دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1399 - 12:00
ظرفیت‌های آزمایشگاهی؛ خدمات تحقیقاتی 17/ حدادنیا مطرح کرد؛

آزمایشگاه مقاومت مصالح در ساخت‌وسازهای استاندارد چه نقشی دارد؟/ تجهیزاتی در خدمت محققان و بخش تولید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی اظهار کرد: می‌توان از ظرفیت آزمایشگاه مقاومت مصالح با تجهیزات بالا و تخصص استادان برای استانداردسازی ساخت‌وسازهای مهندسی و سازه‌ها استفاده کرد.
کد خبر : 501095
IMG_0249.JPG

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در هفدهمین شماره معرفی ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور در گفتگو با سیروس حدادنیا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی به تشریح ظرفیت‌های این دانشگاه در حوزه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها پرداخته شده است.




بیشتر بخوانید:


خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی در 12 زمینه علمی ارائه می‌شود


آزمایشگاه «همکاراستاندارد» تولیدات لبنی در مرحله پایانی اخذ مجوز


سنجش کیفیت کنسروها در آزمایشگاه همکار استاندارد




سیروس حدادنیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در تشریح ظرفیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی اظهار کرد: این واحد دانشگاهی دارای 40 کارگاه و آزمایشگاه متناسب رشته‌های مهندسی، مکانیک، برق، عمران و کامپیوتر بوده و اکنون دروس عملی مربوط به این رشته‌ها در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.


وی افزود:‌ دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در این آزمایشگاه‌ها ازجمله دستگاه تست کشش فولاد و دستگاه تست بتن، دستگاه .p.l.c و دستگاه ماشین‌های الکتریکی بوده که برای همه گروه‌های کاردانی، کارشناسی و ارشد در رشته‌های فنی مهندسی قابل استفاده هستند.


سیروس حدادنیا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی اضافه کرد: در حوزه محصولات دانش‌بنیان چهار طرح پژوهشی استادان این واحد دانشگاهی ازجمله سیستم هوشمند جلوگیری از استارت زدن مجدد در هنگام پاره شدن تسمه تایم خودرو منجر به اختراع شده که بنا به نظر داوران این طرح کاربردی و ازنظر عملی نیز قابل‌قبول است.


حدادنیا درباره جزئیات کارگاه‌های کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی به آنا گفت: 100 دستگاه رایانه به علاوه 70 دستگاه رایانه متصل به اینترنت در کارگاه‌های کامپیوتر این دانشگاه قرار دارد که بر اساس فیبر نوری به هم متصل هستند و همه ساختمان‌ها و محوطه مجهز به اینترنت وایرلس است.


نقش کارگاه‌ها در کارآفرینی


وی درباره توان و قابلیت آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی عنوان کرد: تعدادی از تجهیزات آزمایشگاهی گروه مهندسی مکانیک از برخی شرکت‌های فنی و مهندسی خریداری شده که این مهم برای حمایت از تولیدات داخلی است.


این مسئول ادامه داد: کارگاه‌های موجود ازجمله کارگاه جوشکاری، ماشین ابراز، هیدرولیک و پنوماتیک، ریخته‌گری، شاسی و بدنه، انتقال قدرت، سوخت‌رسانی و ... بوده و می‌توان از این ظرفیت برای رشد و پیشرفت محققان سراسر شهرستان استفاده کرد. این کارگاه‌ها برای برگزاری دوره‌های فنی که در کارآفرینی مورد توجه است، نقش مؤثری دارند.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی ادامه داد: کاربرد دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه‌های گروه‌های فنی مهندسی برای رشته‌های مهندسی مکانیک سیالات، مکانیک خودرو، تأسیسات حرارتی و برودتی و مهندسی عمران است. برخی از وسایل مکانیکی و دیجیتالی به این تجهیزات اضافه شد تا تجهیزات متنوعی برای انجام آزمایش‌های جدید ساخته شود. با توجه به تخصص استادان در زمینه‌های گوناگون سعی شده که از وسایل و تجهیزات موجود برای ساخت تجهیزات جدید استفاده شود که تاکنون در این زمینه موفق بوده‌ایم.


حدادنیا خاطرنشان کرد: از آنجایی که آزمایشگاه مقاومت مصالح دانشکده فنی مهندسی واحد دانشگاهی ممسنی از لحاظ تجهیزات در سطح بالایی قرار دارد و تخصص استادان در استفاده از تجهیزات بالاست، می‌توان از این ظرفیت برای استانداردها و آزمایش‌های گوناگون در زمینه ساخت‌وسازهای مهندسی و  سازه‌ها استفاده کرد.


لزوم آشنایی دانشجویان با وسایل صنعتی و کاربرد برای تحقق جهش تولید


وی مطرح کرد: در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها سعی شده تا دانشجویان با تجهیزات آشنایی نسبی داشته باشند و برای آنان بازدید از نیروگاه‌ها و سایت‌های مختلف گذاشته شده که از نزدیک با المان‌های موجود در صنعت آشنا شوند تا دید فنی و صنعتی به تئوری‌های موجود در دروس داشته باشند که این امر در پیشبرد فرمایش رهبری در جهش تولید ملی می‌تواند مؤثر باشد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی تشریح کرد: تاکنون واحد دانشگاهی به شبکه آزمایشگاهی فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری ملحق نشده است؛ اما پیگیری‌های لازم با دفتر پژوهشی دانشگاه انجام شده که با تهیه اسناد و مدارک لازم در آینده نزدیک این امر امکان‌پذیر شود تا در زمینه تولید علم و صنعت، گامی هرچند کوچک برداریم.



حدادنیا درباره توصیه رهبر انقلاب اسلامی به مسئولان و فعالان جوان در عرصه علم و فناوری در راستای جهش تولید و ظرفیت‌های آزمایشگاهی توضیح داد: آزمایشگاه‌های گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی برای آگاهی دانشجویان به چگونگی کارکرد و توانایی بررسی عملکرد تجهیزات صنعتی واقعی برقرار شده‌اند و در راستای پیشبرد و اهداف جهش تولید استفاده می‌شوند که آزمایشگاه‌های کنترل صنعتی، ماشین الکتریکی، مدار منطقی و تکنیک پالس ازجمله این آزمایشگاه‌ها هستند.


وی ادامه داد: در آزمایشگاه ماشین و کنترل صنعتی از دستگاه‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که می‌تواند یاری‌رسان دانشجویان و محققان باشد و محققان و پژوهشگران صنعت برق می‌توانند از این دستگاه‌ها استفاده کنند؛‌ اما تاکنون این آزمایشگاه‌ها به آزمایشگاه همکار استاندارد تبدیل نشده‌اند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی درباره تبلور شعار سال جهش تولید با بهره‌مندی از آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این واحد دانشگاهی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت آزمایشگاه‌های کنترل صنعتی و استفاده از دستگاه‌های p.l.c می‌توان دانشجویان را با وسایل صنعتی و کاربرد آنها آشنا کرد تا از این طریق گامی در راستای جهش تولید برداشته شود.


انتهای پیام/4121/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته