دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سخنگوی اتحادیه کارگری تشریح کرد: سیر قانونی پرونده‌های شکایت کارگر از کارفرما

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری مراحل و سیر قانونی پرونده‌های شکایت و احقاق حقوق کارگر از کارفرما و برعکس را تشریح کرد.
کد خبر : 49084

علی‌اکبر سیارمه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه رسیدگی به مسائل روابط کار و شکایات کارگر و کارفرما در ادارات کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها صورت می‌گیرد، گفت: ادارات کل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها دارای سه کمیته روابط کار، هیات تشخیص و حل اختلاف است که شکایات کارگر و کارفرما برای رسیدگی و صدور رای به این کمیته‌ها به عنوان مراجع رسیدگی ارجاع داده می‌شود.


وی با بیان اینکه در ابتدای امر شکایت باید در کمیته روابط کار مطرح شود، افزود: به عنوان مثال، کارگر شکایت خود را مبنی بر اخراج بی علت از سوی کارفرما، عدم پایبندی کارفرما به ضوابط و قواعد قانون بیمه و... در این کمیته طرح و ثبت می‌کند.


سیارمه با بیان اینکه برخی از شکایات به علت منطبق نبودن با آیین‌نامه قانون کار در این کمیته‌ها قابل رسیدگی نیستند، تصریح کرد: درصورت انطباق شکایات با آیین‌نامه قانون کار و قابل رسیدگی بودن آن، مراتب به کارفرما ابلاغ و ادامه شکایت در هیات تشخیص پیگیری می‌شود.


این فعال کارگری با تاکید بر اینکه تا کنون بیش‌از 90 درصد شکایات طرح‌شده در کمیته‌ روابط کار پذیرفته شده‌اند، ادامه داد: در جلسه رسیدگی به شکایت در هیات تشخیص مستندات کارگر و کارفرما ثبت و پس از بازبینی رای نهایی صادر می‌شود که در صورت اقناع نشدن هر یک از طرفین می‌توان در 20 روز زمان لحاظ‌شده پس از صدور رای، درخواست تجدیدنظر کرد.


نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در شواری عالی کار بیان کرد: درصورت اعتراض هر از ذی‌نفعان پس از صدور رای مجدد در جلسه تجدید نظر، پرونده برای رسیدگی مجدد و بیش‌تر به هیات حل اختلاف ارجاع داده خواهد شد که به طور کلی بیش‌تر پرونده‌ها در همان کمیته هیات تشخیص و اندکی دیگر در هیات حل اختلاف تعیین تکلیف می‌شوند.


سیارمه تاکید کرد: کمیته‌های هیات تشخیص و حل اختلاف تابع آیین دادرسی کار هستند که تا دو سال گذشته شامل 34 ماده بوده اما با تجدید نظر در شورای عالی کار به صورت جامع‌تر با 116 ماده به تصویب رسیده است.


وی با تاکید بر اینکه کارگر باید به حقوق قانونی خود آگاه باشد، عنوان کرد: اکثر کارفرمایان به لحاظ اقتصادی توان در اختیار گرفتن نماینده قانونی و وکیل را دارند اما در مقابل بسیاری از کارگران نه اطلاعی از حقوق قانونی خود داشته و نه توان پرداخت حق‌الوکاله وکیل را دارند.


سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری خاطر نشان کرد: به همین علت نماینده کارگران در هیات‌های تشخیص حضور مستمر دارند و اقدامات لازم در راستای آگاهی‌بخشی به کارگران در زمینه حقوق قانونی خود و کمک به طی مراحل قانونی پرونده شکایت را انجام می‌دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته