دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1399 - 16:28

دلیل کاهش صادرات کالای ایرانی

عامل مهم در کاهش صادرات کشورمان موضوع شیوع ویروس کرونا بوده است و این موضوع بر اقتصاد جهانی نیز تاثیرگذار بوده است.
کد خبر : 521630
1397090811350595316021764.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، طی ماه‌های اخیر خرید و فروش در تمام دنیا کاهش یافته و به عبارتی حدود 30 درصد تجارت بین‌المللی در  در بازه زمانی شیوع ویروس کرونا نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته که تجارت کشورمان نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.


بسته شدن مرزها، قطع رفت و آمدها، عدم امکان مذاکرات و برگزار نشدن نمایشگاه‌ها از عوامل موثر بر کاهش صادرات بوده است. 


 پس از شیوع ویروس کرونا رشد اقتصادی در تمام دنیا در حال منفی شدن است و با توجه به نگرانی‌های اقتصادی آینده بر اثر شیوع ویروس کرونا، لذا آینده نگری اقتصادی و کاهش مصرف به دلیل کاهش درآمدها در تمام دنیا ایجاد شده و مردم سعی می‌کنند که دخل‌و‌خرجشان را با یکدیگر تطابق دهند تا با مشکل مواجه نشوند.


شاخص بهای کالای صادراتی چیست؟


شاخص بهای کالای صادراتی، یکی از انواع شاخص‌های قیمت است که تغییرات سطح عمومی قیمت کالا‌های غیرنفتی صادراتی را نشان می‌دهد. از سال ۱۳۷۶ تاکنون بانک مرکزی شروع به محاسبه این شاخص کرده است. نحوه تعیین این شاخص هم به این صورت است که «قیمت ارزی کالا‌های صادر شده» را به «قیمت ریالی» تبدیل می‌کنند و تغییرات این شاخص، نمایانگر تغییرات قیمت کالا‌های صادر شده در بازار‌های جهانی و نوسانات نرخ ارز است.
افزایش شاخص کالا‌های صادراتی به این معناست که «قیمت تمام‌شده کالای صادراتی» افزایش یافته است و وقتی قیمت کالای صادراتی در یک بازه زمانی به نسبت دوره قبلی بالاتر برود؛ به معنای آن است که این کالا در بازار‌های جهانی با قیمت بالاتری فروخته شده است.


 بالا رفتن قیمت تمام شده کالای صادراتی در نهایت منجر به کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالا‌های صادراتی در بازار داخل و کاهش میزان سودآوری صادرات می‌شود.


نرخ ارز


دلیل به وجود آمدن چنین شرایطی را نیز باید در نوسانات نرخ ارز و تورم در تعیین شاخص بهای کالا‌های صادراتی دید، چون هر چه نرخ تورم افزایش می‌یابد هزینه‌های تولید یک محصول هم افزایش می‌یابد و این افزایش هزینه‌های تولید در نهایت منجر به بالارفتن قیمت تمام‌شده کالا می‌شود.


 با افزایش قیمت تمام‌شده کالا، حاشیه سود تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز کاهش می‌یابد.


 روی کاغذ، ممکن است که بالا رفتن قیمت صادراتی کالا‌ها سود بیشتری برای صادرکننده داشته باشد. اما در یک بازه زمانی میان مدت و بلندمدت، افزایش قیمت کالای صادراتی در بازار جهانی و صادراتی، منجر به رویگردانی خریداران و انتخاب کالا‌های هم‌رده و با کیفیت یکسانی خواهد شد که از قیمت پایین‌تری نیز برخوردارند.


قیمت نفت و صادرات نفتی


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت اظهار داشت: به دلیل آنکه قیمت بیش از 50 درصد از صادرات غیرنفتی کشور مانند صادرات پتروشیمی‌ها، گازها، میعانات و فرآوردهای نفتی متاثر از قیمت نفت است، لذا کاهش قیمت نفت اثر مستقیم بر ارزش صادرات این بخش دارد و براین اساس بیش از 50 درصد از صادرات غیرنفتی کشورمان در دنیا دچار افت شدید قیمت شده است.


صادرات غیر نفتی


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه حدود 20 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را مواد فلزی، غیرفلزی، معدنی و غیره است، گفت: با توجه به کاشه فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها در دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای مواد اولیه معدنی و خام کاهش یافته و این موضوع باعث کاهش 20 درصدی قیمت‌ها در این بخش شده است.


کاهش درآمد کشورهای همسایه


عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به سایر عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات کشور اظهار کرد: کاهش درآمد بسیاری از کشورهای همسایه از جمله کاهش درآمد نفتی کشورهای همسایه نیز بر کاهش صادرات تاثیر گذار بوده است.


پایین آوردن کیفیت و از بین رفتن خریدار


بنا به گفته‌ی رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر؛ وقتی انواع و اقسام بخشنامه‌ها می‌آید و صادرکنندگان از بازار خارج می‌شوند، خیلی‌ها روی آیتم کیفیت خط قرمز می‌کشند تا در بازار جهانی فروش داشته باشند.
این در شرایطی است که این نکته فراموش شده است که شاید در دفعات اول بتوانند کالای نامطلوب بفروشند، ولی به محض این که کالا توسط کشور مقصد بی‌کیفیت شناخته شود، دیگر آن کالا را نمی‌خرند. متاسفانه نه‌تنها دیگر کالای آن شخص صادرکننده را نمی‌خرند، بلکه دیگر کالای آن کشور را نمی‌خرند. یعنی ضربه را برند تجاری کشور با صادرات محصولات باکیفیت پایین می‌خورد.


بسته شدن مرز ها


همچنین بسته شدن مرزها بخاطر شیوع کرونا را نباید در تجارت خارجی ایران نادیده گرفت.


نبود رایزن بازرگانی در کشورهای همسایه


افزایش رایزن اقتصادی و بازرگانی می‌تونه کمک شایانی به تجارت ایران داشته باشه و با اینکه شرایط حال حاضر جاده رو برای رقبا هموار کرده، باید بدانیم ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازست.



از واردات چه خبر؟


اما با وجود بسته شدن مرز‌ها و کاهش میزان صادرات تا نزدیک ۵۰ درصد، واردات ایران این حد پایین نیامده است.


به طور مثال میزان افت واردات ایران از ترکیه به یک درصد هم نمی‌رسد. ایران در چهار ماه نخست امسال یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار واردات از ترکیه داشته که ۱۱ درصد سهم واردات کشور را به خود اختصاص داده است، اما وزن صادرات ما به ترکیه حدود ۸۴۲ هزار تن به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار ثبت شده که طبق این آمار از لحاظ وزنی ۹۰ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۸۲ درصد کاهش صادرات به ترکیه را تجربه کرده‌ایم.



انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب