نظر عموم مردم در ارزیابی شعر اهمیت زیادی ندارد/ آدمهای جدی در فضای مجازی نیستند
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، بسیاری از مردم یک زندگی موازی را فضای مجازی دارند. جذب دنبالکننده و طرفدار از اقتضائات دنیای مجازی است و در برخی از مواقع به محلی برای زورآزمایی مجازی تبدیل میشود. اهالی شعر و ادبیات نیز از این قبیل آفات فضای مجازی دور نبودهاند.
برخی از اهالی ادب نیز به پشتوانه فالورهای اینستاگرامی خود خود را مردمی و شعرهای خود را مورد رضایت عامه معرفی میکنند. اسماعیل امینی؛ شاعر مطرح و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره تأثیر فضای مجازی در اینکه هر کسی میتواند شعر بگوید و مردم هم میتوانند بپسندند، گفت: ما اساساً خیلی نمیتوانیم به فضای مجازی اعتماد کنیم. هر کس که در فضای مجازی هیاهو کرد، مشهور شد، لابد هنرمند خوبی است؟! اگر اینطور باشد پس اینهایی که میآیند ادا درمیآورند، مثلاً زبان در میآورند که 10 برابر شاعرها طرفدار دارند. یعنی فضای مجازی اساساً قابل اعتماد نیست. چرا؟ چون مشتریهای فضای مجازی هم مشتریهای تفننی هستند، دنبال بازی و تفریح هستند، خیلی جدی نیستند. معلوم است آدمهای جدی در فضای مجازی نیستند.
این شاعر پیشکسوت افزود: هر کسی در شعر صاحبنظر نیست، نه فقط شعر، هر هنر دیگری هم اینگونه است. هنر یک استفاده عمومی دارد که آن را مثلاً مردم میروند سینما یا رمان میخوانند. یک بحثهای دیگری هم دارد که آن بخشها مربوط به متخصصها و تحلیلگرهاست، اما هیچوقت برای ارزیابی هنر به سراغ آرای معمولی و عمومی نمیروند.
وی دلیل توجه به رای مردم در برخی هنرها اظهار کرد: سینما و موسیقی به رای و نظر مردم مراجعه میشود، آن هم یک فرق دارد و دلیل آن است که مشتری باید پول بدهد، بنابراین گاهی از منظر مشتری، یعنی تعداد فروش هم بررسی میشود ولی در شعر که هنر خاصی است و نیاز به یک مقدماتی دارد، حتماً اینطور است که نظر عموم اهمیت زیادی ندارد.
امینی ارزیابی و ارزشگذاری شعر را بحث تخصصی دانست و ابراز کرد: نظر عموم، معمولاً چیزهایی است که از قبل شنیدهاند، به آن عادت دارند، حرفهای رسانهای و تیترهای خبری و ... است و از آن استقبال میکنند. دو سه بار هم بعضی دوستان ما این اشتباه را کردهاند، آمدهاند رأی مثلاً شاعر مردمی گرفتند ولی یک نتایجی از آن درآمده که خندهدار بوده است.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/