دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1394 - 11:02

یک کارشناس آب: آبیاری با پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب اشکالی ندارد

یک کارشناس آب و فضلاب با بیان اینکه محصولات کشاورزی آلوده جنوب تهران با فاضلاب آبیاری می‌شوند، گفت: استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب برای آبیاری محصولات مشکلی در سلامتی آن ایجاد نمی‌کند.
کد خبر : 49948

محسن آورزمانی در گفت‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه حجم پساب تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران قابل توجه است، افزود: این واحد بزرگترین تصفیه‌خانه فاضلاب در خاورمیانه است که جمعیتی حدود 5 میلیون نفر را تحت پوشش دارد.


وی با بیان اینکه در خروجی این تصفیه‌خانه دستگاه‌های پایش آنلاین برای سنجش پارامترهای کیفی نصب شده‌اند، تصریح کرد: با توجه اینکه پساب این تصفیه‌خانه صنعتی نیست و انسانی است، آب خروجی آن برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آورزمانی ادامه داد: به علت استفاده این پساب برای کشاورزی پارامتر EC آب نیز به صورت مستمر و آنلاین رصد می‌شود.


کارشناس شرکت پادیاب تجهیز با بیان اینکه وظیفه ما پردازش و کنترل داده‌ها نیست، اضافه کرد: ما وظیفه نصب و ارائه خدمات پس از فروش دستگاه‌ها را بر عهده داریم و کارفرما خود باید اطلاعات رصد‌شده را به صورت آنلاین به محیط زیست تحویل دهد، با این حال پایش داده‌ها را نیز انجام می‌دهیم.


وی با بیان اینکه پساب تصفیه‌شده در تصفیه‌خانه جنوب تهران مشکلی را برای محیط زیست ایحاد نمی‌کند، تاکید کرد: باید گفت که محصولات کشاورزی جنوب تهران که درباره آبیاری آنها با پساب فاضلاب حاشیه‌های بسیاری وجود داشت، با آب خروجی از تصفیه‌خانه آبیاری نشده‌اند چراکه این پساب‌ها مشکلی به لحاظ کیفیت ندارند.


آورزمانی بیان کرد: هرچه فاصله میان تصفیه‌خانه با مکان مورد استفاده پساب بیش‌تر باشد به علت جابه‌جایی پساب با تانکر هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد بنابراین بخش عمده آب خروجی تصفیه‌خانه‌ها در همان محدوده و برای آبیاری کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی درباره هزینه‌های تصفیه پساب در تصفیه‌خانه‌ها نیز عنوان کرد: هزینه تصفیه پساب به مواد داخلی و نوع فاضلاب به لحاظ منشا صنعتی یا انسانی بودن آن بستگی دارد. رقم دقیقی را نمی‌توان برای این بخش اعلام کرد اما باید گفت که هزینه‌های این بخش بسیار بالا است.


آورزمانی با بیان اینکه همه موارد مضرر در مرحله تصفیه پساب با کمک باکتری‌های هوازی و بی‌هوازی از بین می‌روند، یادآور شد: بخش جامد باقی‌مانده در تصفیه‌خانه‌های فاضلاب نیز به کود تبدیل می‌شود و برای بخش کشاروزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


این کارشناس آب و فضلاب بیان کرد: تمامی پروسه تصفیه پساب در طبیعت نیز می‌تواند رخ دهد اما در مجموعه‌های تصفیه‌خانه‌ها راهکارهای لازم برای از بین بردن مواد مضرر گرد هم جمع شده‌اند.


انتهای پیام/

برچسب ها: پساب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته