دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1399 - 13:00
شیوع کرونا در جهان؛

مردم آمریکا زیر تیغ کرونا، ترامپ سرگرم تفریح/حمایت قاطع جانسون از مشاور ناقض پروتکل‌ها

جمعی از آمریکایی‌های معترض به سیاست‌های کرونایی ترامپ در مقابل باشگاه گلف وی تجمع کرده و هنگام عبور کاروان ریاست جمهوری شعار «کشتن ما را متوقف کنید» سر دادند.
کد خبر : 491889
11.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دونالد ترامپ ساعات متمادی از روز یکشنبه (به‌وقت محلی) را به بازی گلف در باشگاه ملی ترامپ در «استرلینگ» ویرجینیا گذراند و همان روز آنجا را ترک کرد. معترضانی که از عملکرد دولت آمریکا در مدیریت بحران کرونا خشمگین بودند، هنگام عبور کاروان ریاست جمهوری بنرهایی را که در انتقاد از دولت در دست داشتند، تکان داده و شعار سر می‌دادند: «کشتن ما را متوقف کنید».


بنابر اعلام دانشگاه «جانز هاپکینز»، در شبانه‌روز گذشته ۶۳۳ مورد جدید به تعداد فوتی‌های کرونا در آمریکا افزوده شد. با این حساب، تعداد کل قربانیان این کشور بر اثر این بیماری به 99 هزار و 300 نفر رسید. همچنین بنابر اعلام این دانشگاه، ۲۰ هزار و ۶۳۴ مورد به تعداد مبتلایان اضافه شد تا تعداد کل موارد ابتلا در آمریکا به یک‌میلیون و 686 هزار و 436 نفر برسد.


آمریکا هم در موارد ابتلا و هم در تعداد قربانی در جایگاه نخست کشورهای درگیر جهان قرار دارد. بعد از آمریکا، برزیل بالاترین تعداد موارد ابتلا را دارد. دانشگاه جانز هاپکینز تعداد کل موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان را بیش از ۵ میلیون و 502 هزار نفر اعلام کرد که از این میان تاکنون دست‌کم ۳۴۵ هزار نفر جان باخته‌اند. از این میان بیش از ۳۴۶ هزار نفر جان‌باخته و بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بهبودیافته‌اند.


ممنوعیت سفر از مبدأ برزیل به مقصد آمریکا


دولت آمریکا در راستای جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان به کرونا ورود مسافران خارجی از برزیل را محدود کرد. «کیلی مک‌انانی» سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای این تصمیم دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا را «اقدامی قاطع برای حفاظت از کشور» خواند. وی افزود: این اقدام تضمین می‌کند که اتباع خارجی که در ۱۴ روز گذشته منتهی به سفرشان، در برزیل بوده‌اند به منبع ابتلای بیشتر به کرونا در کشور ما تبدیل نخواهند شد.



10 ایالت رکوددار آمریکا در تعداد بیماران و قربانیان کرونا


«فیلیپه مارتینز» که در خصوص امور بین‌الملل به «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری برزیل مشاوره می‌دهد، در واکنش به این تصمیم گفت: آمریکا در قبال برزیل همان تصمیمی را گرفته که در مورد سایر کشورهای پرجمعیت اتخاذ کرده بود. وی با بیان اینکه رسانه‌های در خصوص این تصمیم اغراق می‌کنند، اضافه کرد: این تصمیم فقط در مورد برزیل نیست. ترامپ پیش‌ازاین نیز ورود مسافر از چین، اروپا، انگلیس و ایرلند را ممنوع کرده بود.


چامسکی: واکنش آمریکا به بحران کرونا به طرز فجیعی پر هرج و مرج بود


نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز آمریکایی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در پاسخ به اینکه وضعیت فعلی در آمریکا را با توجه به تداوم مرگ‌ومیر هر چه بیشتر مردم در این کشور در اثر ابتلا به کرونا ویروس چگونه می‌بیند، گفت: در حال حاضر در آمریکا هیچ رهبری منسجمی وجود نداشته و وضعیت پرآشوب است.


چامسکی گفت: ریاست جمهوری آمریکا و کاخ سفید در دستان یک خود بزرگ‌پندار جامعه گریز قرارگرفته که به هیچ‌چیز به‌جز قدرت و دورنمای انتخاباتی خودش علاقه نداشته و هیچ اهمیتی به اینکه چه اتفاقی برای کشور و جهان دارد می‌افتد، نمی‌دهد.


او ادامه داد: خود رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که این وضعیت هیچ ربطی به او ندارد و تأکید داشته دولت فدرال هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. برای او هیچ‌چیز به‌جز قدرت و نفع شخصی اهمیت ندارد. البته او باید حمایت‌های پایگاه حامیان خود را که شامل ابرثروتمندها و شرکت‌های تجاری قدرتمند است، حس کند. بالغ‌بر ۹۰ هزار تن بر اثر ابتلا به کرونا در آمریکا جان خود را ازدست‌داده‌اند و خیلی مرگ‌های دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد. هیچ طرح هماهنگی وجود ندارد.


نوام چامسکی


نوآم چامسکی، نظریه‌پرداز معروف آمریکایی


چامسکی ۹۱ ساله که بیش از ۱۰۰ کتاب دارد، در خصوص دورنمای سیاسی آمریکا درگذر از این بحران و همچنین دورنمای سیاسی دیگر نقاط جهان گفت: به‌مجرداینکه ترامپ وارد ریاست جمهوری شد، اولین اقدام او برچیدن کلیت سیستم پیشگیری از همه‌گیری بیماری بود. او در ابتدا بودجه مرکز کنترل بیماری آمریکا را که با این بحران برخورد می‌کند، کاهش داد. او در ادامه برنامه‌های مربوط به همکاری با دانشمندان چینی برای شناسایی ویروس‌های بالقوه را لغو کرد. بنابراین آمریکا منحصراً برای این بحران آماده نبود. ما با یک جامعه خصوصی افراد بسیار ثروتمند برخوردار از امتیازات گزاف بیشتر از هر کشور دیگری در آمریکا روبرو هستیم اما امتیازات آن‌ها در سیطره یک سیستم کنترلی خصوصی است. این جامعه یک نظام بهداشت و درمان همگانی ندارد بلکه دارای یک سیستم نهایتاً نئولیبرال است.


هشدار درباره موج دوم کرونا در اروپا


اروپا تا چند هفته پیش به‌شدت درگیر کرونا بود اما تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیرهای جدید در این قاره کاهش‌یافته است. بااین‌حال کارشناسان نسبت به خیز موج دوم کرونا در این منطقه هشدار می‌دهند. از طرفی، کشورهای بزرگ اروپایی همچنان در لیست 10 کشور آلوده دنیا قرار دارند. به‌استثنای انگلیس و روسیه، دیگر کشورهای اروپایی توانسته‌اند میزان موارد جدید ابتلا را سه‌رقمی کنند و موارد جدید مرگ‌ومیر را نیز درمجموع به زیر ۵۰۰ نفر در روز برسانند.


حمایت سرسختانه جانسون از مشاور ارشدش


بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس از مشاور ارشدش دومینیک کامینگز حمایت کرد. کامینگز بعدازاینکه مشخص شد برخلاف مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه صدها کیلومتر رانندگی کرده و به شمال شرقی انگلستان رفته تا با اقوامش دیدار کند، با فشار روزافزونی برای استعفا روبرو شده است. جانسون از مشاورش دفاع کرد و گفت او "چاره‌ای" جز این سفر نداشته و کارش "قانونی" و در حمایت از خانواده‌اش بوده است: «او از هر نظر مسئولانه و قانونی و سالم عمل کرده است.» این در حالی است که شماری از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار و احزاب مخالف خواستار استعفای کامینگز شده‌اند. هم دولت هم کامینگز دیروز گفته بودند او "قانونی و مسئولانه" عمل کرده اما منتقدان می‌گویند وی در حالی به این سفر ۲۶۰ مایلی (بیش از ۴۰۰ کیلومتر) از لندن به دورهام رفته که همسرش علائم کرونا داشته است.



دومینیک کامینگز، مشاور ارشد نخست‌وزیر انگلیس


دو روزنامه انگلیسی نوشتند که کامینگز در دوران قرنطینه یک‌بار دیگر هم با خودرو سفر کرده است. جانسون اما در پاسخ گفت بعضی از ادعاهای رسانه‌ها کذب هستند. حزب کارگر خواستار تحقیق فوری دراین‌باره شده است. کی‌یر استارمر رهبر حزب کارگر حزب مخالف گفت اینکه آقای جانسون مشاورش را برکنار نکرده «توهینی» به مردم انگلیس است که مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه را رعایت کرده‌اند.


از سوی دیگر، نخست‌وزیر انگلیس گفت که از روز اول ژوئن (۱۲ خرداد) مدارس این کشور بازگشایی خواهد شد.


وی در ادامه سخنانش گفت تأکید می‌کنم که شرایط اجازه می‌دهد تا به مرحله دوم طرح کاهش محدودیت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا منتقل شویم. نخست‌وزیر انگلیس اضافه کرد نشانه‌هایی وجود دارد که حاکی از آن است امکان رسیدن به واکسن ویروس کرونا طی سال جاری وجود دارد.


خوشامد اسپانیا به توریست‌ها


اسپانیا اعلام کرده است که در ماه جولای مرزهای خود را برای توریست‌های خارجی باز می‌کند. نخست‌وزیر این کشور در یک سخنرانی اعلام کرده است که از ماه جولای پذیرش توریست‌های خارجی تحت شرایط مشخصی آغاز می‌شود. وی افزود: ما تضمین خواهیم کرد که هیچ خطری متوجه توریست‌ها نشده و هیچ خطری را هم برای ما ایجاد نکنند. در بسیاری از شهرهای ایالت تورینگن تعداد مبتلایان به کرونا به صفر رسیده است.


ابراز امیدواری ترکیه برای لغو هشدار سفر از سوی آلمان


دولت ترکیه هم ابراز امیدواری کرده که دولت آلمان هشدارهای سفر به ترکیه را قبل از تعطیلات تابستان لغو کند. سفیر ترکیه در برلین اعلام کرده است که ترکیه از اواسط ژوئن آماده پذیرش توریست‌ها از کشورهای خارجی است. وی تأکید کرد که تمام تمهیدات لازم از طرف مقامات مسئول صورت می‌گیرد و ما اطمینان داریم که دولت فدرال آلمان همه این موارد را در نظر گرفته و بر اساس آن تصمیم خواهد گرفت.



10 کشور نخست اروپایی که بیشترین تعداد بیماران و فوتی‌های کرونا در آنها ثبت شده است.


هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در اواسط ماه مارس هشدارهای سفر جهانی برای توریست‌ها به‌منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا را اعلام کرد و این اقدام دولت آلمان همچنان تا 14 ژوئن (25 خردادماه) اعتبار دارد. وزارت خارجه آلمان اعلام کرده که بعدازاین تاریخ هشدارهای سفر برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا لغو خواهد شد. اینکه آیا این اقدام برای کشورهای خارج از این اتحادیه هم صورت خواهد گرفت هنوز مشخص نیست. ترکیه بعد از اسپانیا و ایتالیا سومین کشور محبوب برای توریست‌های آلمانی محسوب می‌شود.


افزایش انتقادها از تأخیر اپلیکیشن هشدار کرونا در آلمان


رئیس پارلمان آلمان از تأخیر در عرضه اپلیکشینی که قرار است به مهار ویروس جدید کرونا کمک کند، انتقاد کرد. شمار دیگری از سیاستمداران و کارشناسان در کل به این‌گونه ابزار معترض هستند. قرار است اپلیکیشن هشدار کرونا اواسط ماه ژوئن، یعنی حدود سه هفته دیگر در اختیار عموم قرار بگیرد. ولفگانگ شویبله، رئیس پارلمان فدرال آلمان، در گفت‌وگویی با نسخه یکشنبه‌های روزنامه "ولت" (ولت آم زونتاگ) به تأخیر در عرضه اپلیکیشن انتقاد کرد و آن را "فلاکت‌بار" خواند. شویبله ضمن تأکید بر اینکه در این زمینه کارشناس نیست گفت، به نظر او چنین امکانی باید در ابتدای شیوع سریع ویروس جدید کرونا فراهم می‌شده، "آن‌هم در سطح اروپا".


میشائیل کرچمر، رئیس دولت ایالت زاکسن آلمان ضمن انتقاد به ایده توسعه این اپلیکیشن گفته است، بهترین راه جلوگیری از سرایت ویروس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌ویژه حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است. تابیا روسنر، سخنگوی حزب سبزها در امور سیاست سایبری و حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان هم موضع مشابهی دارد. به گفته او، اپلیکیشن هشداردهنده مهم است اما برای غلبه بر پاندمی کافی نیست. روسنر بیش از هر چیز، افزایش آزمایش کرونا و همراهی اداره بهداشت را برای مقابله با ویروس کرونا مؤثر می‌داند.


آمریکا خواستار دریافت اطلاعات محرمانه درباره چین است


به گفته «ریچارد گرنل»، سفیر آمریکا در آلمان، واشنگتن اطلاعاتی را از سازمان اطلاعات و امنیت آلمان BND درخواست کرده است که بر اساس آن چین از سازمان بهداشت جهانی خواسته است تا اطلاعات مربوط به کرونا را محفوظ نگه دارد.



ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان


گرنل تأکید کرد: ما از شرکای آلمانی خود خواسته‌ایم این اطلاعات را با ما به اشتراک بگذارند، چراکه همه ما آلمانی‌ها، اروپاییان و آمریکایی‌ها به یک اندازه از عواقب این بحران رنج می‌بریم. وی مدعی شد که به دلیل تأخیر در ارائه اطلاعات این بیماری از طرف چین حدود 6 هفته برای مبارزه با این ویروس ازدست‌رفته است.


کرونا در چین دوباره جان گرفت


پس از چند روز که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین صفر شده بود شمار مبتلایان بار دیگر در این کشور دو رقمی شد. کمیسیون ملی بهداشت چین امروز دوشنبه اعلام کرد در روز گذشته ۱۲ فرد مبتلا به کرونا شناسایی‌شده است که از این تعداد یک نفر در استان سیچوان و ۱۰ نفر هم در استان مغولستان داخلی بوده‌اند. مقامات بهداشتی چین همچنین اعلام کردند در روز گذشته هیچ موردی از فوت و یا موارد مشکوک به کرونا ثبت و گزارش نشده است. آن‌ها همچنین اعلام کردند روز گذشته هفت بیمار از بیمارستان مرخص شدند و شمار افرادی که دارای وضعیت بحرانی هستند از هفت تن به یک مورد کاهش‌یافته است. گزارش‌ها حاکی است تا روز گذشته یک هزار و ۷۲۴ مورد وارداتی در چین شناسایی‌شده است که یک هزار و ۶۷۸ تن آن‌ها درمان و از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مرخص شده‌اند بقیه همچنان در حال درمان هستند که وضعیت یک نفر آن‌ها وخیم است. کمیسیون بهداشت ملی چین همچنین اعلام کرد در روز گذشته ۴۰ بیمار ناقل خاموش ازجمله دو مورد وارداتی را شناسایی کرده است گزارش می‌افزاید در حال حاضر ۳۹۶ بیمار ناقل خاموش در چین تحت نظارت هستند که ۲۸ مورد آن‌ها وارداتی هستند.


وضعیت اضطراری در توکیو لغو می‌شود


«یاسوتوشی نیشیمورا» وزیر نوگرایی اقتصادی ژاپن گفت که با توجه به کاهش موارد ابتلا به کرونا، وضعیت اضطراری در توکیو پایتخت و منطقه هوکایدو از امروز دوشنبه لغو می‌شود. شمار مبتلایان به کرونا در پایتخت و دیگر مناطق ژاپن رو به کاهش است و همزمان وضعیت سامانه‌های بهداشتی کشور بهبودیافته است. وزارت بهداشت ژاپن نیز امروز اعلام کرد فقط ۲۶ مورد ابتلا به کرونا در سطح کشور به ثبت رسیده است و شمار کل مبتلایان هم به ۱۶ هزار و ۵۶۹ نفر افزایش‌یافته است. ژاپن دو ماه قبل در ۴۷ منطقه ازجمله پایتخت، وضعیت اضطراری اعلام کرد و در روز ششم می این وضعیت را تا پایان ماه تمدید نمود اما تأکید کرد که در صورت کاهش شمار مبتلایان، وضعیت اضطراری در کل ۴۷ منطقه کشور لغو می‌شود.


کرونا ژاپن


بیشتر مناطق ژاپن وضعیت اضطراری را برداشته‌اند و از امروز دوشنبه پس از مذاکرات دولت با مسئولان و کارشناسان امور بهداشتی، وضعیت اضطراری چند منطقه باقیمانده نیز لغو می‌شود. در توکیو دیروز فقط ۱۴ مورد ابتلا به کرونا ثبت شد شمار کل مبتلایان پایتخت اکنون ۵ هزار و ۱۵۲ نفر است وزیر اقتصاد می‌گوید که با توجه به کاهش شمار مبتلایان سامانه‌های بهداشتی می‌توانند خدمات بهتری ارائه کنند.


اما در میان کشورهای آسیایی وضعیت هند، بنگلادش، اندونزی و کشورهای عربی خاورمیانه در حال بدتر شدن است.


پروازهای هواپیمایی امارات به سراسر جهان از سر گرفته می‌شود


شرکت «هواپیمایی امارات» اعلام کرد که از ماه جولای (تیر/مرداد) پروازهای منظم هواپیماهای این شرکت به نقاط مختلف جهان از سر گرفته می‌شود. در بیانیه شرکت هواپیمایی امارات آمده است؛ امکان رزرو پروازهای منظم رفت‌وبرگشت این شرکت به مقصدهای مختلف در سراسر جهان از آغاز ماه جولای (اواخر تیرماه) فراهم‌شده است. این در حالی است که از ۲۱ می (۱ خرداد) پروازهای منظم این شرکت هوایی تنها به ۹ مقصد ازجمله لندن، پاریس، میلان، مادرید، شیکاگو، تورنتو و سیدنی آغازشده بود. همچنین شرکت هواپیمایی «فلای دبی» نیز اعلام کرد؛ از ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) پروازهای این شرکت هوایی نیز به روال عادی خود بازمی‌گردد. شرکت هواپیمایی امارات برای مقابله با ویروس کرونا در ۲۵ مارس گذشته (۵ فروردین) همه پروازهای خود را به‌طور موقت به حالت تعلیق درآورد. هواپیمایی امارات به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیمایی مقاصد دور در جهان، در ماه جاری میلادی اعلام کرد که برای پشت سر گذاشتن بحران شیوع ویروس کرونا درصدد گرفتن وام است و برای مقابله با سخت‌ترین ماه‌های تاریخ خود شاید مجبور به اتخاذ تدابیر سخت و دشواری شود.



10 کشور رتبه‌دار جهان در بیماران و جان‌باختگان کرونایی


انتهای پیام/4106/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته