«لاتاری» و حکایت «عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها»!/ وقتی کمال «ماجرای نیمروز» برای کشف حقیقت به دُبی میرود
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در سالهای نهچندان دور، سینماگران و سینماداران معمولاً از ایام ماه مبارک رمضان به عنوان روزهای خلوتی سینماها و بیرونقی گیشه یاد میکردند.
اما این موضوع در چند سال گذشته و با افتتاح پردیسهای سینمایی در شهرهای بزرگ و البته طرح اکران افطار تا سحر که چند سال به تناوب اجرایی شد، تغییر کرد. به این ترتیب، شاهد بودیم که برخی فیلمها در ماه مبارک رمضان هم فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. سینما رفتن آن هم بهصورت خانوادگی در شبهای ماه رمضان یکی از تجربههای لذتبخشی است که در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.
اما امسال این فضا نیز همچون سایر فعالیتهای هنری با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. به این ترتیب علاقهمندان به سینما به نوعی با یک خلا فرهنگی مواجه شدهاند. با این حال گسترش بسترهای ویدئویی پخش فیلم VOD و البته شبکه نمایش خانگی تا اندازهای این کمبود را جبران کرده است.
در سلسله گزارشهای «آپاراتچی» به معرفی فیلمهای جذابی میپردازیم که میتواند در این شبها اوقات فراغت خانوادهها را پرکند. این فیلمها لزوماً آثار جدیدی نیستند و ممکن است به دهه شصت یا هفتاد نیز مربوط باشند. ضمن این که از حیث کیفیت هنری نیز تنوع فراوانی دارند. میتوان گفت «جذابیت» عنصر اصلی آنها است که لحظات خوشی را برای تماشاگران رقم میزند. فیلمهایی که در شبکه نمایش خانگی یا بسترهای مختلف پخش اینترنتی بهراحتی در دسترس قرار دارد.
لاتاری؛ عشق را خواهی که تا پایان بری...
«لاتاری» سومین فیلم محمد حسین مهدویان پس از «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» است که در سال 1396 و در جریان سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. این فیلم در آن دوره، پرمخاطبترین فیلم جشنواره انتخاب شد و البته پرمخاطبترین فیلم تاریخ جشنواره فیلم فجر نیز لقب گرفت.
پس از پخش نسخه نمایش خانگی «لاتاری»، عنوان پرفروشترین فیلم شبکه نمایش خانگی سال ۱۳۹۷ را نیز از آن خود کرد.
ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، هادی حجازیفر، جواد عزتی، حمید فرخنژاد، نادر سلیمانی، مهدی زمینپرداز و علیرضا استادی بازیگران این فیلم هستند.
امیرعلی (ساعد سهیلی) و نوشین (زیبا کرمعلی) دو جوان بیست و یک، بیست و دو ساله قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خانوادهها چندان موافق نیستند. آنها صبر پیشه کردهاند تا به مرور زمان رضایت خانوادههایشان را جلب کنند. آن دو یک رؤیای مشترک دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت آمریکا، اما نوشین به واسطه دوست پدرش برای کار ترجمه به دبی میرود. پس از مدتی فاجعهای رخ میدهد که باعث میشود امیرعلی به همراه مربی فوتبالش به نام «آقا موسی» (هادی حجازی فر) تصمیم عجیبی بگیرد.
نیمه دوم فیلم، جایی است که امیرعلی به همراه مربی فوتبالش، موسی (هادی حجازیفر) ابتدا به دنبال اجرای عدالت هستند و زمانی که از ورود قانون به این موضوع ناامید میشوند به فکر انتقام میافتند. در این نیمه با تعقیب و گریز، مخفی شدن و کسب اطلاعات و نقشهریزی مواجه هستیم که انگار محل تبلور استعداد مهدویان و نقطه امن اوست.
شخصیت موسی، جذابترین و دوستداشتنیترین کاراکتر «لاتاری» است که به لطف بازی حجازی فر جان گرفته است و جدا از مشخصه یک تیپ شخصیتی، زنده و پررنگ است. البته این شخصیت تا حد زیادی تکرار نقش «کمال» در فیلم ماجرای نیمروز است که باری خاطبان جذابیت های خاص خودش را داشت.
موسی از کاغذهای تبلیغاتی که به درودیوار خانهها میچسبانند متنفر است، سعی میکند ادب را رعایت کند و در مقابل توهین و بیادبی دیگران فقط از واژه «نفهم» استفاده میکند و در عین اینکه سالها در جبهه به کشورش خدمت کرده است و بعد از جنگ هم در یک پست اداری همه سعیاش را کرده تا قدم اشتباه برندارد، حالا احساس پشیمانی میکند. شاید یکی از تأثیرگذارترین دیالوگهای «لاتاری» آنجایی است که موسی بهعنوان نماینده نسل خودش به امیرعلی که همهچیزش را باخته است با بغض میگوید: ”قرار نبود اینجور بشه.»
فیلم لاتاری در بستر یک درام عاشقانه داستان یک انتقام را روایت میکند. انتقامی که عقبه آن ظلمی عمیق و تبعیضی آشکار نهفته است. لاتاری چه در بازیگری و چه در کارگردانی، جذابیتهای خاصی دارد که تماشای آن را چه برای بار اول و چه برای چندمین بار جذاب میسازد.
انتهای پیام/41044/پ
انتهای پیام/