دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد؛

پرونده مفتوح در بازرسی کل کشور بابت همکاری با سپاه

هاشمی خطاب به فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: به اصرار آقای قالیباف خط ٧ متروی تهران را به سپاه دادیم و در آن زمان به همین دلیل پرونده‌ای برای من در بازرسی کل کشور تشکیل شد که چرا این پروژه را به سپاه داده‌اید و اکنون هم این پرونده مفتوح است و شما اقدامی در راستای رفع آن انجام نداده و با ما بازی می‌کنید.
کد خبر : 513522
637351953105489101_lg.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن هاشمی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ١٠ و توسعه شمالی خط ٧ متروی تهران که عصر امروز در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد،  اظهار کرد:  آقای روحانی زمانی که رئیس جمهور شدند در ارتباط با بحث حمل‌ونقل گفتند که دولت من دولت ریلی است، یعنی اولویت با حمل و نقل ریلی است اما وضعیت حمل و نقل ریلی در کشور وضعیت مناسبی ندارد به طوری‌که از سال ١٢٢٧ تا ١۴٠٠ در کل ایران در سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی ١٠ هزار و ٣٠٠ کیلومتر ریل ایجاد شده که بدان معنی است که در هر سال ۶٠ کیلومتر ریل ساختیم. البته وضع در جمهوری اسلامی بهتر است و از زمان انقلاب تاکنون ۴ هزار کیلومتر ریل ساخته و یک هزار و ۴٠٠ کیلومتر را دوخطه کرده‌ایم.


وی ادامه داد: شرکت متروی تهران در سال ١٣۵۴ تاسیس  شده و در این ۴۵ سال همچنان خط ۶و٧ آن تکمیل نشده است. 


رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: پیش‌بینی توسعه مترو حداقل ١۵ کیلومتر در سال بود در حالی‌که ما متوسط در سال ۵ کیلومتر مترو ساخته‌ایم.


هاشمی افزود: پیش‌بینی می‌شد که در شهر تهران ۴٣٠ کیلومتر اتوبان داشته باشیم که در حال حاضر حدود ۵٠٠ کیلومتر اتوبان داریم و این یعنی حمل و نقل خصوصی از عمومی پیشی گرفته است.


وی ادامه داد: همه این مطلب را قبول دارند و هیچ‌کس منعی برای سرمایه‌گذاری در مترو ندارد ولی پولی به این سمت نمی‌رسد و اگر هم که تصویب می‌شود به مرحله عملیاتی نمی‌رسد.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با تصویب طرح تات بیان کرد: در گذشته طرحی با عنوان تات (تونل، ایستگاه و تجهیزات) وجود داشت که براساس آن مقرر شده بود شهرداری به‌جای خیابان و اتوبان کریدور بسازد.


هاشمی با بیان اینکه بحث تونل به شهرداری سپرده شده گفت: متروی تهران براساس پهنه TOD و مجتمع‌های ایستگاهی که در آن در هر ایستگاه ٣ الی ١٠ هزار متر تراکم در نظر گرفته شده می‌تواند مترو هزینه‌های خود را تامین کرده و خودکفا شود. 


وی اذعان کرد: قرار بود تا ۵٠ درصد تجهیزات در این راستا از سوی دولت تامین شود اما متأسفانه همچنان خط ۶ و ٧ کریدور آن ساخته شده ولی همچنان تجهیز نشده است.  در حال حاضر بیش از ٩٠ کیلومتر متروی تجهیز نشده داریم.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما نمی‌گوییم دولت نخواسته کمک کند اما از سال ٩۵ که مصوب شده ٢ میلیارد یورو صرف قطار شهری و تجهیزات در کل کشور شود هنوز پس از ۴ سال علیرغم مصوبه همچنان عملیاتی نشده است.


هاشمی در خصوص محقق نشدن مصوبه اتوبوس که براساس آن قرار بود ١٩ هزار دستگاه اتوبوس و ۴ هزار دستگاه مینی بوس از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تأمین شود نیز عنوان کرد: این مصوبه پیشرفته‌ای بود که در آن وزارتخانه های همچون نفت، کشور، اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی و... در آن مشارکت داشتند ولی هنوز پس از ٣ سال همچنان محقق نشده است.


وی در این مراسم از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست تا در یک‌سال باقی‌مانده دولت نسبت به حمل‌ونقل ریلی توجه ویژه شود.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه از شهردار تهران نیز خواست تا به بحث TOD  و موضوع درآمدزایی از پهنه‌های حمل و نقلی توجه لازم را داشته باشد. 


وی افزود: این خط در مناطق برخوردار قرار دارد و می‌توان از آن درآمدزایی کرده و هزینه آن را تامین کرد.


هاشمی در ادامه خطاب به فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز گفت: به اصرار آقای قالیباف خط ٧ متروی تهران را به سپاه دادیم و در آن زمان به همین دلیل پرونده‌ای برای من در بازرسی کل کشور تشکیل شد که چرا این پروژه را به سپاه داده‌اید و اکنون هم این پرونده مفتوح است و شما اقدامی در راستای رفع آن انجام نداده و با ما بازی می‌کنید.


وی تصریح کرد: امیدوارم در مورد دادن خط ۱۰ مترو به خاتم الانبیا مورد اتهام واقع نشویم در غیر این‌صورت دیگر اجازه اینکه خط ۱۰را به شما بدهند را نمی‌دهیم.


انتهای پیام/۴١٠۵


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب