دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

900 کانتینر قطعه خودرو در گمرک چه شد؟

در گمرکات کشور حدود ۱۳ هزار خودرو قرار داشت که طبق مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۰ هزار خودرو در سال ۹۸ تعیین تکلیف و ترخیص شد و تعداد کمی هم در سال ۹۹ ترخیص شد و این مصوبه تا ۲۶ شهریور ۹۹ تمدید داشت.
کد خبر : 520568
12692101_639.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بخش عمده ناقصی قطعات مورد نیاز برای تکمیل ساخت خودرو مربوط به کاتالیست و Ecu است که این موارد در گمرکات مانده و منتظر ترخیص هستند. 


میراشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران  با بیان اینکه ۸ میلیون تن کالا در اماکن گمرکی کشور موجود است، گفت: سه و نیم میلیون تن از این کالا‌ها مربوط به کالا‌های اساسی و سه و نیم میلیون تن هم مربوط به کالا‌های غیر اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای تولید می‌شود و یک میلیون تن کالا و مواد اولیه در قالب مواد کانتینری است.


وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان دپوی قطعات مورد نیاز خودروزسازان در گمرک توضیح داد: ماده ۴۲ قانون امور گمرکی به ویژه در مورد قطعات خودرو به موضوع‌های اشاره کرده است که با پیشنهاد وزارت صمت، رئیس‌کل گمرک می‌تواند از این تسهیلات ماده مذکور استفاده کند و ما هم در چند ماه گذشته بار‌ها از آن بهره بردیم.


میراشرفی افزود: خودروسازان به وسیله همین تسهیلات وی با اظهار کالا و پرداخت تضمین‌ها بدون نیاز به مسائلی که باعث رسوب کالا می‌شد، عمده کالاهایشان را ترخیص کرده‌اند. این تسهیل همچنان ادامه دارد و البته پیشتر هم از آن استفاده می‌شد. در مورد مواد اولیه باید منتظر مصوبه آن باشیم.


او گفت: گمرک درباره موارد خاص خودروسازان را معطل نگذاشته است، اما در مورد مواد اولیه مشکل وجود داشته است.


میر اشرفی با بیان اینکه این ۸ میلیون تن کالاهای در گمرک عملاً رسوب شده نیستند، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ میلیون تن کالا وارد بنادر و گمرکات کشور شده و  به طور میانگین ماهی ۲.۷ میلیون تن کالا ترخیص می‌شود.


وی توضیح داد: رسوب داخلی در گمرکات کمتر از یک میلیون تن است و قسمت عمده آن‌ها ترخیص شدند. با این تصمیمات امیدواریم مشکل قسمت عمده این کالا‌ها رفع شود. در گمرکات کشور حدود ۱۳ هزار خودرو قرار داشت که طبق مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۰ هزار خودرو در سال ۹۸ تعیین تکلیف و ترخیص شد و تعداد کمی هم در سال ۹۹ ترخیص شد و این مصوبه تا ۲۶ شهریور ۹۹ تمدید داشت.


رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: حدود کمتر از ۳ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده  است که این خودرو‌ها دارای پرونده رسیدگی در محاکم قضایی هستند و هر زمان که تعیین تکلیف شوند،  یا ترخیص می‌شوند یا تشریفات متروکه برای آن‌ها اجرا می‌شود و به سازمان اموال تملیکی می‌روند.


میراشرفی افزود: خودرو‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی و خودرو‌های ساخت طرف‌های ممنوع‌المعامله (آمریکا و رژیم صهیونیستی) اصلاً وارد نشدند. این خودرو‌ها اگر وارد شوند یا به نفع دولت ضبط می‌شود و یا این که واردکننده می‌تواند خودرو را مرجوع کند.


آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: این روز‌ها شاهد کاهش تولید هستیم و اگر به قطعه‌سازان رسیدگی نشود، خط تولید تمام قطعه سازی‌ها متوقف خواهد شد که به صنعت خودروسازی ضرر می‌زند.


به گفته وی، هم مواد اولیه هم قطعات در گمرکات مانده‌اند که اگر ترخیص نشوند باعث می‌شود خط تولید قطعات متوقف شود.


مطلب زاده عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت:  عدم تولید خودرو به این دلیل است که قطعات در گمرک مانده و همین عامل در تولید خودرو تاثیرگذار بوده است. فروشنده خارجی به ما مواد اولیه فروخته و مبلغ آن نیز پرداخت شده است، اما تحریم‌ها مانع ورود این کالا‌ها به کشور شده و گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد.


وی بیان کرد: ۳۴۳ میلیون یورو صرفه جویی ارزی از طریق میز‌های نهضت ساخت داخل بوده است. که همین میزان می‌توانست صرفه جویی شود. تسهیلات پایین می‌تواند به نهضت ساخت داخل کمک کند، اگر به تولید کنند وام با بهره ۱۰ درصد داده شود به تولید کمک می‌کند.


حالا بعد از ناهماهنگی در توزیع و قیمت‌گذاری خودرو، کشمکش‌ها به تولید رسیده و مشخص نیست چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مشتریان خواهد بود.


انتهای پیام/4133


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته