دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 تير 1399 - 15:39

کدام تست کرونا بهتر و مطمئن تر است؟

بیماری کرونا در اکثر موارد، علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد و بروز نیافتن علائم اختصاصی در شروع بیماری، از علل شیوع کرونا در کشورهای جهان از جمله ایران است.
کد خبر : 501793

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، به جز الگوریتم های هوشمند مثل تست آنلاین کرونا که می توانند از طریق بروز علائم کرونا، وضعیت ابتلا را تخمین بزنند، برای تشخیص دقیق تر کرونا دو نوع تست وجود دارد: تست تشخیص عفونی (PCR) و تست آنتی بادی.


راه‌های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا کدام‌ها هستند؟


کیت‌هایی که در مراکز درمانی و بیمارستان‌های خصوصی برای تست تشخیص کرونا از افراد گرفته می‌شود این کار را برای بیماران انجام می‌دهند.
راه دوم عکس برداری ساده از قفسه سینه است که در صورت مشکوک بودن بعد از سی تی اسکن ریوی ساده، بدون تزریق انجام می‌شود تا مشخص کند که وضعیت ریه به چه شکلی است.
تغییراتی که به‌صورت اختصاصی در ریه بیماران می‌بینیم حتی چهار روز قبل از شروع علائم بالینی در بیمار نیز می‌تواند مثبت بودن بیماری را اعلام کند.
تصویربرداری و CTscan از قفسه سینه، دقت و حساسیت بالاتری نسبت به کیت‌های تشخیصی دارد.


پس از مراجعه فرد مشکوک و دارای علائم بالینی، در صورتی که آزمایش خون او نشان‌دهنده کاهش گلبول سفید در خون فرد باشد، برای تشخیص ابتلای قطعی آنها به ویروس کرونا، درخواست تصویربرداری می‌شود و بر اساس آنها، تشخیص داده می‌شود که فرد نیاز به بستری دارد یا با قرنطینه و درمان خانگی بهبود می‌یابد.


آزمایش PCR (پی سی آر) چیست؟


تکنسین یک سوآب پنبه ای 15 سانتی متری را درون هر دو طرف بینی شما قرار داده و آن را برای حدود 15 ثانیه حرکت می دهد. این حرکت درد نخواهد داشت ولی ممکن است باعث احساس ناراحتی شود. سپس، سوآب را به یک آزمایشگاه جهت آزمایش مواد داخل بینی شما می فرستند.
دیگر تست های کووید-19 که شامل سوآب بخش های زیر می باشند:


دهان و حلق شما (اوروفارنژیال)
وسط حفره ی بینی (Nasal mid-turbinate)
جلوی حفره ی بینی (حفره ی قدامی بینی)


اگر سرفه ی همراه با خلط که به آن سرفه ی مرطوب یا پروداکتیو (خلط دار) گفته می شود، داشته باشید، ممکن است پزشکتان بخواهد برخی از محتویات سرفه ی شما را تست کند.


آزمایش آنتی بادی چیست؟
تست های خون یا آنتی بادی (سرولوژی) به دنبال آنتی بادی ها می گردند. بدن شما آنتی بادی ها را در زمان ابتلا به عفونت می سازد.
تست های کووید-19 دو نوع آنتی بادی را شناسایی می کنند:


IgM، که بدن آن را به مدت دو هفته ساخته و سپس سطوح آن افت می کند.
IgG، که بدن آن را آهسته تر ساخته (حدود 4 هفته) ولی معمولا دوام بیشتری دارد.


سوآب یا نمونه ی تف تنها می تواند وجود ویروس در بدن در حال حاضر را نشان دهد ولی آزمایش خون نشان می دهد که شما تا به حال توسط ویروس آلوده شده اید یا خیر، حتی اگر علائمی نداشته باشید. این موضوع در یافتن میزان شیوع کووید-19 توسط محققان، حائز اهمیت است.


چگونه کرونا را تشخیص دهیم؟


با استفاده از تست‌های آزمایشگاهی می‌توان از ابتلا به کرونا اطمینان حاصل کرد. انجام این تست‌ها همیشه استفاده نمی‌شود؛ چرا که افراد معمولا علائم بیماری خفیف را دارند، همچنین ممکن است انجام این آزمایش‌ها تنها به چند آزمایشگاه تخصصی محدود شود.
نمونه‌برداری از بینی و گلو بهترین، مناسب‌ترین و شایع‌ترین انواع برای نمونه‌برداری برای شناسایی ویروس‌های انسانی کرونا است. آزمایش سرم شناسی هم نیازمند جمع‌آوری نمونه‌های خونی است.


تست مثبت یعنی چه؟


تست مثبت کووید-19 به این معناست که شما در حال حاضر یا اخیرا ویروس را داشته اید. علائم خود را پایش کنید و در صورت مشکل در تنفس، گیجی یا کبودی لب و صورت، به سرعت به پزشک فوق تخصص ریه یا متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید.


صرف نظر از مثبت یا منفی بودن تست، نتایج مهر تاییدی بر ناقل بودن یا نبودن شما نیست. تا زمانی که اطلاعات بیشتر به دست ما نرسیده، اقدامات لازم برای محافظت از خود و دیگران را انجام دهید.


انتهای پیام/




انتهای پیام/

برچسب ها: تست کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته