اکران شلخته سینمایی در روزهای کرونایی/ جرات اکران ندارند یا توان حمایت؟
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سینمای ایران در روزهای کرونایی کنونی همچنان به شکل بیرونق و بدون نظم خاصی به فعالیتهای خود ادامه میدهد.
در کنار برخی فیلمسازان که به زعم خود براساس رعایت دستورالعملهای بهداشتی به ساخت پروژههای تازه سینمایی درگیر هستند اما بسیاری به شکل ناخواسته مجبورند بیکار بمانند. از طرفی وضعیت اکران فیلمهای سینمایی روبراه نیست. آثار بسیاری از یکی دو سال اخیر در انتظار روزهای بهتری برای اکران نشستهاند بلکه بتوانند در فرصت مناسب ورود به اکران عمومی داشته باشند اما عدم استقبال مخاطب از سالنهای پرریسک ناشی از کرونا، احتمال شکست گیشه فیلمها را قطعی کرده است.
اکثریت صاحبان فیلمهای ساخته شده اخیر توان و حتی جرأت نمایش آثارشان را ندارند چرا که با وضعیت فعلی سالنهای خالی، چیزی جز مواجه با صندلیهای خالی نصیبشان نخواهد شد. به جز «زنها فرشتهاند 2» که مدتها از نمایشش میگذرد، اخیرا دو فیلم «تا ابد» و «قتل عمد» به عنوان آثار جدید، اکرانشان را در سینماها آغاز کردهاند تا رنگ و روی پرده سینماها از کهنگی خارج شود.
با این حال به جز این فیلمهای حداقلی متقاضی، دیگر آثار حاضر روی پرده همچون «یادم تو را فراموش» اکرانشان به چندماه قبل برمیگردد یا آثاری هستند که حتی در شبکه نمایش خانگی و چه بسا تلویزیون نیز توزیع و پخش شدهاند اما برای خالی نماندن سایتهای خرید بلیت و شاید روشن ماندن چراغ سالنها در سانسهایی دوباره به سالنها آمدهاند.
«نهنگ عنبر»، «آینه بغل»، «مطرب»، «جهان با من برقص»، «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده» و ... از آثار کهنه سینمای ایران هستند که این روزها بر پرده سالنها خوش کردهاند. در کنار اینها اکران فیلمها و انیمیشنهای سوخته و مربوط به چندسال قبل سینمای جهان نیز در برخی ساعات به نمایش درمیآیند.
بنابراین با این نحوه چینش اکران و دست خالی سینمادارها رغبتی برای اقلیت مخاطبان علاقهمند به تماشای فیلم در سالنها نیز باقی نمیماند. حتی بعید است که با پخش و نمایش چنین فیلمهایی بتوان مانع ضررکرد سینماداران شد؛ چرا که وضعیت خرید بلیتها حکایت از عدم استقبال و بیمیلی مخاطبان برای رفتن به سینماها دارد. از یک طرف نبود آثار تازه و جذاب و دیگری شرایط خاص ایام کرونایی و ترجیح بر دوری از سرگرمیهای خارج از خانه، این مراکز را رو به کسادی کشانده است.
شوراهای مختلف در سازمان سینمایی از جمله شورای صنفی نمایش نیز به نظر هیچگونه کارایی و قدرت اجرایی در شرایط کنونی ندارند و این را میتوان در شلختگی و همهمه بینظم همین فیلمهای روی پرده سالنها تماشا کرد.
با این وضعیت لازم است با ایدههایی جذابتر و کمکهای مالی و معنوی بهتر، لااقل برخی صاحبان فیلمهای خوشساخت را ترغیب کرد تا ورود جدی به سامانههای پخش اینترنتی و سینمای آنلاین داشته باشند. این نیز کمکی به تبلیغات، فروش و کم شدن فیلمهای تولید شده میکند و هم میتواند فیلمهای جدید و باکیفیت را در اختیار مخاطبان بگذارد.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/