دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

کوهی از کاه که آنفلوآنزا ساخت/ هموطنان بیش از حد نگران نباشند

درحالی که کشور با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کند آنفلوآنزا مهمان دیگری برای ایران در فصل پائیز است که باید در عین مراقبت‌های بهداشتی از نظر روانی هم خود را در مقابل این بیماری ایمن کنیم.
کد خبر : 517636
754624_857.jpeg

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کرونا ویروس در ایران همچنان قربانی می‌گیرد و فعلا درمانی برای این بیماری پیدا نشده است، اگرچه تلاش‌های دانشمندان مخصوصاً متخصصان دارویی و پزشکی در شرکت‌های دانش بنیان همچنان ادامه دارد.


درست در چنین زمانی که ایران با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند،  مقامات عالی وزارت بهداشت خبر از شیوع یک اپیدمی دیگر در پائیز را می‌دهند؛ آنفلوآنزا مهمان دیگری برای ایران است که در فصل پائیز خودش را کاملا نشان می‌دهد؛ البته در این زمینه «سعید نمکی» وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز بارها هشدار داده و تاکید کرده که این موضوع باید جدی گرفته شود.


آنفلوآنزا بیماری همه ساله


بيماري آنفلوآنزا يک بيماري ويروسی واگيردار است كه در صورت بی‌توجهی به رعايت اصول بهداشتی می‌تواند در مدت كوتاه منجر به ابتلای افراد زيادی از جامعه شده و اين همه‌گيری عواقب اجتماعی، بهداشتی فراوانی برای افراد در بر خواهد داشت، اما نباید فراموش کرد این بیماری همه ساله شیوع پیدا می‌کند و آن چیزی نیست که بخواهد جامعه را بیش از حد بهراساند.


درمان آنفلوآنزا در خانه ممکن است؟


نباید فراموش کرد بیماری آنفلوآنزا هر سال رخ می‌دهد و هرسال نیز بسیاری از مردمی که به این بیماری مبتلا می‌شوند بدون مراجعه به مراکز درمانی دوران نقاهت خود را می‌گذرانند؛  به طور کلی در اصل افراد قادر هستند آنفلوآنزا را در خانه درمان کنند، ترکیبی از درمان های مبتنی بر سبک زندگی و همچنین برخی داروهای بدون نسخه می تواند به درمان و رفع علائم آنفلوآنزا کمک می‌کند.


چه افرادی در خطر مرگ در اثر ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند؟


در میان مبتلایان به آنفلوآنزا دو گروه سنی که بیشتر از سایر گروه‌ها در معرض مرگ ناشی از این بیماری قرار دارند شامل این افراد است: کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال.


افرادی که در میان این دو گروه سنی قرار دارند در صورتی که دچار بیماری‌های قلبی-عروقی بیماری‌های ریوی، بیماری‌های‌ نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ در مراحل پیشرفته و یا دیابت باشند نیز در معرض خطر مرگ ناشی از آنفلوآنزا قرار دارند، البته تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که از بیماری‌های قلبی-عروقی رنج می‌برند، در زمان ابتلا به آنفولانزا ۶ برابر بیشتر از حالت عادی در معرض سکته قلبی قرار می‌گیرند.


رئیس سازمان غذاو دارو: ۱۴ میلیون دوز واکسن در اختیار خواهیم داشت


محمدرضا شانه‌سازرئیس سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت واردات و توزیع واکسن آنفلوآنزا ،گفت: امسال با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا ۲ میلیون دوز واکسن برای گروه‌هایی مانند افراد مسن و پرخطر مثل بیماران پیوندی، قلبی-تنفسی، مادران باردار و... که تزریق این واکسن برایشان ضروری است، تحویل معاونت بهداشتی شده است که در اختیار شبکه‌های بهداشت قرار خواهد گرفت


وی افزود: در حوزه تامین واکسن برای سایر افراد هم نسبت به سال گذشته که یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا مصرف شده بود، امسال حدود ۱۴ میلیون دوز واکسن را پیش‌بینی کرده‌ایم.


شباهت‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی


بیماری سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که عموماً دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و به‌وسیله ویروس‌های سرماخوردگی ایجاد می‌شود. سرماخوردگی در تمامی طول سال رخ می‌دهد، اما معمولاً در بهار و پائیز شایع است.سرماخوردگی به‌طورمعمول ۲ تا ۵ روز بعد از آلودگی اولیه به ویروس رخ می‌دهد. اوج علائم بیماری ۲-۳ روز بعد از تماس اولیه با ویروس‌های سرماخوردگی ظاهر می‌شود و در طی ۷ تا۱۰ روز بهبود می‌یابد، علائم بالینی سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار شبیه هم است و فرق گذاشتن بین آن‌ها مشکل است.


این بیماری همانند آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی می‌باشد بنابراین درمان آنتی‌بیوتیکی ندارد. اقدامات درمانی مشابه بیماری آنفلوآنزا است.


وزارت بهداشت از نگرانی‌ها بکاهد


به‌نظر می‌رسد در شرایطی که شیوع بیماری آنفلوآنزا در فصل پائیز همزمان با موج سوم کرونا شده، مسئولان باید نسبت به آگاه‌سازی مردم هشیارانه عمل کنند و این نکته را به‌عنوان یک اصل مهم جا بیندازند که راه پیشگیری اصلی در این دو بیماری یکی است و مردم تنها می‌توانند با رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک در فضاهای عمومی و پرهیز از تردد در مکان‌های شلوغ خود را مصون نگه‌دارند.


ذکر این نکته حائز اهمیت است که آنچه بیش از همه در بحث واکسن آنفلوآنزا جای نگرانی دارد این است که با افزایش تقاضا برای دریافت واکسن این بیماری فصلی می‌تواند باعث ایجاد بازار سیاه و احتمال بی‌نصیب ماندن گروه‌های حساس نیازمند دریافت این واکسن شود.


انتهای پیام/4148


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته