دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1399 - 10:29
معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سما:

مدارس علوم و معارف سما، مدارس پیش حوزوی هستند

معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سما از راه‌اندازی مدارس علوم و معارف سما در مهر ماه 99 خبر داد.
کد خبر : 509103
motamedi04.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی سما، سید وحید معتمدی در رابطه با رشته علوم و معارف اسلامی شاخه نظری در مقطع متوسطه گفت: علوم و معارف اسلامی یکی از رشته‌های هم‌تراز با سه رشته دیگر هست. این رشته با پشتوانه فکری قوی از اوایل دهه 60 با تاسیس مدرسه عالی شهید مطهری رسما متولد شد و کم‌کم در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت و در نهایت به عنوان یکی از شاخه‌های نظری مصوب شد.


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد کم‌کم رشته علوم و  معارف اسلامی از مسیر و هدف اصلی خود خارج  و بیشتر تبدیل به بدلی از رشته علوم انسانی شد؛ تا جایی که آمار ورودی های حوزه از فارغ‌التحصیلان این رشته کاهش پیدا کرد.


معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سما با اشاره به مشکل پذیرش طلاب از دیپلم و از پایه نهم دبیرستان گفت: ما به فکر پیدا کردن راهی برای پیوند نزدیک تر میان فارغ‌التحصیلان رشته علوم و معارف اسلامی  با محیط حوزه بوده‌ایم. در همین راستا مصمم شدیم با همکاری و برقراری ارتباط تنگاتنگ میان حوزه و آموزش و پرورش و تقویت رشته علوم و معارف قرآنی این مهم را محقق کنیم. از این رو به تاسیس مدارس علوم و معارف قرآنی سما  مبادرت کردیم. دانش‌آموزانی که در مدارس علوم و معارف اسلامی سما وارد می شوند با گذراندن سرفصل‌های مصوب آموزش و پرورش در رشته معارف و همچنین تطبیق این سرفصل‌ها با مواد درسی حوزه های علمیه در سه پایه اول این انتخاب را دارند که یا در دانشگاه رشته‌های مرتبط را ادامه دهند و یا در حوزه از پایه چهارم ادامه تحصیل دهند.


معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سما در بخش دیگری از سخنان خود به پیگیری این موضوع توسط بطحائی ریاست سازمان سما در زمان وزارت و مذاکراتشان با رئیس حوزه‌های علمیه کشور و استان تهران اشاره کرد و افزود: بطحائی پیش از این نیز به دنبال راه‌اندازی مدارس علوم و معارف اسلامی ویژه بودند که تحت نظارت حوزه و به سبک مدرسه اداره شود. با توجه به کارهای صورت گرفته پیش از این، ما طی مطالعات کارشناسانه، موفق شدیم برای سال تحصیلی جدید یک مدرسه پسرانه علوم و معارف سما را در منطقه ازگل تهران، راه‌اندازی کنیم.


معتمدی از تشکیل شورای عالی راهبری مدارس علوم معارف به ریاست سید محمد بطحائی رئیس سازمان سما و با عضویت یک نماینده از حوزه علمیه، آموزش و پرورش، بنده به‌عنوان معاون فرهنگی، هنری و تربیتی بدنی سما، معاون سما تهران و مدیر این مدارس خبر داد و افزود: جلسات این شورا به صورت هفتگی برگزار می‌شود تا محتوای آموزشی، تربیتی و الزامات فضای تربیتی مورد نیاز را با همفکری کارشناسان امر تهیه کنیم. اگرچه محتوای درسی این مدارس پیش از این توسط آموزش و پرورش تعیین شده است اما با توجه به طرح جدید ما، باید با دروس سه سال اول حوزه تطبیق بیشتری پیدا کند.


وی ادامه داد: برای داوطلبان ثبت نام در این مدارس، امتیازات ویژه ای همچون تخفیف شهریه، آموزش توانمندی‌ها و مهارت‌های ویژه ضمن تحصیل، فراهم نمودن فضای سالم تربیتی با پشتوانه دانشگاه آزاد اسلامی و امکان استفاده از ظرفیت‌های این دانشگاه در نظر گرفته‌ایم.


معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سما با تاکید بر اینکه طرح مدارس علوم و معارف سما با استقبال بسیار بالای حوزه و همراهی خوب آموزش و پرورش همراه شده است، گفت: فارغ‌التحصیلان این مدارس بعد از ورود به حوزه از پایه چهارم ادامه تحصیل خواهند داد و در صورت تمایل امکان شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه نیز برای آنان فراهم است.


وی درباره تشابه فضای این مدارس با فضای حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: ما به دنبال این هستیم که فضای تحصیلی دانش‌آموزی این مدارس را به فضای طلبگی نزدیک کنیم.


معتمدی با ابراز امیدواری در خصوص آینده این مدارس افزود: ما با گروه‌های فرهنگی، هیئت‌های مذهبی و فعالان فرهنگی مساجد منطقه شمال تهران، برای معرفی این مدارس جلساتی برگزار کرده‌ایم و برایمان روشن است که با استقبال خوبی روبرو خواهیم شد.


معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سما در خصوص نحوه جذب دانش‌آموزان در این مدارس گفت: جذب دانش‌آموزان در این مدارس از گزینش‌های خاص و ویژه‌ای برخوردار هست تا بتوانیم دانش‌آموزان تراز، با انگیزه، مستعد و کوشا که از خانواده‌ای همراه در این زمینه برخوردار هستند برای تحصیل در این مدارس انتخاب نماییم.


وی در خاتمه یادآور شد: مدرسه دخترانه علوم و معارف اسلامی نیز درحال راه‌اندازی هست، فضای آن پیش بینی  و مدیر نیز انتخاب  شده است و به دنبال انجام امور اداری پایانی کار هستیم.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته