دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 تير 1399 - 00:08
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

3 محصول تحقیقاتی در مسیر دانش‌بنیانی/ «ونتیلاتور»های خانگی ساخته شد

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد گفت: 3 محصول تحقیقاتی این مرکز با عنوان ساخت مواد شوینده نانو مختص کارواش‌ها، هوشمندسازی کنتورهای آب و پلتفرم‌های نرم‌افزاری مختص استارت‌آپی‌ها در حال طی‌کردن مراحل دانش‌بنیانی هستند.
کد خبر : 500929
IMG_0427.JPG

رسول صادقی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، درباره چگونگی راه‌اندازی، دستاوردها، فعالیت‌ها و برنامه‌های مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد اظهار کرد: مجوز راه‌اندازی این مرکز اردیبهشت 1398 با مکاتباتی که با سازمان مرکزی دانشگاه انجام شده بود، اخذ شد و با حمایت و پشتیبانی واحد اصفهان (خوراسگان) به‌صورت رسمی گشایش یافت و فعالیت خود را آغاز کرد.


به گفته این مسئول، حوزه‌های کاری مجموعه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد بیشتر مربوط به علوم مهندسی و کشاورزی است؛ اما این ظرفیت وجود دارد که در زمینه علوم انسانی هم جذب هسته داشته باشیم.


وی درباره تعداد هسته‌ها، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در این مرکز توضیح داد: اکنون مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد 15 هسته فناور و یک شرکت فناور مستقر و فعال دارد. تعدادی از این هسته‌ها محصولاتی را ارائه می‌دهند که قابلیت دانش‌بنیان دارند؛ بنابراین انتظار داریم که سال آینده برخی از این محصولات به مرحله دانش‌بنیان و ثبت شرکت دانش‌بنیان برسند.


مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد درباره محصولات (دانش‌بنیان) و یا دستاورد برجسته علمی این مرکز بیان کرد: اکنون چند محصول داریم که در حال طی‌کردن مراحل دانش‌بنیان خود هستند. یکی از این محصولات مواد شوینده نانو است که مختص کارواش‌هاست و برای تمیزکردن خودرو با استفاده از این مواد دیگر نیاز به آب نیست.


طراحی پلتفرم نرم‌افزاری مختص گروه‌های استارت‌آپی


صادقی ادامه داد: محصول دوم مربوط به حوزه IOT و اینترنت اشیا می‌شود که برای هوشمندسازی کنتورهای آب است. محصول سوم هم به پلتفرم‌های نرم‌افزاری مربوط می‌شود که مختص گروه‌های استارت‌آپی است. این سه محصول در حال طی‌کردن مراحل دانش‌بنیانی هستند.


وی درباره برنامه‌های در حال اجرا و فعالیت‌های پیش روی مرکز رشد واحد دولت‌آباد به آنا گفت: با کمک باشگاه پژوهشگران جوان سعی بر این داریم که برای دانشجویان دوره‌های توانمندسازی و اینکه چگونه بتوانند ایده را به محصول تبدیل کنند، برگزار و تجربه‌های موفقی را که در این زمینه وجود دارد به آنان منتقل کنیم تا بتوانند حداکثر ظرفیت خودشان را برای تبدیل به یک انسان کارآفرین و انسانی که بتواند ایده را به محصول تبدیل کند، تقویت کنند.


واحد دولت آباد


مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه این مرکز در کنار سه منطقه صنعتی مهم در استان اصفهان قرار دارد، ارتباطات بسیار خوبی را با هیئت امنای این مناطق صنعتی داریم و سعی می‌کنیم که با اصناف مختلف ارتباط نزدیک برقرار و بخشی از فعالیت آنها را که جنبه R&D (تحقیق و توسعه) دارد به مراکز رشد منتقل کنیم تا زمینه‌ساز محصولات جدید مبتنی بر دانش روز شده که هم ارزش افزوده برای صنایع داشته باشد و هم بتواند در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمک کند.


طراحی و ساخت چند محصول برای مقابله با کرونا


صادقی درباره فعالیت و تولید محصول به‌منظور مقابله با کرونا در مرکز رشد متبوع خود بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا هسته‌های فناور دست به کار شدند. یکی از هسته‌ها دستگاه پاشش مواد ضدعفونی به‌صورت تونل ضدعفونی و دستگاه خودکار را که برای ضدعفونی‌ دست است، طراحی کرد. همین هسته در بخش ونتیلاتورها وارد شد و ونتیلاتورهای(دستگاه تنفّس مصنوعی) ساده و خانگی را که نمونه‌اش در دانشگاه‌هایی مانند آکسفورد و کمبریج طراحی شده بود، به‌صورت بومی در کشور و از روی همان مدل‌ها ساخت.


وی ادامه داد: شرکت شوینده‌ای که به‌عنوان واحد فناور در مجموعه مرکز رشد واحد دولت‌آباد مستقر بود نیز به تولید مواد ضدعفونی اقدام کرد که اکنون در مرحله اخذ مجوزها قرار دارد تا بتواند این مواد را تولید کند. یک داروی گیاهی هم برای دوران ریکاوری بیمارانی که مبتلا به کرونا شده‌اند، مطرح شد که این محصول هم در حال طی‌کردن مراحل اخذ مجوز از سازمان غذا و داروست تا بتواند وارد بازار شود.


دعوت از دانشجویان برای شرکت در کارگاه‌های توانمندسازی


مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد اضافه کرد: از محمد باقری رئیس و زهرا حیدران معاون علمی واحد دولت‌آباد که نهایت حمایت را از مرکز رشد و توسعه‌های مربوط به این مرکز داشته‌اند، تشکر و از اعضای شورای مرکز رشد دانشگاه قدردانی می‌کنم.


صادقی تأکید کرد: از همه صنایع و همه واحدهای فناور دعوت می‌کنیم که با این مرکز در تعامل باشند. این مرکز ظرفیت زیادی برای استقرار واحدهای R&D مربوط به صنایع دارد تا با این کار بتوانیم ارتباط نزدیکی بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم. در بعضی از زمینه‌ها هم در صورتی که یک طرح اقتصادی دانش‌بنیان قابل توجیه اقتصادی ارائه شود، دانشگاه به‌راحتی می‌تواند از این طرح‌ها حمایت کرده و در تولید آن شریک شود، فضای فیزیکی مانند سوله در اختیار مجموعه‌ها قرار و در اخذ مجوزهای مربوط نهایت تلاش خود را انجام دهد و در نهایت به راه‌اندازی یک فعالیت مشترک خیلی خوب منجر شود.


وی افزود: از دانشجویان می‌خواهم در کارگاه‌های توانمندسازی که در مرکز رشد برگزار می‌‌شود، شرکت کنند. این کارگاه‌ها کمک بسیاری به دانشجویان می‌کند تا بتوانند در مسیر کارآفرینی حرکت و از تجربه‌های موفق استفاده و از تجربه‌های شکست درس بگیرند و مسیر آینده خود را خیلی بهتر و شفاف‌تر انتخاب کنند.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته