دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 ارديبهشت 1399 - 11:29
به مناسبت 45 سالگی ترور شریف واقفی؛

دانشگاه صنعتی شریف برگرفته از نام کدام شهید دانشجو است؟

دانشگاه شریف قبل از انقلاب به نام آریامهر شهرت داشت ولی بعد از انقلاب اسلامی به نام یکی از شهدای ترور نام گذاری شد.
کد خبر : 487969

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، امروز سالروز به شهادت رسیدن «مجید شریف واقفی» است. شریف واقفی در مهر ماه سال ۱۳۲۷ در یک خانواده مذهبی در شهر تهران به دنیا آمد، اما خانواده او اصالتاً به شهرستان نطنز در استان اصفهان تعلق دارند. بعد از چند روز از تولد او پدرش که کارمند اداره فرهنگ و هنر بود به شهر اصفهان منتقل شد. وی در سال ۱۳۴۵ برای ادامه تحصیلات خود در رشته مهندسی برق در دانشگاه آریامهر یا همان شریف راهی تهران شد.


شریف واقفی در سال ۴۲ به دنبال قیام مردم قم به رهبری امام خمینی در ردیف کفن‌پوشان به پشتیبانی از خمینی راهپیمایی کرد. شریف واقفی با وجود شرایط خفقان در آن زمان عکس‌ها و اعلامیه‌های روح‌الله خمینی را در کوچه و بازار نصب می‌کرد. وی پس از ورود به دانشگاه، همراه با دوستان خود انجمن اسلامی آن دانشگاه را بنیان نهاد.



او بعدها برای مبارزه مسلحانه با شاه وارد سازمان مجاهدین خلق شد تا افکار اسلامی خودش را در سازمان جاری کند. مدتی نگذشت که او به دلیل افکار اسلامی مخاطبان زیادی در سازمان پیدا کرد. او در سازمان به شدت با تقی شهرام و بهرام آرام اختلاف داشت.


شریف واقفی در ۱۶ اردیبهشت ۵۴ به دلیل اصرار بر هویت اسلامی خود و مخالفت با مارکسیست شدن سازمان مجاهدین خلق، و نیز پاره‌ای اختلافات درون تشکیلاتی بر سر تسلیحات سازمان به دستور روسای سازمان به شهادت رسید.


بعد از انقلاب ۵۷ تقی شهرام در دادگاه به اتهام دست داشتن در تصفیه فیزیکی شریف واقفی به اعدام محکوم شد و دانشگاه آریامهر به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد و یکی از خیابان‌های اصلی شهرهای اصفهان، سمنان و نطنز نیز به نام وی نام‌گذاری شد. در ۱۶ اردیبهشت سال ۹۰ کنگره بزرگداشت شریف واقفی در زادگاه مادری اش نطنز با حضور ریاست دانشگاه شریف و استادان و خانواده مجید شریف واقفی برگزار شد. 


او همواره خودش را پیرو خط امام خمینی(ره) می‌دانست و افکار اسلامی را سرلوح کارش قرار داده بود. نحوه شهادت او هم توسط تروریست‌های منافقین بسیار دردناک بود. خاموشی درباره ترور اعتراف کرده بود: «در آنجا شکم شریف‌واقفی توسط خاموشی و سیاه‌کلاه پاره شد و در آن، محلول بنزین و کلرات و شکر ریختند و آتش زدند. پس از سوزاندن جسد، آن را قطعه قطعه کردند و در چند نقطه دفن کردند. در حین سوزاندن و مثله کردن جسد، یکی از دست‌های حسین سیاه‌کلاه مقداری سوخت که در نتیجه نتوانست در برنامه بعدی که قرار بود ساعت 6 بعدازظهر اجرا شود (ترور صمدیه لباف) شرکت کند».


شریف قربانی التقاطی شد که مدعی بودند اسلام مکتبی کهنه است و به کار مبارزه و سیاست‌ نمی‌آید؛ بلکه برای این مهم باید از مکاتب مدرن کمک گرفت.ماجرای مجید شریف واقفی این هشدار را می‌دهد که التقاط تا کجا می‌تواند خطرناک و بی‌رحم باشد!


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته