دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1394 - 14:08
معاون حقوقی رئیس جمهور:

بیمه وکالت اجرایی شود/ افراد ضعیف توانایی پرداخت تعرفه وکالت را ندارند

معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه افراد ضعیف توانایی پرداخت تعرفه‌های قانونی را ندارند، گفت: طرح بیمه وکالت به منظور حمایت از این افراد باید در سراسر کشور گسترش یابد.
کد خبر : 51010

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، الهام امین‌زاده در دومین مجمع حقوقدانان و وکلای نیکوکار که در کمیته امداد در حال برگزاری است، اظهار کرد: ما در معاونت حقوقی رئیس جمهور به دنبال سه مورد وکیل خانواده، بیمه وکالت و وکالت اجباری هستیم که تیمی بر روی این سه مورد کار می‌کند.


وی افزود: خوشبختانه در خانواده کمیته امداد در سال‌های اخیر کمک و مشاوره حقوقی وکلای نیکوکار جریان دارد اما همه اقشار جامعه در زندگی خانوادگی و اجتماعی خود نیازمند آگاهی‌ها و مشاوره حقوقی هستند.


معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: یک وکیل در صورت مراجعه یک موکل در شرایط خاص به دلیل عدم اشراف به وضعیت پرونده باید مدتی را صرف مطالعه کند تا اشراف نسبت به آن حاصل شود که این فرآیند زمان‌بر و هزینه‌بر است اما اگر وکیل خانواده حضور داشته باشد چه بسا بار پروند‌ه‌های قضایی برای دستگاه قضا کم شود. طرح وکیل خانواده می‌تواند به عنوان عنصری پیشگیرانه جلوی بسیاری از پیامدها را بگیرد. این طرح در نقل و انتقال اموال غیرمنقول، حضانت، ازدواج، انواع قراردادها و ... کاربرد دارد.


در همه امور نیاز به وکیل یا مشاوره حقوقی نیست لذا می‌توانیم مانند بیمه درمانی که بیمار در آن فرانشیز پرداخت می‌کند در این طرح نیز خود موکل مبلغی را به عنوان پرداخت مستقیم به وکیل داشته باشد

امین‌زاده بیان کرد: از آنجایی که داشتن وکیل امری هزینه‌بر است و افراد ضعیف توانایی پرداخت تعرفه‌های قانونی را ندارند به طرح دوم یعنی طرح بیمه وکالت رسیدیم که معتقدیم این طرح باید در سراسر جامعه گسترش یابد. اگر بیمه وکالت انجام شود از بار حقوقی و کاری مراجع قضایی نیز می‌کاهد.


وی با اشاره به وکالت اجباری به عنوان طرح سومی که در معاونت حقوقی رئیس جمهور در دست بررسی است افزود: در خانواده کمیته امداد کمک وکلا به عنوان فرهنگ نهادینه شده است اما باید بگوییم بخشی از فرهنگ‌سازی مسئله اقتصادی است و به دلیل اینکه اقشار ضعیف نمی‌توانند تعرفه وکلا را پرداخت کنند در نتیجه نمی‌توانند از خدمات مشاوره حقوقی بهره‌مند شوند.


معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: گفتمان بین وکلا و آحاد مردم باید از گفتمان غیرشفاف به گفتمان معلوم تبدیل شود و نباید نگاه ثروت‌اندوزی و کاسب‌کارانه باشد.


امین‌زاده بیان کرد: موضوع بیمه وکالت نباید وابسته به همه امور شود چرا که در همه امور نیاز به وکیل یا مشاوره حقوقی نیست لذا می‌توانیم مانند بیمه درمانی که بیمار در آن فرانشیز پرداخت می‌کند در این طرح نیز خود موکل مبلغی را به عنوان پرداخت مستقیم به وکیل داشته باشد. امیدواریم در سومین مجمع وکلای نیکوکار کمیته امداد اجرای این سه طرح به عنوان خبری خوش اعلام شود.


وی اضافه کرد: برخی از پرونده‌های حقوقی و قضایی به دلیل عدم آگاهی مردم است که می‌تواند با انجام مشاوره‌های حقوقی وضعیت بهتری پیدا کند به خصوص در مسائلی از قبیل مشاوره‌های قبل از ازدواج، دعاوی مربوط به طلاق.


معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه وکیل برای دفاع از حق است اما وکلا باید هدف دفاع از عدالت را داشته باشند، تصریح کرد: وکیل می‌تواند از جرم‌زدایی جلوگیری کند. زبان وکلا با مردم مانوس باشد ضمن اینکه روش‌های حل اختلاف از طریق روش‌های سنتی نیز اثربخش است. امیدواریم که طرح مذکور را با وزارت رفاه و وزارت کشور نهایی کنیم و شاهد خدمات گسترده‌ای در این زمینه باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته