ارزیابی در آموزش مجازی بهدرستی انجام نمیشود/ نمره منفی برای سؤالات تستی آزمونهای مجازی!
به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از ملزومات کسب موفقیت در دوران کرونایی، همدلی و همکاری مسئولان و مردم است که در دانشگاهها این همافزایی دانشجویان، اساتید، کارکنان و مسئولان دانشگاهی را در بر میگیرد.
دانشجویان در برابر شرایط ناخواسته و پیشآمده با صبوری و مسئولان نیز با پاسخگویی و همراهی بیشتر میتوانند به پیشروی اهداف کمک بسزایی کند؛ اما برخی از دانشگاهها به دنبال درآمدزاییهای غیرمتعارف هستند و این منجر به اعتراض دانشجویان شدهاند.
محمد تقیپور، دبیر شورای صنفی دانشگاه خلیجفارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: ویروس کرونا فشار زیادی بر اقشار مختلف تحمیل کرده و از ابعاد مختلف سلامتی، اقتصادی، روحی و روانی بهشدت بر زندگی مردم تأثیر گذاشته است، مسائلی مربوط به دانشجو از گوشه و کنار موضوعات دیگر در حال روشنسازی است.
وی افزود: دانشگاه دولتی خلیجفارس بوشهر با جمعیت چند هزار نفری که شاید در سالیان اخیر عملکرد باکیفیتی در پرداختن به امور دانشجویان خود نداشت، با شیوع ویروس کرونا بهوضوح ضعف مدیریتی خود را به نمایش گذاشت. با توجه به تأثیری که این بحران بر تمامی دانشگاههای کشور برجای گذاشته است، تا حدودی این مشکلات قابلدرک است.
دبیر شورای صنفی دانشگاه خلیجفارس گفت: با توجه به کوتاهیها و عدم تصمیمات درست در دانشگاه خلیجفارس وجود چنین مشکلاتی دوچندان شده است تا جایی که امروز ما بهعنوان شورای صنفی این دانشگاه پس از بیجواب ماندن پیگیریهایمان، اقدام به مطرح کردن برخی مسائل از تریبونهای دیگر کردیم.
تقیپور گفت: دانشگاه خلیجفارس در دوران کرونا، نرخ شهریه دانشجویانی را که خارج از سنوات خود و یا بهصورت شبانه در حال تحصیل هستند، کاهش نداده و علاوه بر آن شاهد افزایش این نرخ در بعضی از موارد هم بودهایم و استفاده دانشگاه از این موقعیت برای درآمدزایی کاملاً محکوم است و بیانگر چیزی نیست جز تبدیل یک دانشگاه دولتی به بنگاه اقتصادی.
وی ادامه داد: در گام بعدی میتوان به فشار شدید دانشگاه در حوزه امور آموزشی اشاره کرد. دانشگاه خلیجفارس برای جبران کاستی در ارائه آموزش و خدمات باکیفیت، در این ایام با وضع قوانین آموزشی بسیار مضحکی این مسئولیت را از گردن خود بازکرده و به دانشجو تحمیل کرده است.
به گفته دبیر شورای صنفی دانشگاه خلیجفارس، هیئترئیسه و مدیر آموزشی دانشگاه خلیجفارس همیشه با اشاره به محدود بودن حیطه پیگیری شورای صنفی از پاسخگویی به این امر امتناع کرده است و حاصل آن نارضایتی حداکثری دانشجویان در این روزهاست.
تقیپور خاطرنشان کرد: مهمترین نکته برخورد شرمآور بعضی از مسئولان دانشگاه خلیجفارس در ایامی است که دانشجو نیاز به حمایتهای مختلف روحی و درسی دارد. ناکارآمدی سیستم مدیریت و آموزشی دانشگاه خلیجفارس بارها و بارها بهصراحت از زبان دانشجویان در حال تحصیل، فارغالتحصیل، نوورود و حتی بسیاری از اساتید هیئت علمی دانشگاه شنیده شده است؛ اما هماکنون با سیستم نمردهدهی و آموزشی ضعیف در حال تأثیر مستقیم بر آینده دانشجویان در حوزههای اشتغال، ادامه تحصیل و غیره هستیم که نمیتواند از منظر ما بهعنوان شورای صنفی و نماینده دانشجویان دور بماند.
وی افزود: مسائل مطرحشده در این ایام باعث افزایش استرس، ناآرامی و استیصال دانشجویان شده و بیاهمیتی به این مسائل از سوی کسانی که در ظاهر خود را دوستدار دانشجو میپندارند چیزی جز خیانت به جوانان مستعد، با تلاش و کارآفرین دانشگاه خلیجفارس نیست.
دبیر شورای صنفی دانشگاه خلیجفارس تأکید کرد: اگر هر مسئولی توان پاسخ به نیاز دانشجو را ندارد، باید با در نظر گرفتن وجدان، از آن جایگاه خارج شود تا افراد لایقتر بتوانند در خدمتگذاری حاضر شوند. این گفتهها از دل دانشجویان دانشگاه خلیجفارس است و هیچ مرجع ذیربطی تاکنون به آن توجه نداشته است و انتظار میرود با انتشار این قسمت کوچک از مشکلات، صدای دانشجو کمی رساتر به گوش کسانی که باید بشنوند، برسد.
تقیپور با تأکید بر اینکه مستندات این مباحث موجود است و شورای صنفی دانشجویان دانشگاه برای پاسخگویی به ادعای خود توان حضور در هر مرجعی را دارد، بیان کرد: مشکلات آموزشی این دانشگاه به این صورت بوده که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی ابلاغیهای اعلام کرد که تسهیلاتی برای دانشجویان در نظر گرفتهشده و خیلی از موارد آموزشی به دانشگاهها واگذار شده است.
وی ادامه داد: بهطور مثال در خصوص حذف ترم بدون سنوات، شهریه دانشجویان شبانه و سنواتی که دانشگاه خلیجفارس هیچکدام را انجام نداده است و حتی امکان حذف پزشکی در شرایطی را که روزانه 3 هزار نفری به کرونا مبتلا میشوند نمیدهند و در پاسخ پیگیری شورای صنفی دانشجویان گفتند: «این موضوع در حوزه اختیار شما نیست، در کار آموزش دخالت نکنید.»
دبیر شورای صنفی دانشگاه خلیجفارس اظهار کرد: دانشگاه قصد برگزاری ترم تابستان بهصورت غیرحضوری را دارد که شهریه 6 واحد درسی آن 400 هزار تومان است که این مبلغ در این شرایط اقتصادی خانوادهها انصاف نیست؛ دیگر دانشگاهها ازجمله دانشگاه شهید چمران این ترم را بهصورت رایگان برگزار میکنند. همچنین ارزیابی در آموزش مجازی دانشگاه نیز بهدرستی انجام نمیشود.
تقی پور گفت: یکی از اساتید در آزمون ارزیابی درس مجازی برای برخی از دروس تستی نمره منفی گذاشته است و هر سؤال آزمونهای این استاد 30 الی 40 ثانیه فرصت داشت! یکی دیگر از اساتید نیز سؤال تشریحی با زمان محدود برای ارزیابی دروس مجازی ارائه کرد.
وی ادامه داد: نامهای در خصوص مطالبات آموزشی دانشجویان دانشگاه خلیجفارس (بلااثر شدن مشروطی در نیمسال جاری، افزایش تعداد دروس قابلحذف به سه درس، امکان حذفترم بدون سنوات برای تمامی دانشجویان با کمترین سختگیری ممکن، افزایش تعداد دروس معرفی به استاد به چهار درس، افزایش بازه زمانی حذفترم و حذف درس، افزایش طولترم) به امضای تعداد زیادی از دانشجویان رسید و به مسئولان دانشگاه ارسال شد که جواب این نامه همچنان بیپاسخ مانده است.
گفتنی است طبق ابلاغیه وزارت علوم در بسیاری از موارد اختیارات به دانشگاهها واگذار شد تا دانشجویان کمتر متضرر شوند با این اوصاف متأسفانه در دانشگاه خلیجفارس حداقل موارد و تصمیمات نامناسب اخذشده که موجب نارضایتی شدید دانشجویان از مجموعه تحت امر شده و دانشجویان خواستار «بلااثر شدن مشروطی در نیمسال جاری»، «افزایش تعداد دروس قابلحذف به سه درس»، «امکان حذفترم بدون سنوات برای تمامی دانشجویان با کمترین سختگیری ممکن»، «افزایش تعداد دروس معرفی به استاد به چهار درس»، «افزایش بازه زمانی حذفترم و حذف درس» و «افزایش طولترم» شدند.
انتظار میرود که موارد خواسته شده برای رفع دغدغههای آموزشی دانشجویان در این شرایط حساس لحاظ شود.
انتهای پیام/4084/پ
انتهای پیام/