دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 دی 1397 - 15:34
رصد پایش/3

لزوم بازبینی قوانین برای کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها

دبیر برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب گفت: برای اثرگذاری پایان‌نامه‌ها در صنعت و جامعه، باید برخی قوانین بازبینی شوند.
کد خبر : 349244
1546145888-9s1a0611.jpg

اکبر یاورطلب در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به تأسیس سرای برنامه علمی انرژی و مواد گفت: سراهای نوآوری و پایش در ذیل برنامه علمی واحدهای دانشگاهی بوده، در این سرا چالش‌ها از ریشه تا محصول در نهایت به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی منجر می‌شود.


وی با بیان این‌که با دیدگاه کیفی پایان‌نامه‌ها را طبقه‌بندی خواهیم کرد، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب گام به گام در راستای حل چالش‌های کشور حرکت خواهد کرد. امروزه دانشگاه‌های کشور به‌صورت موضعی در حال بررسی چالش‌های کشور بوده اما معضلات چالش برانگیز کشور فقط با استخراج موضوعات رساله مرتفع نخواهد شد.


دبیر برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب افزود: برای این‌که پایان‌نامه‌های مستخرج از برنامه‌های علمی در صنعت و جامعه تأثیرپذیر واقع شوند، باید برای بازبینی قوانین جاری کشور، پیگیر مراجع قانون‌گذار و تصمیم‌گیرنده بود.


یاورطلب با اشاره به الگوبرداری واحد تهران‌جنوب از مدل راهبری درختی، اظهار کرد: وقتی نهاد دانشگاه به‌عنوان شاخه، درخت را نیز در اختیار داشته باشد، می‌تواند به ریشه معضلات و موانع برسد و در سیاست‌های کلی نظام و قانون‌گذاری کشور، پیشنهاداتی ارائه کند.


وی تصریح کرد: واحد تهران‌جنوب در قالب این برنامه علمی باید با صنعت، حاکمیت، اقتصاد و مدیریت مربوطه ارتباط گرفته تا نتایج پایان‌نامه‌های حاصل از برنامه علمی در کشور دارای کارکرد باشد.


دبیر برنامه علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب ادامه داد: هم‌زمان با تأسیس سرای برنامه‌علمی انرژی و مواد با صاحبان صنایع مذاکراتی شکل گرفته تا موانع و مشکلات خود را در این سرا مطرح کرده و دانشگاه برای آن‌ها پاسخ ارائه بدهد. صنعت نیز استقبال و حمایت خوبی از این طرح به‌عمل آورده است.


یاورطلب با بیان این‌که مدل‌های مرسوم در ارتباط‌گیری با صنعت ناکارآمد است، گفت: صرفاً با هدف قراردادن پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌های مقطعی، شرایط ارتباط صنعت و دانشگاه بهتر از گذشته نخواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: با تدوین نظام جاری‌سازی رساله‌های تحصیلات تکمیلی و نظام‌نامه برنامه علمی دانشگاه، حقوق دانشگاه و دانشجو تعیین شده و رساله‌ها به‌سمت کیفی‌سازی و قابل اجرا بودن، حرکت خواهد کرد.


وی با اشاره به نظام‌نامه ارزیابی دانشجویان و استادان در راستای اجرای برنامه علمی، اظهار کرد: برای حل واقعی مسائل و چالش‌های کشور توانمندترین دانشجویان و استادان گزینش خواهند شد.


یاورطلب در پایان بیان کرد: نظام‌نامه‌هایی درنظر گرفته شده تا واحد تهران‌جنوب به یک سازمان حل‌مسئله تبدیل شود. با به‌روزرسانی و جاری‌سازی نظام موضوعات انرژی و مواد، پاسخگوی نیازهای این بخش از صنعت و جمعه خواهیم بود.


انتهای پیام/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته