دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1399 - 08:43
در گفتگو با آنا مطرح شد؛

مجله‌‌ای ایرانی که گوی سبقت را در ISI ربود/ همکاری دانشمندان اروپایی و آسیایی با مجله «نانوساختار در شیمی»

مدیر مسئول مجله «نانوساختار در شیمی» با بیان اینکه این مجله بین نشریه‌های ایرانی رتبه برتر در ISI را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد که 70 درصد مقالات نشریه نانوساختار خارجی هستند.
کد خبر : 501501
156668657.jpg

امید مرادی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با معرفی مجله «نانوساختار در شیمی» متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس اظهار کرد: مجله ما «Journal of Commercial Nanostructuring» یا همان «مجله نانوساختار در شیمی» نامیده می‌شود.




بیشتر بخوانید:


مجله نانوساختار در شیمی چگونه برترین نشریه ایرانی در ISI شد؟




وی با بیان اینکه این مجله سال 2010 در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به فعالیت کرد، اضافه کرد: سال 2012  میلادی مقالات مجله توسط اشپرینگر به‌عنوان یک ناشر بین‌المللی به چاپ رسید و  سال 2016 میلادی نیز موفق شدیم به‌عنوان نخستین مجله نانوی ایران وارد سایت ISI به عنوان ISI List شویم. 


مدیر مسئول «مجله نانوساختار در شیمی» تصریح کرد: در این نوع رقابت علمی فقط حوزه نانو مطرح نیست؛ بلکه همه حوزه‌های مرتبط از جمله پزشکی، داروسازی و ... را شامل می‌شود. اکنون 40 مجله در ایران داریم که در پایگاه ISI دارای impact یا ضریب اثربخشی هستند که مجله ما در رتبه نخست قرار گرفته است.


مرادی عنوان کرد: سال 1394 نیز موفق شدیم در جمع مجلات برتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار بگیریم که از آن سال در پایگاه این وزارتخانه به‌عنوان یکی از مجلات معتبر وزارتخانه با رتبه گرید A در حال فعالیت هستیم.


وی یادآور شد: مجله نانوساختار در شیمی موفق شد برای نخستین‌بار ضریب اثربخشی یا impact factor را از سایت تامسون رویترز یا همان مؤسسه ISI دریافت کند که طبق آمار رسمی اعلام شده، عدد اثربخشی مجله 4,077 است.


مدیر مسئول مجله نانوساختار در شیمی بیان کرد: یکی از معیارهای طبقه‌بندی نشریات علمی واحدهای دانشگاهی ضریب اثربخشی آنهاست که در دنیا هرچقدر این ضریب اثربخشی بیشتر باشد، آن ژورنال اعتبار علمی بالاتری دارد.


همکاری دانشمندان با مجله «نانوساختار در شیمی»


مرادی متذکر شد: از لحاظ «ایمپکت فاکتور» (ضریب اثربخشی) در نوع خود یکی از بهترین‌ها در حوزه فناوری نانو به‌خصوص نانوشیمی است.


وی افزود: دانشمندانی از آلمان، فرانسه، چین، ژاپن تمایل به چاپ مقاله در مجله نانوساختار در شیمی هستند که این موضوع افتخاری برای دانشگاه آزاد اسلامی است.


مدیر مسئول مجله نانوساختار در شیمی گفت: اکنون 42 نفر با مجله نانوساختار در شیمی همکاری می‌کنند که 70 درصد آنان خارجی بوده و سایر افراد نیز از دانشگاه‌های گیلان، امیرکبیر، صنعتی شریف و زابل و استادانی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و واحد شهرقدس هستند.


مرادی با بیان اینکه در چاپ مقالات، استانداردهای ناشر، قوانین و بخشنامه‌های بین‌المللی، آیین‌نامه‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی اعمال می‌شود، مطرح کرد: بعد از طی این پروسه، مقالات به سه داور بین‌المللی ارسال می‌شود و بالغ بر 90 تا 95 درصد داوران نیز از استادان بین‌المللی خارج از کشور هستند؛ البته از استادان داخلی نیز استفاده می‌کنیم.


وی با بیان اینکه داوران حداقل باید H-ایندکسی(ضریب ارجاعات) معادل 10 داشته باشند، تبیین کرد: استادانی  با ما کار می‌کنند که حتی ضریب ارجاعات 50، 60 و 70 دارند و از آنان برای تبادل بین‌المللی استفاده می‌کنیم.


انتهای پیام/4078/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته