اجرای تئاتر در دوران کرونا روی کاغذ هم شکست خورده است چه رسد در عمل/ بازگشایی سالنها پراسترس است
سید جواد روشن، کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا درباره روند بازگشایی سالنهای تئاتر و امکان از سرگیری فعالیتهایی نمایشی بیان کرد: برخی همکاران در شرایط فعلی شاید همچنان درخواست اجرا و بازگشایی سالنهای تئاتری را داشته باشند ولی باید توجه کرد که تئاتر در حالت عادیاش وجه اقتصادی خاص و سودآوری ندارد چه رسد به شرایط پیش رو.
روشن ادامه داد: حتی در شرایط معمول و به دور از کرونا در بهترین حالت که تئاتر صحنهای در تهران باشد، شاید تنها 10 درصد از آثار بتوانند سوددهی داشته باشند؛ بقیه نیز یا بیسود یا متضرر هستند.
در این فضا چقدر میشود پروتکلها را رعایت کرد؟
وی افزود: در دوران بازگشایی سالنهای تئاتر در فضای کرونایی، بالاخره هم مخاطب حساس است و هم گروههای روی صحنه. خصوصاً اینکه سالنها نیز تعدیل میشود و نمیتوان روی برآوردهای مالی و سوددهی تئاتر انظاری داشت و چه بسا به نظرم غیرمعقول است.
اگر یکی از بازیگران مثلا به کرونا مبتلا شد، چه میشود؟ گروه باید بخوابد و کار تعطیل میشود و این یعنی ضرر مالی. پس این بازگشایی به این راحتی موفق نیست و حداقل پراسترس خواهد بود.
روشن اینگونه نیز تأکید داشت: بنابراین اجرای تئاتر در دوران پیش رو به لحاظ اقتصادی و جذب مخاطب، حتی روی کاغذ نیز شکستخورده خواهد بود چه رسد در عمل.
کارگردان نمایش «یک ساعت آرامش» فعالیت مجدد گروههای تئاتری را دشوار دانست و توضیح داد: ما فقط سالنها و نحوه چینش مخاطب را نباید ببینیم؛ چرا که یک وجه از تئاتر گروهی است که روی صحنه میرود. این گروه نیاز به هفتهها تمرین و دور هم جمع شدن دارد. باید گریم شود و ... در این فضا چقدر میشود پروتکلها را رعایت کرد؟
این بازگشایی به این راحتی موفق نیست و حداقل پراسترس خواهد بود
وی تأکید داشت: شما فکر کنید با همه این موانع بتوانیم اجرا را به صحنه ببریم؛ اگر یکی از بازیگران مثلا به کرونا مبتلا شد، چه میشود؟ گروه باید بخوابد و کار تعطیل میشود و این یعنی ضرر مالی. پس این بازگشایی به این راحتی موفق نیست و حداقل پراسترس خواهد بود.
روشن که قرار بود «دادگاه ویژه» را در سال جاری به صحنه ببرد، به راهکارهای موجود اشاره کرد و گفت: در این فضا شاید بتوان روی حمایت دولت برای رفع نیاز اقتصادی هنرمندان بحث کرد اما همین ماجرا نیز به نظرم بعید است. پس حداقلش این است که خود هنرمندان بتوانند به لحاظ روحی سراغ ایدههای جدید بروند.
لااقل به جای همه سالنهای تئاتری، برخی که استانداردتر است را به کار گرفت و با رعایت تمام نکات سراغ برخی اجراها رفت تا چراغ تئاتر صحنهای خاموش نشود.
وی افزود: تئاتر حال حاضر نیاز به ایدههای جدید دارد و چه بسا میتوان دست روی فضاهای اینترنتی و سایبری گذاشت به شرطی که فلسفه خود تئاتر از بین نرود. شاید استفاده از پلتفرمهای اینترنتی با سلیقه یکی مثل من نیز جور نباشد ولی میتوان با دقت بیشتر از آن راهکارهایی برای هنرهای نمایشی گرفت.
چراغ تئاتر صحنهای را خاموش نکنیم
این مدرس تئاتر یادآور شد: لااقل به جای همه سالنهای تئاتری، برخی را که استانداردتر است به کار گرفت و با رعایت تمام نکات سراغ برخی اجراها رفت تا چراغ تئاتر صحنهای خاموش نشود.
سید جواد روشن اینگونه نیز عنوان کرد: در این شرایط باید دنبال راهکار باشیم و برای زنده نگه داشتن تئاتر فکر و چارهاندیشی کنیم خصوصا اینکه در ادامه سال هم معلوم نیست شرایط کرونا و فعالیتهای هنری چه میشود. کاری باید کرد که به لحاظ اقتصادی و ذهنی فعال باشیم.
انتهای پیام /4143/پ
انتهای پیام/