دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1399 - 00:06
معاون دانشگاه آزاد اسلامی اهواز در گفتگو با آنا:

5 محصول دانش‌بنیان به مرحله نمونه اولیه رسید/ راه‌اندازی «شتاب‌دهنده آبان» در خوزستان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: 5 محصول دانش‌بنیانی توسط واحدهای فناور مرکز رشد این دانشگاه به مرحله نمونه اولیه رسیده که ساخت رینگ‌های فولادی به روش فورجینگ گرم از جمله آنهاست.
کد خبر : 516011
0u_10.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ پژوهش جایگاه ویژه‌ای در فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی ایفا می‌کند، به‌طوری‌که هدایت پژوهش به سمت طرح‌های تحقیقاتی، ایجاد انگیزه برای چاپ مقالات، بررسی و اجرای آیین‌نامه‌های مصوب شورای پژوهشی از اهداف مدنظر پژوهش در این دانشگاه محسوب می‌شود.


البته شورای تخصصی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت سیاست‌گذاری فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده دارد. توسعه فناوری از دیگر مأموریت‌های معاونت پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به حساب می‌آید که در قالب برگزاری همایش‌های داخلی و خارجی امکان‌پذیر است.


در این راستا خبرنگار آنا برای بررسی فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفتگویی را با اشکان غفوری معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه ترتیب داده است که مشروح این گفتگو در پی می‌آید:


آنا: تازه‌ترین فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز را در حوزه پژوهشی تشریح کنید.


غفوری: در حوزه فعالیت‌های مراکز رشد، طرح کسب و کار سرای نوآوری در زمینه انرژی (نفت، گاز و انرژی) تهیه و برای اخذ مجوز راه‌اندازی سرا به سازمان مرکزی ارسال و توافق نهایی با «شتاب‌دهنده آبان» انجام شده و درصدد عقد قرارداد برای راه‌اندازی شرکت شتاب‌دهنده منطقه‌ای هستیم که اقدامی بزرگ در استان خوزستان و منطقه است.


سال 1399 برنامه‌ریزی برای برگزاری حداقل یک چالش فناوری یا استارت‌آپ انجام شده و درصدد برگزاری آن هستیم.


اختصاص اعتبار پژوهشی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی


از سوی دیگر با اختصاص اعتبار پژوهشی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای استفاده رایگان از امکانات آزمایشگاهی، حمایت و هدایت تفکرات دانشجویان به سوی تحقیقات مشتری‌محوری بر مبنای سامانه پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) و برنامه‌ریزی برای برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی با مشارکت اداره صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان اقدامات مؤثری انجام شده است.


آنا: جدیدترین محصول علمی و دانش‌بنیان یا اختراع دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز چیست و در چه مرحله‌ای قرار دارد؟


غفوری: در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز 12 هسته فناور فعال هستند. محصولات علمی و دانش‌بنیانی که توسط واحدهای فناور به مرحله نمونه اولیه رسیده، عبارت است از ساخت رینگ‌های فولادی به روش فورجینگ گرم، طراحی و ساخت سرامیک آب‌بند مکانیکی (مکانیکال سیل)، طراحی و ساخت آچار هیدرولیکی فار، دستگاه سندبلاست با روش هیدروبلاستینگ و طراحی نسل جدید جاذب نفت بر پایه فناوری نانو.


آنا: در حوزه مجلات پژوهشی و تحقیقات علمی و طرح‌های درون و برون‌دانشگاهی چه فعالیتی داشته‌اید؟


غفوری: طی سه سال گذشته بیش از 500 مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی و علمی پژوهشی توسط اعضای هیئت علمی چاپ شده است. توسعه فعالیت‌ها و تمدید مجوز دو مرکز تحقیقات قدیمی (با ارزیابی مناسب)، راه‌اندازی و اخذ مجوز فعالیت برای دو مرکز تحقیقات و 6 هسته تحقیقاتی جدید نیز اقدامات انجام شده است.


برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی در آزمایشگاه‌ها با شعار «هر جوان یک تخصص، یک مهارت»


اکنون سه مجله علمی با مجوز وزارت علوم و پنج مجله با رتبه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد اهواز فعالیت دارند که اقدامات خوبی برای کسب رتبه وزارتی برای این مجلات در حال انجام است. راه‌اندازی مجلات جدید لاتین و اخذ رتبه بین‌المللی برای آنها برنامه‌ریزی شده و درصدد اجرای آن هستیم.


آنا: برای راه‌اندازی مدارس مهارتی اقدامی انجام داده‌اید؟


غفوری: سال‌های گذشته دوره‌های مهارت‌افزایی در اداره آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با شعار «هر جوان یک تخصص، یک مهارت» تعریف و برگزار شد.


به‌منظور توسعه کارکرد این موضوع برنامه کسب و کار مدرسه مهارت با عنوان بخشی از سرای نوآوری تدوین و به سازمان مرکزی ارسال شده است.


از سوی دیگر دوره‌های مهارت‌افزایی، توانمندسازی و ارائه دوره‌های کارگاهی برای آمادگی دانشجویان آماده‌ به کار با رویکرد منطقه‌ای تعریف شده‌اند. مدارس عالی مهارتی شامل کارگاه‌های علمی مهارتی و شبیه‌سازی کامل اتفاقات جامعه در رشته‌های خاص هستند.


آنا: آیا در دوره مبارزه با کرونا موفق به تولید محصولات بهداشتی و درمانی شده‌اید؟


غفوری: از ابتدای شیوع ویروس کرونا و کمبود مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح در کشور، بلافاصله آزمایشگاه‌های ما در دانشکده علوم پایه، پرستاری و ... برای تأمین مواد ضدعفونی لازم در راستای استفاده همکاران و گندزدایی سطوح اقدام کردند.


طراحی و ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده دست بدون تماس (THSM) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز اجرا شد. اعلام آمادگی، مکاتبه و پیگیری لازم با سازمان غذا و دارو استان خوزستان برای اخذ مجوز تولید ژل ضدعفونی نیز انجام شد؛ اما به دلیل صادر نشدن مجوز، تولید انبوه آن میسر نشد.


مشارکت لازم با سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نیز به‌منظور تولید ماسک (با تأمین دستگاه اتوکلاو) صورت گرفت.


آنا: و سخن آخر....


غفوری: دانشگاه آزاد اسلامی در چشم‌انداز جدید خود پژوهش دانش‌محور را در اولویت خود قرار داده است؛ چراکه امروزه کشوری در اقتصاد دنیا قدرتمندتر است که توانایی تولید دانش، پژوهش و به‌کارگیری دانش آن بیشتر باشد. 


برای توسعه اقتصاد دانش‌محور باید نظام اقتصادی و انگیزشی مناسب و انگیزه لازم برای فعالیت و تولید دانش و توزیع و کاربرد دانش را ایجاد کنیم. برای رسیدن به اقتصاد دانش‌محور، داشتن نیروی انسانی ماهر نیاز است. در توسعه فعالیت‌های پژوهشی هم مهم‌ترین اصل، تخصیص بهینه منابع است؛ بنابراین به‌منظور بهبود شاخص‌های کمی و کیفی توسعه باید به تولیدات فناورانه به اندازه مقالات و انتشارات علمی توجه کرد.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته