دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1399 - 10:38

همکاری‌های بین‌رشته‌ای برای حل مشکلات مواد و انرژی در ایران

در نظام موضوعات برنامه علمی مواد و انرژی برای نخستین بار در کشور سعی شد که ارتباط بین رشته‌های گوناگون به‌خصوص رشته‌های علوم انسانی با این مباحث برقرار شود.
کد خبر : 514744
0u.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در سال 96، با توجه به تغییر مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی جهت تبدیل به دانشگاه‌های نسل سه و چهار به‌عنوان دانشگاه‌های کارآفرین و حل مسئله، موضوع تدوین نظام موضوعات به‌عنوان نخستین گام در این راه مطرح شد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به‌عنوان قدیمی‌ترین واحد فنی و مهندسی این دانشگاه، به‌عنوان قطب انرژی و مواد از سوی ریاست استان تهران انتخاب شد. برای این منظور هدفمند نمودن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در قالب نیازهای اصلی و فرعی صنعت و نیز آینده-پژوهشی صنعت در دستور کار قرار گرفت.


 در این راستا تدوین نظام موضوعات انرژی و مواد به‌طور جداگانه با محوریت معاونت پژوهش و فناوری و توسط مدیر کل خدمات پژوهشی و تولید علم و نیز مدیریت دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی واحد و تحت نظر دبیرخانه علمی انرژی و مواد واحد از آذرماه 96 آغاز شد.


در ادامه و بر اساس نظرسنجی از استادان و خبرگان علمی واحد، داوری‌های صورت گرفته در استان، نظرخواهی از خبرگان صنعتی برای نظام‌های انرژی و مواد به ترتیب 11 و 12 نسخه تصحیح‌شده ارائه شد.




















نظام موضوعات انرژی
چالش هدف غایی اهداف عینی راهبردها

تلفات انرژی


کاهش هدر رفت انرژی در حوزهٔ تولید و ذخیره و انتقال، مصرف و صادرات 1. صیانت منابع انرژی


2. افزایش بازده تولید




3. مدیریت اتلاف و هدر رفت انرژی




4. اصلاح الگوی مصرف انرژی




5. صیانت از سازه و تأسیسات تولید، ذخیره‌سازی و انتقال انرژی



1-1- برداشت صیانتی از منابع انرژی با نگاه به نسل-های آینده


1-2- استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر




2-1- بهینه‌سازی تأسیسات و نیروگاه‌ها


2-2- بومی‌سازی فناوری متناسب با اقلیم ایران




3-1- شناسایی و اصلاح آسیب‌پذیری خطوط انتقال نیرو و حامل‌های انرژی


3-2- شناسایی و مدیریت سامانه‌های انتقال




4-1- بهینه‌سازی مصرف انرژی با تأکید بر ویژگی‌های بومی


4-2- فرهنگ‌سازی و آموزش الگوی مصرف بهینه




۵-1- طراحی و مکان‌یابی بهینه منابع تولید انرژی


۵-2- مدیریت ناوگان حمل‌ونقل



در این نظام برای نخستین بار در کشور سعی شد که ارتباط بین رشته‌های گوناگون به‌خصوص رشته‌های علوم انسانی با این مباحث برقرار شود که این خود می‌تواند سبب تحول در این رشته‌ها شد. همچنین سعی شده است که همکاری‌های بین‌رشته‌ای در این دو موضوع کلان در نظر گرفته شود.


لازم به ذکر است که بخش انرژی نظام موضوعات به‌وسیله مسعود گیاهی و بخش مواد به‌وسیله پیمان افضل تهیه‌شده است. امیدوار می‌رود که این نظام‌ها راهگشای روند جدیدی در جهت ارتقای بحث مواد و انرژی در کشور عزیزمان باشد.


  انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته