مزایای خودکفایی نیروهای مسلح در زمینه ساخت شبیهسازهای پرواز؛ از صرفهجویی ارزی تا جذب خلبانان خارجی
گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سعید امینی؛ شبیهسازی پرواز نقش مهمی در آموزش خلبانان هواپیماهای جنگی، غیرجنگی و بالگردها دارد. درواقع با استفاده از شبیهسازها میتوان خلبانان را پیش از اینکه بهطور عملیاتی به هدایت هواپیما یا بالگرد بپردازند، از طریق واقعیت مجازی و شبیهساز آموزش داد تا آمادگی هدایت هواپیما را در فضای واقعی داشته باشند.
زمانی خلبانان کشورمان برای گذراندن دورههای آموزشی به برخی کشورهای خارجی اعزام میشدند، اما پس از مدتی این کشورها با فشار آمریکا از پذیرش خلبانان ایرانی امتناع ورزیدند؛ لذا در چنین شرایطی نیروهای هوایی ارتش و سپاه تصمیم گرفتند در حوزه آموزش خلبانی به وسیله شبیهسازها روی پای خود بایستند. این تصمیم سرآغاز فتح قلههای پیشرفت در حوزه طراحی و ساخت شبیهسازهای پروازی شد. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروزه در حوزه ساخت شبیهسازهای پرواز از مهارت بالایی برخوردار هستند.
بر اساس گفته امیر عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش علاوه بر اینکه دیگر نیازی به اعزام دانشجویان خلبانی به سایر کشورها برای گذراندن دورههای آموزشی شبیهساز هواپیما وجود ندارد، حتی در نیروی هوایی ارتش بسترهای لازم برای پذیرش دانشجویان خلبانی از سایر کشورها فراهم شده تا این دانشجویان بتوانند به وسیله شبیهسازهای پروازی ساخته شده در ایران، دورههای آموزشی مرتبط را بگذرانند.
امیر عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره اهمیت شبیهسازهای پرواز گفت: «شبیهساز در بحث پرواز بسیار اهمیت دارد و جزء ضروریات هر خلبانی است که هر 6 ماه یک بار حداقل دورههای شبیهسازی را بگذراند؛ یعنی در شبیهساز حالتهای اضطراری را تمرین کند و کارهای مهم را انجام دهد تا در پرواز واقعی عملکرد مناسبی داشته باشد.»
فرمانده نیروی هوایی ارتش خودکفایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت انواع شبیهسازهای پروازی را عامل صرفهجویی ارزی عنوان کرد و افزود: «قبلاً خلبانان کشور ما برای گذراندن این دورهها به کشورهای خارجی اعزام میشدند که این مسئله منجر به خروج ارز از کشور میشد و نیز سایر مسائل متعددی را در پی داشت؛ لذا این ضرورت را احساس کردیم تا شبیهسازها را در ایران طراحی کنیم.»
ساخت شبیهسازهای پروازی P3F و کوثر در آینده نزیک
به گفته امیر نصیرزاده تمامی هواپیماهای موجود در ارتش به جز P3F (هواپیمای مینروب دریایی) شبیهسازی شدهاند که ساخت شبیهساز این هواپیما هم در حال اجراست. از سوی دیگر امیر مهدی دباغ، رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی ارتش از شبیهسازی هواپیمای کوثر خبر داد؛ لذا صحبتهای امیرنصیرزاده در خصوص ساخت هواپیمای P3F و امیر دباغ در خصوص ساخت هواپیمای کوثر میتواند نویدبخش گام بلند نیروهای مسلح کشورمان در عرصه آموزشهای نوین خلبانی باشد.
همکاری سپاه و ارتش در زمینه ساخت شبیهساز ایلیوشین-76
یکی از هواپیماهایی که ساخت شبیهساز آن اخیراً به اتمام رسیده و روز گذشته از آن رونمایی شده، هواپیمای «ایلیوشین-76» است. این هواپیما در دسته هواپیمای ترابری سنگین محسوب میشود. این هواپیما برای انجام مأموریتهایی چون «ترابری»، «سوخترسانی هوایی»، «هشدار پیشهنگام هوابرد (آواکس)» و همچنین «عملیات آتشنشانی هوایی» کاربرد دارد.
سپاه و سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در زمینه ساخت شبیهساز «ایلیوشین-76» همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند. «درواقع بر اساس توافق میان نیروی هوایی ارتش با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک فروند «ایلیوشین-76» سانحهدیده که در مشهد به صورت متروکه رها شده بود، از سپاه به نیروی هوایی ارتش منتقل شد که با انتقال این هواپیما به تهران، طراحی و ساخت این شبیهساز با استفاده از بدنه واقعی هواپیما آغاز شد.»
شبیهساز هواپیمای «ایلیوشین-79» از شاخصههای مهمی چون «آیرودینامیکی»، «نیروهای پیشرانشی»، «نیروهای اینرسی» و «وزنی» و «مناسب شرایط اتمسفری» بهره میبرد. به محض اینکه این هواپیما به تهران منتقل و به سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش تحویل داده شد، بلافاصله فرآیندهای «کدنویسی برای کامپیوتر»، «ایجاد جکهای بادی»، «تهیه کمپرسور برای شبیهسازی فشار هوا»، «طراحی داخلی کابین ایلیوشین» و برخی اقدامات دیگر بر روی آن انجام شد. همچنین در این شبیهساز «معادلات حرکتی»، «کابین»، «شبیهساز کابین ناوبر»، «سختافزارهای الکترونیکی»، «سیستم حرکتی»، «سیستم بصری» و «سیستم کنترل لودینگ» در سطح بالا و پیشرفتهای طراحی و ساخته شدهاند.
ساخت شبیهساز هواپیمای ایلیوشین-76، تنها نمونهای کوچک از توانمندی متعدد نیروهای مسلح کشورمان در حوزه تولید تجهیزات دفاعی است. طراحی و ساخت شبیهسازهای پرواز علاوه بر اینکه صرفهجویی ریالی و ارزی برای کشور به همراه دارند، میتوانند به محلی برای کسب درآمدهای ارزی تبدیل شوند. جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساخت شبیهساز پرواز جزء 6 کشور دارای این فناوری است و همین موضوع میتواند سبب شود تا سایر کشورهای فاقد این فناوری خواستار اعزام دانشجویان خلبانی به ایران باشند.
انتهای پیام/4079/پ
انتهای پیام/