دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1399 - 10:00
عروس خاورمیانه چگونه ویروس تاجدار را مهار کرد؛

صبر، کلید موفقیت لبنان در مقابله با شیوع کرونا/ قرنطینه جواب داد

مراکز تحقیقاتی آمریکا ارزیابی می‌کردند در بهترین حالت تا تابستان سال جاری بیش از ۱۳ هزار مبتلا و بیش از ۴۵۰ هزار مورد فوتی در لبنان ثبت شود، ولی لبنانی‌ها با بسیج ملی و صبر با کروناویروس مقابله کردند.
کد خبر : 485486
بارگیری (1).jpeg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دوم اسفند ۱۳۹۸ بود که وزارت بهداشت لبنان از ثبت نخستین مورد ابتلا به کرونا در این کشور خبر داد، یک هفته بعد مدارس بسته شد و بیروت تصمیم گرفت تدابیر بازدارنده بیشتری اتخاذ کند.


بیشتر بخوانید:


کاخ سفید عامل کمکی در انتشار کروناست


ستاد مرکزی مبارزه با کرونای لبنان پس از تعطیلی مدارس، تعطیلی رستوران‌ها، فرودگاه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی را در این کشور اعلام کرد. ۲۵ اسفند به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا، به‌وسیله دولت لبنان قرنطینه عمومی در کل کشور اعلام شد. 


اقدام دولت لبنان در قرنطینه سراسری این کشور در حالی رخ داد که به جز بخش‌هایی از ایتالیا و چین، تا آن زمان مورد مشابهی وجود نداشت و از سوی دیگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به شیوع این ویروس نگران نبود و اعلام کرد که در آمریکا نگرانی در زمینه کرونا وجود ندارد. خوش‌خیالی ترامپ باعث شد که در مدت کوتاهی صدها هزار نفر از مردم این کشور به کرونا مبتلا شوند و آمار مرگ و میر روز به روز افزایش یابد.


کرونا در لبنان


ضدعفونی در لبنان برای مقابله با کرونا


روحیه مثال‌زدنی پزشکان لبنانی


یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شد کرونا در لبنان به سرعت کنترل شود، این بود که پزشکان لبنانی در زمینه کنترل این ویروس بسیار خوش‌بین بودند و با روحیه مثال‌زدنی خود با بیماران مواجه می‌شدند. علاوه بر این، مسئولان بهداشتی لبنان اعتماد قابل توجهی به شیوه قرنطینه چین داشتند؛ اقدامی که باعث شد ده‌ها هزار نفر از افراد مبتلا در این کشور بهبود یابند. 


وزارت بهداشت لبنان با اختصاص ۱۲۸ تخت بیمارستانی و هفت واحد مراقبت‌های بهداشتی و مهم‌تر از همه با بسیج ملی برای مقابله با ویروس کرونا توانست روند شیوع این ویروس را در کشور متوقف کند. بسیج ملی لبنانی‌ها در حالی انجام شد که سازمان بهداشت جهانی بدترین سناریوها را برای این کشور تصور می‌کرد. 


بیمارستان رفیق حریری لبنان


کادر پزشکی بیمارستان رفیق حریری بیروت


در حال حاضر و بعد از گذشت دو ماه از شیوع کرونا در لبنان 704 نفر مبتلا و تنها ۲۲ مورد مرگ‌ومیر ثبت شده است. آمار ثبت شده بسیار بهتر و امیدوارکننده‌تر از نروژی است که نتوانسته در مدت مشابه از شیوع کرونا جلوگیری کند. دولت نروژ که مدت‌ها قبل از لبنان روند مبارزه با شیوع کرونا را آغاز کرده بود، نتوانست در کنترل این ویروس موفق باشد و در مدت مذکور بیش از 190 کشته در این کشور برجای ماند. جمعیت نروژ بسیار کمتر از جمعیت لبنان است و انتظار می‌رفت این کشور بتواند بهتر از لبنان در زمینه مهار کرونا عمل کند. جمعیت نروژ ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و جمعیت لبنان ۶ میلیون نفر است.


موفقیت لبنان در حالی رقم خورده است که مراکز تحقیقاتی آمریکا این‌گونه اعلام می‌کردند که در بهترین حالت تا تابستان سال جاری بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر مبتلا و بیش از ۴۵۰ هزار نفر مورد فوت در این کشور ثبت شود. سناریویی که آمریکایی‌ها در زمینه شیوع کرونا در لبنان متصور بودند می‌توانست رخ دهد اگر دولت این کشور قرنطینه را پیاده‌سازی نمی‌کرد و مردم بسیج ملی برای مقابله با کرونا تشکیل نمی‌دادند. حتی ممکن بود در این کشور بیش از 2.5 میلیون نفر به کرونا مبتلا شوند و بیش از ۱۵۰ هزار نفر فوت کنند. 


هفته‌ای که لبنان شاهد مرگ در اثر ابتلا به کرونا نبود


مسئولان بهداشتی لبنان همچنان منحنی ابتلا به کرونا را راضی‌کننده نمی‌دانند، ولی به لطف بسیج مردمی شکل‌گرفته، پرستارانی که پای کار مبارزه با ویروس هستند و خانواده‌هایی که با اتکا به ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی کشورشان از دولت بیروت برای اقداماتش حمایت می‌کنند، روند متوقف شده است و هفته گذشته هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا ثبت نشد.


مردم لبنان از وضعیت موجود راضی هستند، زیرا مشاهده می‌کنند افرادی که نشانه‌های بیماری دارند می‌توانند به‌طور رایگان در بیمارستان‌های دولتی بستری شوند یا با پرداخت بهای اندک در بیمارستان‌های خصوصی زیر نظر قرار گیرند و نتیجه آزمایش‌های خود را در کمتر از ۲۴ ساعت دریافت کنند. این بسیار بهتر از وضعیت مردمی است که در آمریکا ساعت‌ها و روزها را صرف آزمایش کرونا می‌کنند و معمولاً نتیجه مناسبی نیز دریافت نمی‌کنند.


صبر، عامل غلبه بر کرونا


رعایت موارد و توصیه‌های بهداشتی نیازمند صبر است و همان‌طور که امور معیشتی و خورد و خوراک مردم سخت است، با صبر می‌توان بر ویروس کرونا غلبه کرد. 


سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان چندی پیش در سخنرانی خود به مناسبت ایام مبارک ماه رمضان، درباره فضیلت این ماه و اکرام و اطعام صحبت کرد و گفت که روزه‌داری تمرین صبر و بردباری است.


سیدحسن نصرالله


سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان 


وی افزود: با صبر می‌توان بر کرونا و بر دشمن صهیونیست غلبه کرد. اوضاع مقابله با شیوع کرونا در لبنان به لطف تلاش‌ها و اقدامات دولت و وزارت بهداشت و رعایت توصیه‌ها از سوی مردم خوب است و باید با صبر و استقامت، به مقررات و توصیه‌ها ادامه داد و کرونا را شکست داد. 


سیدحسن نصرالله گفت: با شیوع کرونا در خیلی از کشورها ازجمله لبنان این نگرانی وجود دارد که ادامه وضعیت به قحطی و گرسنگی منجر شود، بنابراین باید با تدبیر، امور معیشتی را مدیریت کرد و موضوع امنیت غذایی را جدی گرفت. 


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته