بارگذاری 3 هزار موضوع پژوهشی صنایع غذایی در «سامانه پژوهشیار»/ دانشجویان موضوعات «طرح پایش» را رصد کنند
گروه استانهای خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با حضور رئیس و اعضای هیئت رئیسه این دانشگاه، رؤسا و اعضای هیئت علمی برگزیده واحدهای دانشگاهی استان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار و از پژوهشگران برتر این استان با اهدای لوح تجلیل شد.
در این جشنواره از عبدالله هادی وینچه از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و داود طغرایی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینیشهر بهعنوان پژوهشگران برتر در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان تجلیل شدند.
در بخش پژوهشگران برتر گروههای آموزشی مختلف هم در گروه فنی مهندسی محمد هاشمیان از واحد خمینیشهر، در گروه علوم انسانی ایلناز سجادیان از واحد اصفهان اصفهان، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی محمد گلی از واحد اصفهان، در گروه علوم پایه علیاصغر رستگاری از واحد فلاورجان، در گروه معماری مریم قاسمی و در گروه علوم پزشکی آرش قدوسی هر دو از واحد اصفهان تجلیل شد.
به همین مناسبت خبرنگار آنا با محمد گلی پژوهشگر برتر گروه کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفتگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: تاریخچهای در زمینه گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان بفرمایید.
گلی: گروه صنایع غذایی حدود سال 1375 رسماً در دانشکده کشاورزی واحد اصفهان آغاز به کار کرد. در دانشکده کشاورزی رشتههای متفاوتی از جمله خاکشناسی، علوم دامی، گیاهپزشکی، محیط زیست، آب، باغبانی و زراعی وجود دارد که از گروه صنایع غذایی بیشترین ورودی را داریم و تقریباً 85 تا 90 درصد دانشجویان دانشکده کشاورزی واحد اصفهان صنایع غذایی هستند و به جرئت میتوانم بگویم فارغالتحصیلان ما 85 تا 90 درصد مسئولیتهای فنی کارخانجات مواد غذایی استان اصفهان را پوشش میدهند؛ چراکه اولاً این دانشجویان با کنکور وارد سیستم میشوند و برای تحصیل خود پول پرداخت میکنند و شهریه میدهند؛ بنابراین بیشتر فعال هستند و درس میخوانند.
بیشتر همکاران ما هم فارغالتحصیلان بسیار قوی و از دانشگاه علوم تحقیقات تهران و ... هستند و گروه ما کمتر از دانشگاه صنعتی نیست. با اینکه دانشگاه صنعتی بسیار قدر و قوی است و بنده هم در آن مجموعه بودهام، انجا هم رقابت سختی بوده که البته بنده با اینکه دانشگاه آزادی هستم، انتخاب شدم.
دانشجویان گروه صنایع غذایی واحد اصفهان واقعاً خوب، جزء بهترینهای دانشگاه و در کارخانجات مواد غذایی هم واقعاً فعال هستند.
سال 1385 مقطع کارشناسی ارشد این رشته را راهاندازی کردیم و اکنون بیشتر دانشجویان فارغالتحصیل کارشناسی ارشد این رشته خارج از کشور و در دانشگاههای کانادا، دانشگاههای تگزاس آمریکا و ... هستند. یعنی سطح دانشگاه ما طوری است که دانشجویان ارشد آن میتوانند بهراحتی در بهترین دانشگاههای خارج از کشور فعالیت میکنند.
آنا: عمده تحقیقات شما در این گروه در چه زمینهای است؟ و چه میزان از این تحقیقات با همکاری کارخانجات صنایع غذایی صورت میگیرد؟
گلی: در زمینه تکنولوژی تولید فعالیت میکنم یعنی علوم و صنایع غذایی-تکنولوژی تولید؛ زیرا حدود سه سال که تدریس و همزمان در صنعت کار میکردم، سعی کردم مشکلات کارخانجات استان را با عنوان پایاننامه بگیرم و تا آنجا که بتوانم کاربردی عمل کنم و اکنون مجری برنامه امنیت سلامت غذایی کل کشور هستم و به همراه «دکتر مهشید جهادی» تقریباً بیش از 3 هزار موضوع و زمینه پژوهشی صنایع غذایی کل کشور را تدوین کردهایم، کتابچه آن در حال آمادهشدن است و به سازمان مرکزی هم ارائه کردهایم و در سامانه پایش هم وارد شده است.
بهطور مثال اکنون یک جوانه گندم داریم که به آن جرم هم میگویند و هستهای را که در وسط گندم است، پوشش میدهیم. این کار بسیار جدیدی در دنیاست و پنج نفر از دانشجویان خود را برای پوششدهی این کار گماردهام. چنین ماده غذایی اصلاً وجود ندارد و فقط یک نفر است که از کارخانه آرد این ماده را استخراج میکند و خودش با ازت بستهبندی میکند. میخواهیم این موضوع را پوشش دهیم؛ چراکه فوقالعاده آنتیاکسیدان بالایی دارد. کارهایی که انجام میدهیم همگی جدید هستند و در حدی است که واقعاً از نظر تغذیهای ارزش افزوده و کیفیت را بهشدت بالا میبرد.
آنا: مهمترین مشکلات پیش رو در راستای تحقیقات که با همکاری صنایع انجام میگیرد، چیست؟
گلی: مهمترین مشکل و دغدغه این است که دانشجوی ما در مقیاس صنعتی تولید کند. بهطور مثال دوست دارم دانشجویم در حد بِشر و ... کار نکند؛ چراکه در اِشِل صنعتی یک پاتیل 50 کیلویی از گز تولید کند.
پیشنهادم به سازمان مرکزی این است که از تزهایی که واقعاً حل مشکل صنعتی میکند، بیشتر حمایت کند تا دانشجو بتواند حداقل در اشل نیمهصنعتی کار کند و از دانشگاهها نیز حمایت مالی بیشتری با عنوان یارانهها و گرنتهایی که به استادان میدهد، بشود.
مشکل خیلی بزرگی که داریم این است که گرنتی که به استادان دانشگاه آزاد اسلامی تعلق میگیرد، خیلی کم است. هر چهار فصل به بنده تقریباً 4 میلیون گرنت میدهند که 4 میلیون تومان پوشش یک دانشجوی من هم نمیشود.
اگر بتوانیم مانند دانشگاههای دولتی از گرنت دفتر فناوری ریاست جمهوری استفاده کنیم، بسیار عالی میشود. فکر میکنم دانشگاههای دولتی هر فصل 10 تا 20 میلیون تومان گرنت دارند؛ ولی متأسفانه به ما دانشگاهآزادیها گرنت کمتری میدهند. شاید 95 درصد همکارانم نه میدانند و نه رفتهاند که گرنت بگیرند.
آنا: مشکل از کجاست؟ آیا نگاه کارخانجات و صنایع به دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاههای دولتی تفاوت دارد؟
گلی: گرنت به اینصورت است که یکسری از آزمایشگاهها بهطور مثال در دانشگاه واحد اصفهان وجود ندارد و اگر بخواهیم سایز ذرات غذا را اندازهگیری کنیم، بهدلیل نبود آزمایشگاه الکترونیکی مرتبط باید به سراغ جاهای دیگر برویم. این میکروسکوپ الکترونیک را یک شرکت یا یک آزمایشگاه بیرون از دانشگاه بهطور مثال برای پلیاکریل یا پتروشیمی تولید میکند و دانشجویان ما مجبورند به این مکانها بروند.
بهطور مثال میکروسکوپ الکترونی را 200 هزار تومان میگویند. اکنون بنده برای 10 مورد باید 2 یا 3 میلیون تومان پول بدهم. حالا برای دولتیها آن آزمایشگاه مهیاست و آن آزمایشگاه به دفتر فناوری ریاست جمهوری معرفی شده است. آنها به دانشگاه دولتی امکانات و گرنتهایی دادهاند که دانشجویی که از طرف آن استاد به آن آزمایشگاه میرود تا 60 درصد هزینه عملیات را از دانشجو نمیگیرد و همان دفتر به تهران نامه میدهد برای کمکهای ریاست جمهوری و پول به آزمایشگاه واریز میشود.
احساس میکنم به دانشگاه آزاد اسلامی کمتر توجه میشود، اگر واقعاً موضوع از طرف نمایندگان مجلس یا سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق دفتر ریاست جمهوری و دیگر مسئولان پیگیری شود، میتوانند یکسانسازی کنند؛ چراکه واقعاً هیچ تفاوتی بین ما و دانشگاههای دولتی وجود ندارد.
آنا: آیا قابلیتهای دانشگاه آزاد اسلامی در بخش اقتصاد و درآمدزایی بیشتر از دانشگاههای دولتی نیست؟
گلی: بله، همینطور است؛ اما دانشجوی دانشگاه آزاد باید توان بیشتری برای رقابت به خرج دهد تا بتواند در این رقابت نابرابر، پیروز شود و این خود نشان دهنده این است که قابلیتهای دانشگاه آزاد بالاتر از دیگر دانشگاههاست.
10 دانشجویی که اینجانب دارم روی بهینهسازی فرمولاسیون مواد غذایی شیرینیهای سنتی ایرانی مانند حلوا، باقلوا، زولبیا، گز، پاستیل، لوز و گز رژیمی کار میکنند و اینها را با گانادرما، دارچین، انواع پولکیها و ...کار میکنیم تا محصولاتمان ارزش بالای غذایی داشته باشند. بیشتر پایاننامههای ما کاربردی غذایی است تا بتوانیم مشکلی از مشکلات تغذیه کشور را تا حدودی حل کنیم.
آنا: توصیه شما به محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای پژوهش و ادامه تحصیل در این زمینه چیست؟
گلی: برنامه امنیت نظام سلامت غذایی که طراحی کردهایم، حاصل تلاش دوساله بنده و «دکتر مهشید جهادی» بوده است. بنده و خانم جهادی با صدها کارگروه جلسه برگزار و تمام معضلات صنایع غذایی و امنیت غذایی کشور را بررسی کردیم و پیشنهاد موضوع دادیم.
توصیهمان این است که دانشجویان به صنایع غذایی و رشتههای صنایع غذایی و سایر رشتههای مرتبط توجه بیشتری داشته باشند. رشتههای حقوق و امنیت غذا، حسابداری، اقتصاد و ... را به امنیت غذایی مرتبط کردهایم و پایاننامههایی را که گره از مشکلات کشور باز میکند با عنوان 3 هزار موضوع پژوهشی پیشنهاد دادهایم و در سایت پایش دانشگاه (سامانه پژوهشیار) بارگذاری شده است.
پیشنهادم این است که دانشجویان بهدنبال موضوعات پایش بروند، آنها را رصد کنند و متناسب با آنها پایاننامه بردارند تا مشکلات صنایع غذایی کشور و بهویژه امنیت غذا تا حدودی برطرف شود و آن خواسته سازمان مرکزی که بنا بود مشکلات و دستورات مقام معظم رهبری در پایاننامهها باید به سمت و سوی حل مشکل برود و از حالت فرمالیته و گذر زمانی یک پایاننامه خارج شود، را برآورده کنیم.
دوست داشتیم پیرو منویات مقام معظم رهبری چنین موضوعاتی را انتخاب و پیشنهاد دهیم و خداراشکر همه هم تصویب شد؛ چراکه 12 داور کل کشور در مورد موضوعات ما نظر دادند و هر اشکال و اصلاحی بود، رفع کردیم تا انشاءالله مشکلات کشور برطرف شود.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/