دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1399 - 00:08
آنا گزارش می‌دهد؛

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر خانه تکانی جدی

دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت باشگاه پژوهشگران جوان در مسیر تحول انجمن‌های علمی دانشجویی گام بر می‌دارد.
کد خبر : 489339
21882_161.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، قرار است انجمن‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی جانی تازه بگیرند و با رویکرد جدید در مسیر توسعه گام بردارند.


در این مسیر موضوعات متنوعی نظیر ایجاد روحیه خودباوری، کار گروهی و جسارت حل مسئله در میان دانشجویان عضو انجمن بسیار مورد توجه است.


به گفته محمدمهدی جوکار، مدیرکل هدایت و توانمندسازی معاونت دانشجویی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی توانمندسازی دانشجویان با محوریت مهارت‌افزایی در راستای ارتقای دانش تخصصی با مشارکت استادان انگیزه‌ساز و محرک در راستای رویکرد دانشگاه اجتماعی نیز مورد توجه است.


از طرفی در این روزها در مواجهه با مسائل مختلف اجتماعی نظیر سیل، زلزله و کرونا و درگیر شدن دانشجویان با این موضوعات به‌صورت داوطلبانه، ادامه فعالیت‌های دانشجویی با توجه به شرایط حاکم در این چالش‌ها نیز در رویکرد تازه انجمن‌ها در اولویت است. جوکار در این زمینه به خبرنگار آنا اعلام کرد: توجه به فعالیت‌های اجتماعی دانشجویی با محوریت کسب مهارت با زیرساخت‌های مجازی، فعالیت‌های داوطلبانه گروهی در قالب اردوهای تخصصی جهادی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی نسل جوان، ترویج علم، تبدیل علم به ثروت و فعالیت‌های خیریه‌ای از اولویت‌های بعدی انجمن‌های علمی است.


توجه به علوم انسانی


توجه به علوم انسانی همواره در میان اندیشمندان کشور بسیار مورد بحث است به همین دلیل اقدامات مختلفی در این زمینه صورت گرفته است. در این مسیر تأسیس انجمن‌های علوم انسانی با رویکرد دانشگاه اسلامی و انجمن‌های بین رشته ای علوم انسانی نیز پیگیری خواهند شد.


مدیرکل هدایت و توانمندسازی در این باره نیز گفت: توجه به علوم انسانی و ایفای نقش مؤثر نسل جوان در تحول علوم بر مبنای تعالیم و نگرش اسلامی-ایرانی، خِرَدورزی و آشنایی دانشجویان با مباحث و علوم جدید، حرکت در مرزهای جدید دانش با توجه علوم بین‌رشته‌ای از دیگر محورهای رویکرد جدید جهت فعالیت انجمن‌های علمی است.


گسترش تعاملات بین‌المللی در دستورکار انجمن‌ها


باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان قصد دارد در مسیر تعالی انجمن‌های علمی دانشجویی، تعاملات علمی بین‌المللی در انجمن‌های علمی دانشجویی را نیز مدنظر قرار داده و با اولویت پیگیری نماید.


مدیرکل هدایت و توانمندسازی در این باره تأکید کرد: ارتقای ارتباط و تعاملات علمی دانشجویان در سطح ملی و بین‌المللی در راستای کاربست توانایی پتانسیل نیروی عظیم جوانان جهت حل مشکلات و معضلات کشور و ایجاد شبکه تعاملی ملی برای انجمن‌های علمی دانشجویی کشور از دیگر برنامه‌های بلند مدت در دستور کار انجمن‌های علمی است که قرار است مورد توجه قرار گیرد.


30 درصد اعتبار باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در اختیار انجمن‌های علمی


اگر چه در برخی واحدهای دانشگاهی شاید دانشجویان برای فعالیت مورد علاقه خود در انجمن‌های علمی با مشکل کمبود اعتبار و بودجه مواجه باشند، که در این باره نیز تدابیر لازم اندیشیده شده تا ارتقای فعالیت انجمن‌ها به‌صورت واقعی عملیاتی شود. به همین دلیل 30 درصد از بودجه باشگاه پژوهشگران جوان به انجمن‌های علمی اختصاص یافته است که باید از طریق واحدها در اختیار انجمن های دانشجوی قرار خواهد گرفت.


مدیرکل هدایت و توانمندسازی معاونت پژوهشی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در این باره بیان کرد: رؤسای محترم واحدها مدنظر دارند که هزینه کرد بودجه مذکور در انجمن های علمی با توجه به مصالح کشور و اهمیت سرمایه‌گذاری در توانمندسازی نسل های آینده ساز کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. از سوی دیگر از آنجایی که این بودجه از محل شهریه وصول شده دانشجویان تأمین شده است، هزینه کرد آن برای دانشجویان موجب ایجاد نشاط و انگیزه در ایشان خواهد نمود.


البته از آنجایی که قرار است توانمندسازی دانشجویان و فعالیت انجمن‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود و پیگیری‌های بیشتری جهت اختصاص بودجه کافی به آنها صورت پذیرد، تعلیق و یا لغو مجوز انجمن‌هایی که فعالیت نداشته باشند در آینده نزدیک در دستور کار قرار خواهد گرفت.


از سوی دیگر به منظور ایجاد انگیزه در دانشجویان علاقه‌مند، جلسات کمیسیون مرکزی انجمن های علمی بر اساس تأکید بابک نگاهداری رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان به طور منظم و هر دو ماه یکبار تشکیل و ضمن تسهیل در صدور مجوز فعالیت، فرآیندهای اداری آنها نیز تسریع می شود. 


نگاهداری همچنین بر اختصاص بودجه به فعالیت‌های انجمن های علمی با توجه به گله‌مندی برخی از دانشجویان مبنی بر عدم تخصیص بودجه به دلیل شرایط مالی برخی از واحدها تأکید دارد.


در این میان برخی از دانشجویان در گفتگو با خبرنگار آنا گلایه دارند که رویکردهای جدید در واحدها آن‌طور که باید اجرایی نمی‌شود و برخی از مسئولان برای اجرای این رویکرد ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند یا از اجرای آن سرباز می‌زنند. البته تعدادی از دانشجویان از عملکرد مناسب و بموقع مسئولان نیز ابراز قدردانی می‌کنند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته