دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1398 - 17:41
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد مطرح کرد؛

تأکید بر همکاری مشترک صنعت و دانشگاه برای کاهش آلایندگی‌ها

مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد گفت: باید برنامه‌ریزی‌هایی بر روی کاهش آلایندگی‌ها با همکاری بین دو بخش دانشگاه و صنعت انجام شود تا با استفاده از علم روز استادان و تجربه تولیدکنندگان بتوان راهکارهای مناسبی را ارائه کرد.
کد خبر : 413751
sardar.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دولت‌آباد، رسول صادقی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد ظهر امروز در نشست مسئولان مرکز رشد این دانشگاه با هیئت امنای آجر و سفال منطقه صنعتی برخوار گفت: با توجه به وسعت بالای منطقه صنعتی و تنوع تولیدی‌ها که در کنار یکدیگر مشغول به فعالیت هستند (ریخته‌گری، گچ، آجر، رنگرزی، کاغذ، مقوا و ...) نیاز به یک کارشناسی عمیق و تفکیک آلایندگی‌ها از یکدیگر وجود دارد.


وی اضافه کرد: باید برنامه‌ریزی‌هایی بر روی کاهش آلایندگی‌ها با همکاری بین دو بخش دانشگاه و صنعت انجام شود تا با استفاده از علم روز استادان دانشگاه و تجربه تولیدکنندگان بتوان راهکارهای مناسبی را برای این منظور ارائه کرد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد با توجه به زیرساخت‌های علمی و اجرایی مناسب آماده ارائه راهکارها و طرح‌هایی درباره کاهش آلایندگی‌های محیط زیست محیطی مراکز صنعتی به ویژه کارخانجات آجر و سفال است.


مسعود نصری عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی دولت‌آباد نیز گفت: از اینکه به مجموعه دانشگاه و دانشگاهیان در این زمینه اعتماد کردید، بسیار سپاسگزاریم و واحد دولت‌آباد تمام تلاش خود را در حمایت از تولید و کاهش آلایندگی‌ها محیط‌زیست با همکاری منطقه صنعتی دولت‌آباد انجام خواهد داد.


وی ادامه داد: شعار «هوای پاک و خاک پاک» در راستای مبارزه با آلایندگی‌های هوا و خاک است. با اقداماتی نظیر تشکیل شورای پژوهش محیط‌زیست، ارائه پروپوزال‌های علمی و برگزاری جلسات کاربردی با فعالان محیط‌زیست می‌توان از دغدغه‌های تولیدکنندگان و سازمان محیط‌زیست در این زمینه است.


حمیدرضا شجاعت دبیر هیئت‌امنای آجر و سفال منطقه صنعتی برخوار نیز در این نشست با اشاره به تعداد بالای کارخانجات فعال در منطقه صنعتی دولت‌آباد یادآور شد: در سال‌های اخیر محیط‌زیست فشار زیادی را بر روی تولیدکنندگان آجر قرار داده تا از آلایندگی‌های خود بکاهند. از سال 1388 که بررسی و نظارت در این زمینه آغاز شده است؛ متأسفانه تاکنون راهکاری از سوی محیط‌زیست به کارخانجات ارائه نشده تا براساس آن اقدام شود.


وی توضیح داد: امسال کارخانجات و واحدهای تولیدی ملزم شده‌اند تا با همکاری مراکز رشد دانشگاه‌ها راهکارهای کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیست را ارائه دهند. البته تولیدکنندگان معتقدند با توجه به اینکه ارتفاع شهرستان برخوار از مناطق همجوار کمتر است و با توجه به نزدیکی این منطقه به پالایشگاه شهید منتظری بخش اعظم آلودگی این منطقه ناشی از آلایندگی‌های پالایشگاه‌ها است.


دبیر هیئت‌امنای آجر و سفال منطقه صنعتی برخوار با اشاره به مشکلات قوانین استاندارد متذکر شد: یکی از مشکلات قوانین استاندارد به عنوان نمونه قوانین خاک است که در اصفهان و خوزستان یکسان اعمال می‌شود؛ در‌صورتی‌که باید استاندارد در این دو شهر از هم متفاوت باشد. محیط‌زیست تاکنون مشخص نکرده که چقدر از سهم آلایندگی‌ها مربوط به تولید آجر است و یکی از اقدامات دانشگاه بررسی و مشخص کردن میزان آلایندگی  تولیدی‌های آجر است.


انتهای پیام/4078/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته