دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1399 - 10:45
روزبهانی عنوان کرد؛

توانمندسازی دانش‌آموزان سما با حافظ‌شناسی

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: یکی از برنامه‌های اصلی توانمندسازی دانش‌آموزان در مدارس سما، حافظ‌خوانی و آشنایی با غزلیات حافظ است.
کد خبر : 508583
3.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف‌آباد، شهلا روزبهانی در آیین اختتامیه  سومین دوره مسابقات پاسداشت زبان و ادبیات فارسی سمای نجف‌آباد با محور«حافظ‌شناسی» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: احترام به حافظ و شعر او، احترام به زبان مادری و استعداد ژرف فرزندان این مرزوبوم بوده از این رو یکی از برنامه‌های اصلی توانمندسازی دانش‌آموزان در مدارس سما، حافظ خوانی و آشنایی با غزلیات حافظ است.


وی یکی از دلایل ارتباط نزدیک فرهنگ و ادب عصر حاضر با شعر حافظ را هم‌زمانی دوران زندگی او با مراحل تحول زبان فارسی و فرهنگ ایران اسلامی دانست و افزود: به همین دلیل شعر و اندیشه حافظ در قیاس با سایر شاعران قبل از وی به ما نزدیک‌تر و درک سخن و شعر او آسان‌تر شده است.


دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای نجف‌آباد یادگیری آمیخته با احساس افراد را ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های زبان مادری برشمرد و گفت: به همین دلیل این زبان در دل‌وجان آدمی نفوذ کرده است. یکی از روش‌های آموزش زبان فارسی به فرزندان، شعر حافظ بوده؛ چراکه شعر حافظ دارای ابعاد گوناگون، متنوع و سرشار از رموز فراوان و پرسش از حقیقت هستی است.


روزبهانی عنوان کرد: به‌منظور تحقق اهداف برنامه راهبردی حفظ و گسترش زبان فارسی و با توجه به تأثیر اشعار حافظ در ادبیات جهان و زبان فارسی و با هدف ارج نهادن به این زبان کهن و شناخت مفاخر ادبی ایران و جهان، مسابقات پاسداشت زبان و ادبیات فارسی با محور «حافظ‌شناسی» در مدارس سمای نجف‌آباد برگزار شد.


وی مطرح کرد: زبان مادری در همه جوامع از اهمیت خاصی برخوردار است و ما نیز در زمینه بزرگداشت بزرگان ادب فارسی وظایف مهمی بر عهده داریم؛ چراکه زبان فارسی، زبان ذهن و دل فرزندان این مرزوبوم و معرف فرهنگ، طرز تفکر و نحوه نگرش ما به جهان است.


به گزارش آنا، این مسابقات در محورهای حافظ‌شناسی (آشنایی با زندگی ادبی و اجتماعی حافظ)، درست‌خوانی، حفظ، معنی ابیات و واژه‌شناسی دیوان حافظ و در سه مرحله با مشارکت دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در سمای نجف‌آباد برگزار شد.


پرورش و تقویت روحیه مطالعه، تفکر، تحقیق و پاسداشت زبان فارسی، شناخت مفاخر ادبی جهان و ایران‌زمین، تلاش در جهت تحقق فضاهای آموزشی مطلوب ذهنی دانش آموزان و ایجاد انگیزه در قالب رقابت سالم از مهم‌ترین اهداف برگزاری این مسابقات عنوان شده است.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته