دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1399 - 08:00
کشاورزی، آموزش، امنیت غذایی/ 9 مدیر گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی یزد عنوان کرد؛

ارتقای دانش کشاورزی با حضور دانشجویان در مزرعه و ارائه دروس عملی/ علل بی‌توجهی به دانش کشاورزی چیست؟

مدیر گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: حضور دانشجویان در مزرعه و ارائه دروس به‌صورت عملی از راهکارهای بسیار مؤثر برای ارتقای دانش رشته کشاورزی در دانشگاه‌هاست.
کد خبر : 526242
81656e8b4a61d80afebb1c4f0a61f48f_XL.jpg

مهدی دهقانی‌زاهدانی در ادامه بررسی جایگاه رشته کشاورزی، آسیب‌شناسی و ارائه راهکارها برای آموزش مناسب در این حوزه در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا اظهار کرد: شیوه‌های آموزشی در آموزش رشته کشاورزی دانشگاه‌ها در بسیاری از موارد مبتنی بر تئوری بوده در حالی که اصولاً رشته‌های کشاورزی بر پایه تجربه و با حضور در طبیعت و مزرعه پایه‌گذاری می‌شوند.


به گفته مدیر گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، حضور دانشجویان در مزرعه و ارائه دروس به‌صورت عملی از راهکارهای بسیار مؤثر برای ارتقای دانش جوانان و علاقه‌مندان در رشته کشاورزی است.




بیشتر بخوانید:


تضمین اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی با 60 درصد آموزش عملی


لزوم تجمیع استانی رشته‌های کشاورزی


چرا رشته کشاورزی با کاهش دانشجو مواجه است؟




وی افزود: آشنایی نداشتن دانشجویان با پیچیدگی‌های طبیعت و مزرعه خود تبعاتی مانند کارایی نداشتن فارغ‌التحصیلان علوم کشاورزی و جاماندن آنان از کشاورز را به‌دنبال دارد در حقیقت معضل اصلی در علوم کشاورزی این بوده که در بسیاری از موارد فارغ‌التحصیل چیزی برای ارائه به کشاورز ندارد و همین مسئله یکی از دلایل ریزش متقاضی در رشته کشاورزی است.


5 دلیل بی‌توجهی دولتمردان به موضوع کشاورزی


مدیر گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد گفت: حوزه کشاورزی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و مسئولان جایی ندارد در حالی که ایران اصولاً کشوری وابسته به کشاورزی بوده و همه متخصصان امر می‌دانند تا زمانی که زیرساخت کشاورزی کشور تقویت نشود و از پایداری لازم برخوردار نباشد، اصولاً توسعه معنایی ندارد. آمریکا، اروپا و چین را ببینید، متوجه می‌شوید.


دهقانی‌زاهدانی اضافه کرد: بی‌توجهی دولتمردان به موضوع کشاورزی چند دلیل دارد، نخست ضعف دانش کشاورزی چه در حوزه تئوری و چه در حوزه عملی بوده و دومین دلیل تعدد مراکز علمی و آموزشی کشاورزی که بسیاری از آنها دارای کیفیت نامناسبی هستند.


وی ادامه داد: سومین دلیل این است که بسیاری از نخبگان عرصه علوم تجربی جذب رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی می‌شوند و اغلب دانشجویان شهرنشین به‌ویژه آقایان برای فرار از خدمت سربازی جذب رشته‌های کشاورزی می‌شوند. در حالی که بسیاری از استادان قدیمی در دهه ۵۰ میلادی با اینکه در کنکور پزشکی و پیراپزشکی پذیرفته می‌شدند؛ اما رشته کشاورزی را انتخاب می‌کردند.


مدیر گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد توضیح داد: دلیل چهارم تمایل عموم برای رشته‌هایی مانند حسابداری و مدیریت بوده که به غلط تبلیغات در زمینه کار و شغل بهتر در مورد آنها وجود دارد و دلیل آخر نبود مؤسسات آموزش کشاورزی مناسب به‌ویژه هنرستان‌های کشاورزی در روستاها و شهرهای کوچک است.


واحد یزد نخستین سایت پرورش عوامل کنترل بیولوژیک در مرکز ایران


دهقانی‌زاهدانی درباره رویکرد دانشگاه اسلامی واحد یزد در حوزه کشاورزی به آنا گفت: این واحد دانشگاهی رویکرد کارآفرینی دارد و در همین راستا مرکز تولید علوفه به‌صورت هیدروپونیک تأسیس کرده که علوفه دامی را از طریق کشت هیدروپونیک تولید می‌کند. کنه‌های شکارگر suriskii و californicus را نیز تولید کرده و عوامل کنترل بیولوژیک آفات و بیماری‌های گیاهی را پرورش و توسعه داده است.


وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با داشتن کلینیک گیاه‌پزشکی، نخستین سایت پرورش عوامل کنترل بیولوژیک در مرکز ایران است، مطرح کرد: برنامه‌های در دست اقدام این واحد دانشگاهی برای حوزه کشاورزی شامل کاشت و پرورش گیاهان دارویی مانند آنقوزه و تولید آفت‌کش و دارو با منشأ گیاهی می‌شود.


فارغ‌التحصیلی 2 هزار دانش‌آموخته کشاورزی از واحد یزد


مدیر گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد خاطرنشان کرد: این واحد دانشگاهی با ۱۰ عضو هیئت‌علمی، سه دانشیار و هفت استادیار اکنون حدود 2 هزار فارغ‌التحصیل در شاخه علوم کشاورزی دارد که از شاخص‌ترین آنان می‌توان به صادق شجاعی دبیر کمیته دانشجویی پژوهشکده مهندسی ژنتیک ایران، مهدی زارع خورشیدی کارشناس محیط‌زیست یزد و حشره‌شناس برجسته، سعیده حکیمیان دانش‌آموخته ممتاز دانشگاه تربیت مدرس در حوزه حشره‌شناسی نام برد.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب