دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررس آنا از دو خبر حاشیه‌ساز بورس؛

آیا کاهش دامنه نوسان و مالیات بر سود سهام به ضرر بازار سرمایه است؟

فارغ از حاشیه‌های ایجادشده برای کاهش دامنه نوسان و دریافت مالیات از سود سهام لازم است بررسی شود که اجرای این دو مؤلفه در بازار سرمایه چه مقدار اثرات مثبت و چه مقدار اثرات منفی به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : 506091
BS0K9106.jpg

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا-محمد صادق پور: در ماه‌های اخیر افزایش استقبال مردم از بازار سرمایه موجب ورود نزدیک به 70 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به این بازار شده است. علاوه‌ بر این همزمان با طی شدن روند آزادسازی سهام عدالت نزدیک به 50 میلیون نفر از دارندگان این سهام از عواید شکل گرفته در این بازار منتفع شده‌اند همین موجب شده تا بخش زیادی از مردم این روزها برای اندک سودی هم که شده سرمایه‌های ریز و درشت خود را به بازار سرمایه بیاورند.


افزایش شاخص بازار سرمایه به نزدیکی رکورد 2 میلیون واحد موجب شده تا مسئولان بازار سرمایه را محتاط‌تر کند که موجب شده تصمیماتی برای کنترل نقدینگی و خرید و فروش‌های بازار سرمایه گرفته شود. کاهش دامنه نوسان و دریافت مالیات از سودهای خرید و فروش بازار سهام دو تصمیمی است که هرازگاهی در ماه‌های اخیر منتشر شده و حاشیه‌هایی را به دنبال داشته که بلافاصله توسط مسئولان بازار سرمایه تکذیب شده است.


فارغ از حاشیه‌های ایجاد شده برای کاهش دامنه نوسان و دریافت مالیات از سود سهام لازم است بررسی شود که اجرای این دو مؤلفه در بازار سرمایه چه مقدار اثرات مثبت و چه مقدار اثرات منفی به دنبال خواهد داشت. در شرایط فعلی بازار سرمایه کاهش دامنه نوسان می‌تواند ورود و خروج پول را معقول‌تر کند حتی با توجه به سود پایین بانکی و از طرفی ریسک بالای بازار ارز، کاهش دامنه نوسان به دو درصد می‌تواند هیجانات ایجاد شده در زمان اصلاح را بکاهد. زیرا در هنگامی که سهامدار متوجه ضرر 5 درصدی می‌شود، سریع‌تر اقدام به فروش سهام خود می‌کند اما دامنه 2 درصد می‌تواند این هیجانات را بکاهد از سوی با توجه به شرایط موجود در بازارهای موازی، سود دو درصدی هنوز هم جذابیت لازم را برای بسیاری از سهامداران دارد که می‌تواند مانع از خروج سرمایه از بازار سهام شود.


مالیات بر سود سهام لازم اما در وقت مناسب


مالیات بر سود سهام یکی از سیاست‌هایی است که می‌تواند علاوه‌ بر افزایش درآمد دولت به کنترل خروج نقدینگی کمک کند و همچنین حمایت از فعالیت‌های مولد در بازار سرمایه با کاهش مالیات بر سود آن، مدیریت نقدینگی را بهبود خواهد داد. با این حال اجرای این سیاست نیازمند شرایطی است که در صورت اجرای آن اهداف مدنظر را محقق خواهد کرد. مهمترین شرطی که لازم است محقق شود اجرای همزمان مالیات بر عایدی سرمایه در همه بازارهای موازی بازار سرمایه است در غیر این صورت اجرای این نوع مالیات در بازار سرمایه می‌تواند به خروج نقدینگی از آن منتج شود و تلاطم قیمتی در آن بازارها را افزایش خواهد داد.


سازمان بورس و وزارت امور اقتصاد و دارایی در زمینه کنترل بازار می‌توانند اقدام به عمق بخشی بیشتر این بازار از طریق افزایش عرضه سهام و اوراق پروژه‌های عمرانی و اقتصادی کند همچنین افزایش سهام شناور نمادها نیز از راهکارهای مناسبی است که می‌تواند عمق فعلی بازار سرمایه را افزایش دهد.


انتهای پیام/4141/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته