دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1399 - 13:50
جهانگیری در دیدار با وزیر و معاونان وزارت علوم:

دولت نمی‌تواند اقدام بیشتری برای حمایت از مراکز علمی انجام دهد/ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دغدغه اصلی جامعه است

معاون اول رئیس جمهور گفت: اطمینان می‌دهم دانشگاه‌ها مسئله اصلی دولت هستند و اگر جایی کاستی مشاهده می‌شود به دلیل محدودیت‌هایی است که دولت نمی‌تواند اقدام بیشتری برای حمایت از مراکز علمی انجام دهد.
کد خبر : 495914
3.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز(دوشنبه) در نشست با مدیران ارشد وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاهها و مراکز علمی کشور دستاوردها و کارهای بزرگی برای حل مشکلات پیش رو انجام داده‌اند، اظهار کرد:  دانشگاه‌ها و مراکز علمی هم در دوران پیش از کرونا و هم در دوران شیوع این بیماری عالم گیر توفیقات خوبی داشتند و باید کارنامه درخشان آنها با افتخار در سطح ملی، ‌ منطقه ای و بین‌المللی ارائه شود.


جهانگیری با بیان اینکه هیچ وجهی از توسعه اعم از توسعه اقتصادی، ‌ سیاسی و فرهنگی بدون توجه به توسعه علمی پیش نخواهد رفت گفت: ایران با ابر چالش‌ها و تنگناهایی نظیر مشکل کم آبی، ‌محیط زیست، ‌ نظام بانکی و یا مسائلی مانند تحریم های ظالمانه و یا بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله و پدیده نوظهوری مثل کرونا مواجه بوده است که عبور از آنها جز با توسعه علمی محقق نخواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه مسئولین اجرایی و سیاسی کشور اگر قدر مراکز علمی و پژوهشی کشور را بدانند و نسبت به تثبیت خدمات آنها تلاش کنند، خدمتی ماندگار برای کشور انجام داده‌اند، خاطر نشان کرد: مسئولین کشور اگر به دلیل تعدد مشکلات و یا کم توجهی به مراکز علمی و پژوهشی، خدمات این بخش را نادیده بگیرند و آنطور که لازم است این خدمات را تثبیت و پایدار نکنند، در پیشگاه تاریخ مسئول خواهند بود.


جهانگیری با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کشور نیز به دلیل حساسیت‌های موجود نسبت به سلامت اساتید و دانشجویان تعطیل شدند، ‌ گفت: تعطیل شدن علم و آموزش می‌تواند تهدیدی بزرگ برای هر کشور باشد اما فرصتی که در این میان برای بخش آموزش کشور ایجاد شد فرصتی استثنایی بود تا از طریق آموزش مجازی و آنلاین، ‌ دانشگاه‌ها و مدارس فعالیت خود را ادامه دهند و در واقع راه چند ساله را یک شبه طی کردند.


وی خاطر نشان کرد: تا پیش از شیوع کرونا دغدغه آموزش و پرورش این بود که دانش آموزان موبایل نداشته باشند اما امروز دغدغه این است که برای دانش آموزانی که تلفن همراه و ابزارهای لازم برای آموزش آنلاین ندارند، امکانات تهیه شود.


معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بعید می دانم حداقل تا زمان از بین رفتن کامل ویروس کرونا و تولید واکسن و داروی قطعی این بیماری بتوانیم کلاس‌های حضوری و فیزیکی درس را مانند گذشته برگزار کنیم. باید برای برگزاری کلاس‌های آموزشی بصورت ترکیبی از کلاس‌های حضوری و مجازی برنامه‌ریزی کنیم و از فرصت تابستان برای تامین زیرساخت‌های لازم، پیش بینی‌های مورد نیاز را انجام دهیم.


وی بالاتر بودن متوسط نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان را یکی از دغدغه‌های کشور برشمرد و گفت: این یک دغدغه است که نیروی تحصیلکرده و تربیت شده بیکار باشد و اینکه گفته می‌شود با فعالیت دانشگاه کارآفرین، اشتغال نیروهای تحصیلکرده رصد خواهد شد، می تواند در سیاست های آموزشی و اداری کشور تحول ایجاد کند.


جهانگیری با اشاره به موضوع بودجه دانشگاه های کشور و کاهش درآمدهای ارزی گفت: قطعا اگر کشوری به آینده خود علاقمند است به صورت جدی باید به دانشگاه‌ها توجه کند چرا که توجه به دانشگاه‌ها توجه به آینده کشور است. دولت با همه محدودیت‌های درآمدی تلاش کرده است بودجه دانشگاه‌ها و مراکز علمی را به طور کامل تخصیص دهد. نگاه ما به پژوهش نگاهی حمایت گرایانه است اگرچه نمی توان از مشکلات چشم پوشی نمود.


وی با اشاره به اقدام دولت در جبران حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور گفت: اطمینان می‌دهم دانشگاه‌ها مسئله اصلی دولت هستند و اگر جایی کاستی مشاهده می‌شود به دلیل محدودیت‌هایی است که دولت نمی‌تواند اقدام بیشتری برای حمایت از مراکز علمی انجام دهد.


در این جلسه از سند دانشگاه کارآفرین و جامعه محور که با استناد از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کشور تدوین شده است رونمایی شد.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته