانیم در همه بخش‌ها رصد، پایش و نظارت کنیم.


کلام آخر


به نظر می‌رسد با توجه به لزوم فروش اینترنتی و بدون واسطه دارو در کشور و اهمیت این موضوع برای مردم باید هرچه سریعتر دستگاه‌های نظارتی مانند قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کنند تا از بروز هرگونه مشکل در این زمینه جلوگیری شود؛ با توجه به گسترش تکنولوژی در کشور نیز انحصاری بودن عرضه دارو در وزارت بهداشت غیر ممکن و بی منطق است.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته