دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 تير 1399 - 15:08
خوشکام در گفتگو با آنا تشریح کرد؛

پیاده‌سازی تورهای آموزشی مسئله­‌محور در گروه گردشگری و هتلداری واحد تهران غرب/ نقاط قوت و ضعف آموزش مسئله‌محور چیست؟

استادیار گروه گردشگری و هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به تشریح پیاده‌سازی تورهای آموزشیِ مسئله­‌محور در گروه گردشگری و هتلداری این واحد دانشگاهی پرداخت.
کد خبر : 501028
72980.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، همزمان با طرح تأسیس سراهای نوآوری توسط دکتر طهرانچی، رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در سال ۹۷، واحد تهران غرب آمادگی خود را برای تأسیس سرای نوآوری در غرب تهران اعلام و برای تعیین موضوع سرا، جلسات مشورتی با حضور اساتید علاقه‌مند گروه‌های مختلف آموزشی و مشارکت فعال مشاوران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، حمیدی، اسماعیلی‌زاده و رئیس و معاونان واحد برگزار کرد.


یکی از اهداف مهم این جلسات، هم‌فکری برای احصای ظرفیت‌‌های نوآورانه دانشجویان و اساتید رشته‌های مختلف واحد تهران غرب و معرفی حوزه‌هایی که سرای نوآوری فعالیت‌های خود را در آن متمرکز کند، بود. همچنین آشنایی بیشتر اساتید با طرح جدید سراهای نوآوری و نحوه سازماندهی و کارکرد سراها از دیگر اهداف جلسات دورهمی بود.



سرای نوآوری، کارکردی مشابه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری در کشور دارد که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مورد حمایت است. نتیجه جلسات دورهمی و اجماع نظرات اعضا، فعالیت کردن سرای نوآوری در حوزه آموزش شد که کارویژه اصلی دانشگاه‌هاست و موضوع آن «توسعه نوآوری و فناوری در سطوح مختلف آموزشی» است.
در همین راستا نخستین کارگاه یک‌روزه با عنوان «دانشگاه حل مسئله با تمرکز بر طراحی آموزش‌های مبتنی بر مسئله» در مرداد ماه ۹۸ با حضور سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، همتی، رئیس مرکز اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی و بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید در گروه‌های مختلف آموزشی برگزار شد و در این کارگاه یک‌روزه اساتید هم‌رشته به بررسی روش‌های نوآورانه برای آموزش دروس کارشناسی و ارشد پرداختند.



در ادامه این کارگاه ضمن برگزاری دومین کارگاه pbl با حضور اساتید مدعو واحد تهران غرب در شهریور ۹۸ نتایج بررسی‌های اساتید در قالب چند طرح نوآورانه آموزشی ارائه و مقرر شد تا برخی از این طرح‌ها در نیمسال اول تحصیلی ۹۹-۹۸ به اجرا در بیاید.


خبرگزاری آنا در نظر دارد سلسله مصاحبه‌هایی از اجرای طرح‌های نوآورانه در آموزش دروس گروه‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب را که در دو نیم‌سال گذشته برگزار شده است، اطلاع‌رسانی کند.




بیشتر بخوانید:


شیوه آموزش مسئله‌محور چیست؟/ تدریس نوآورانه و یادگیری مسئله‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب+ فیلم




دومین مصاحبه از سلسله مصاحبه‌های تدریس نوآورانه و یادگیری مسئله‌محور در واحد تهران غرب با مانا خوشکام، استادیار گروه گردشگری و هتلداری و سرپرست کانون‌های گردشگری و هتلداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.


آنا: درباره ضرورت حرکت جامعه آموزشی و دانشگاهی به سمت آموزش مسئله­‌محور توضیح بفرمایید.


خوشکام: هدف از اجرای آموزش مسئله‌­محور از میان برداشتن مرزهای بین نظریه و عمل است که توانمندسازی هرچه بیشتر دانشجویان در راستای شناخت مهارت­‌های اشتغال­‌زایی، ایجاد انگیزه توسط شیوه­‌های تدریس خلاقانه و همچنین رویکردهایی برای کمک به یادگیری عمیق را به‌دنبال داشته است. این امر دانشگاه‌ها را مجاب می‌کند تا در حد امکان تمرکز بیشتری بر ایجاد مهارت­‌ها و اشتغال دانشجویی داشته باشند.



بنابراین، رویکرد آموزشی مذکور می‌­تواند راه میانبری برای رسیدن به پیشرفت و تعالی مسیر شغلی دانشجویان باشد. به عبارتی ساده‌­تر، در شیوه آموزشی مسئله‌محور، همکاری گروه­‌های کوچک، رسیدن به راه‌حل­‌های بزرگ را رقم می‌­زند. پیاده‌­سازی شیوه مسئله‌­محور با انتخاب گروه‌های دانشجویی رشته‌­های مدیریت گردشگری و هتلداری، سرآغازی برای تدریس نوآورانه و یادگیری مسئله­‌محور و مهارت‌­محور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب است.


آنا: نخستین گام برای آغاز فعالیت آموزشی به شیوه مسئله­‌محور از کجا شروع شد و جامعه هدف شما را کدام گروه آموزشی تشکیل داد؟


خوشکام: با توجه به اینکه گردشگری پدیده‌­ای میان‌رشته‌ای محسوب می­‌شود و چارت درسی این رشته نسبت به رشته­‌های دیگر گروه مدیریت از تنوع بیشتری برخوردار است، شاخه­‌های متعددی از کسب‌وکار را به خود اختصاص می­‌دهد. از طرف دیگر، با توجه به دغدغه‌­های دانشجویان بعد از اتمام تحصیل، با همکاران این گروه تصمیم گرفتیم تا با برگزاری روشی خلاقانه مسیر فارغ‌التحصیلی تا بازار کار را تا حد امکان کوتاه‌­تر کنیم. از این رو، تصمیم فوق با همکاری مرکز آموزش‌­های آزاد تهران غرب و گروه گردشگری و هتلداری دانشکده مدیریت گرفته و پیاده‌­سازی شد.


لازم به یادآوری است، کانون‌های­ گردشگری و هتلداری واحد تهران غرب در هر نیمسال اقدام به برگزاری جشنواره گردشگری خوراک و رویداد استارت­‌آپی با محوریت گردشگری فرهنگی برای حرکت به سمت آموزش مسئله‌­محور کرده و همین رویدادها زمینه‌های خوبی برای شناخت و ارتقای مهارت‌های کاربردی دانشجویان و ایجاد فضای مناسب برای حضور صاحبان حرفه‌های مرتبط با این رشته­‌ها در دانشگاه فراهم کرده است.



اجرای طرح «تورهای آموزش مسئله‌محور» در واحد تهران غرب


به همین منظور، با توجه به بررسی­‌های انجام­ شده در میان دانشجویان رشته­‌های گردشگری و هتلداری، طرح «تورهای آموزش مسئله‌محور» را تعریف کردیم، هدف از اجرا و پیاده‌سازی این طرح، ایجاد مسیر برای هموارسازی مشکلات موجود در صنعت گردشگری و هتلداری است. در واقع دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیلی­ و البته با توجه به مهارت‌های پیشین و تجربیات نوین، قادر خواهند بود بخشی از مسائل و مشکلات صنعت گردشگری را بشناسند و بر اساس نیاز هر بخش، راه حل مناسبی را ارائه دهند و از این طریق جذب بازار کار شوند.



در اولین گام، تصمیم گرفتیم تا هر استاد یک تور آموزش مسئله­‌محور برنامه­‌ریزی کند و به‌همین منظور دروس روحیات ملل با تدریس زندی، آداب سفر در اسلام با تدریس سیف‌الدینی، کارگاه تشریفات با تدریس پیرمحمدزاده و کلاس آشپزی و شیرینی‌پزی با تدریس فتوحی به شیوه مسئله‌محور تشکیل شدند.


این شیوه در واحدهای درسی دیگر توسط همکاران این گروه به اجرا درآمد و بازخورد بسیار خوبی در میان دانشجویان داشت. علاوه‌­برآن، تدوین و اجرای کارگاه­‌های شیرینی‌­پزی تحت عنوان «3 مدل کیک کافی­شاپی»، «3 مدل شیرینی فرانسوی اکلر» و «قهوه دیرمی کمکس» مورد استقبال بسیاری از دانشجویان قرار گرفت و رضایت‌مندی دانشجویان را به‌­دنبال داشت. همچنین اجرای این روش در درس مدیریت بازاریابی و تبلیغات اینجانب که گزارش آن را به تفصیل خواهم داد، توانست دانشجویان بسیاری را علاقه‌مند سازد و تعدادی از این دانشجویان را جذب بازار کار کند.



شیوه اجرای تورهای آموزشی مسئله­‌محور


آنا: درخصوص نحوه اجرای این شیوه آموزشی توضیح دهید؟


خوشکام: شیوه اجرای تورهای آموزشی مسئله­‌محور، شامل گام‌­های زیر است:


گام اول: تدوین بسته­‌های تورهای آموزشی در هر واحد درسی توسط اساتید در هر گروه.


گام دوم: طبقه‌­بندی فهرست و مسائل موجود در صنعت، بر اساس مؤلفه­‌های 6 گانه گردشگری و برنامه­‌ریزی بسته­‌های عملیاتی برای حل مشکلات در این صنعت.


گام سوم: اجرایی و عملیاتی کردن این تورها در طول ترم، با کمک گروه­‌های دانشجویی.


گام چهارم: حل مشکلات در انتهای ترم و جذب دانشجویان فعال در هر بخش از صنعت، بر اساس نیاز آن حرفه.


نمونه موردی جامعه هدف این تور آموزشی، 30 نفر از دانشجویان ترم 5 و 6 گردشگری در واحد درسی مدیریت بازاریابی و تبلیغات، نیمسال اول 98-1397 بوده است.


برای دسترسی به نتایج کاربردی در این درس، برنامه­‌ریزی برای آماده‌­سازی دانشجویان در ابتدای نیم­سال تحصیلی انجام شد و سپس با ارائه مطالب و استراتژی­‌های آموزشی درخصوص آموزش مسئله­‌محور، تجربه یادگیری گروهی برای اولین بار در دانشجویان ایجاد شد. نحوه اجرای این روش در طول یک نیم‌­سال، ایجاد گروه در شبکه­‌های اجتماعی منتخب در کلاس بوده است.



همچنین از دانشجویان خواسته شد با حضور در فضاهای مربوط به رشته­‌های گردشگری و هتلداری (هتل­‌ها، رستوران‌­ها، موزه‌­ها و...) پیمایش خود را انجام دهند و مشاهدات میدانی خود را با ذکر یک مسئله در کلاس بیان کنند و در واقع با بیان این مشاهدات، نوع چالش‌­ها و مشکلات اجرایی سیستم­‌های مختلف گردشگری و هتلداری به تصویر کشیده می‌شد.


در مرحله بعدی و پس از به اشتراک‌گذاری مشاهدات در شبکه اجتماعی، برای هر مشکل راه‌حل‌هایی ارائه و مراحل این تور آموزشی تا انتهای نیم‌سال تکمیل شد. این تکنیک بخشی از بازاریابی دیجیتال را که به‌عنوان روش مؤثری در بازار امروز کاربرد دارد و تجربه آن در كشورهای مختلف اعمال شده است، به‌دنبال داشت.



نقاط قوت و ضعف آموزش مسئله‌­محور


آنا: ارزیابی شما از نقاط قوت و ضعف اجرای آموزش مسئله­‌محور چیست؟


خوشکام: نخستین ویژگی بارز و مهم شیوه مسئله­‌محور به چالش کشیدن ذهن دانشجویان است. در واقع می‌توان گفت دانشجویان در این روش با تفکری منتقدانه، توانمند‌‌‌ی‌های خود را بیش از پیش ارزیابی و مهارت‌های اجتماعی و فناورانه خود را شناسایی کرده‌­اند. آن­‌ها در مسیر یادگیری با استفاده از مطالعات موردی و تشریح مشکلات در رسانه‌های اجتماعی، کاربرد صحیح استفاده از ابزار و فناوری و توسعه بازار گردشگری را با اجرای این شیوه آموختند، با مشکلات چالش­‌برانگیز بازار گردشگری روبرو شدند و برای رسیدن به راه­ حل‌­های موفق از مهارت­‌های اشتغال­‌زایی بالقوه خود استفاده کردند.



نقطه قوت دیگری که در این شیوه وجود دارد، این است که دانشجویان از فرصت همکاری با یکدیگر در گروه‌های مختلف و موضوع‌های متنوع در «زندگی واقعی» استفاده می­‌کنند و بخش بیشتر مطالب آموزشی در کلاس را به‌صورت عملی یاد می‌گیرند. البته در کنار مزایای فراوانی که در این شیوه نوین آموزشی وجود دارد، نقاط ضعف آن سبب می‌شود برخی از دانشجویان نتوانند به‌خوبی ارزش این روش آموزشی را درک کنند. نبودن شبکه‌­های ارتباطی آنلاین (اینترنت پرسرعت) برای حضور و فعالیت در گروه‌های تشکیل ­شده در رسانه‌های اجتماعی یکی از محدودیت­‌های این بخش است.



نتایج اجرای شیوه آموزش مسئله‌­محور


آنا: درباره نتایج به­‌دست ­آمده از اجرای شیوه آموزش مسئله­‌محور توضیح بفرمایید.


خوشکام: با اجرای این شیوه در کلاس، دریافتیم که مطالعات موردی و تشریح مشکلات صنایع گردشگری و هتلداری و تبادل­ نظر درمورد هر بخش می­‌تواند روشی تأثیرگذار باشد. این امر با هدف ایجاد انگیزه­‌های کارآفرینی برای دانشجویان انجام شد تا مهارت­‌های کلیدی خود را توسعه دهند. مطالعات ذکرشده در بازه زمانی دو نیمسال 98-97، عمدتاً در نتیجه پیش‌­آزمون و تحلیل بازخورد دانشجویی تکامل یافت. این فرآیند تا زمان نتیجه‌­گیری مطلوب به‌عنوان یک چالش در آموزش‌­های دروس مختلف در این گروه ادامه خواهد داشت.


پیشنهاد تأسیس مرکز بازاریابی و تبلیغات در دانشگاه


آنا: برنامه یا پیشنهادی برای اجرای مؤثرتر و بهتر این روش در نظر دارید؟


خوشکام: پیشنهاد اینجانب برای واحد درسی مدیریت بازاریابی و تبلیغات در گروه گردشگری و هتلداری، ایجاد کانون (مرکز) بازاریابی و تبلیغات در راستای اهداف آموزشی دانشگاه در رشته­‌های گردشگری و هتلداری و همچنین دیگر رشته­‌هاست. زیرا با ایجاد این مرکز، دانشجویان نحوه استفاده از ابزارها و رسانه‌های تبلیغاتی و چگونگی به­‌کارگیری روش­‌های بازاریابی را به بهترین شکل یاد می‌گیرند و چگونگی رویارویی با حل مشکلات موجود در بازار هدف را در حوزه­‌های مختلف تشخیص می‌­دهند.



یک پیشنهاد کلی برای پیشبرد شیوه آموزش مسئله‌محور این است که در هر نیم­سال، حداقل دو واحد درسی با این روش اجرا برنامه‌ریزی شود و همچنین فضایی برای پیاده­‌سازی هرچه بهتر این شیوه از لحاظ فراهم کردن امکانات و از نظر طراحی داخلی کلاس‌­ها برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانشجویان اعمال شود. از طرفی، دانشگاه­‌های دیگر نیز می‌­توانند با روش آموزش مسئله‌محور رویدادهایی دوره‌ای برگزار کنند تا خروجی هر دانشگاه و پیشرفت این روش در بازه‌­های زمانی متفاوت ارزیابی شود.


پیشنهاد آخر اینکه با پیاده‌سازی این رویکرد و شیوه آموزش می­‌توانیم بسته­‌های آموزشی مسئله‌محور را در هر شاخه‌­ای از علم در دست داشته باشیم و در هر رشته تحصیلی با راه­ حلی مختص مشکلات هر بخش از آن صنعت، طرحی نو دراندازیم.


آنا: آیا این روش به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی تاکنون توانسته است موفقیت­‌ها و دستاوردهایی را به همراه داشته باشد؟


خوشکام: دستاوردی که با پیاده­‌سازی این روش داشتیم، این بود که برخی از این راه­ حل­‌ها به صاحبان مشاغل ارائه و با استقبال چشم‌گیری در اصناف مختلف روبرو شد و این امر نیز خود منجر به جذب مشتری بیشتر در هتل­‌ها، رستوران‌­ها، موزه‌­ها و مشاغل دیگر شد. همچنین تعدادی از آنها رویدادهای ما را در دوره‌های متعدد حمایت کردند. نهایتاً خروجی­‌های این تورهای آموزشی مسئله‌محور، در آینده نزدیک با انتشار مقالاتی در حوزه‌های گردشگری و هتلداری به اطلاع شما خواهد رسید.


گروه ما با پیاده‌­سازی شیوه مسئله­‌محور، مسئولیت خطیری را در شرایط کنونی کشور به واسطه بحران کرونا در حوزه گردشگری و هتلداری دارد و آن نیز تربیت و آموزش نیروی ماهر برای احیای مجدد صنعت گردشگری و هتلداری است تا شاید جوانان ما بتوانند راه ­حل‌های کاربردی برای درهای بسته این کشور را با وجود این ویروس داشته باشند. به امید آن روز که این صنایع بتوانند مشکل­‌گشای ایران عزیزمان باشند.


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب