دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 ارديبهشت 1399 - 13:32
آنا گزارش می‌دهد؛

پرتاب ماهواره نور؛ جهش بزرگ ایران در عرصه رؤیت فضا/ میراث پدر موشکی عملیاتی شد

پرتاب ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن آن در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تحول بزرگی در عرصه فناوری فضایی برای کشورمان محسوب مب‌شود.
کد خبر : 485140
13990203000759_Test_PhotoN.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، صبح روز گذشته ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرتاب و با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی محسوب می‌شود.


سردار سرلشکر سلامی در رابطه با پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا اظهار کرد: پس از این دستاورد مهم ما در عرصه گسترش قلمرو و توان اطلاعاتی راهبردی به یک جهش دست یافتیم. امروز ما می‌توانیم جهان را از فضا رؤیت کنیم و این به معنای گسترش اطلاعات راهبردی نیروی دفاعی قدرتمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.


وی ادامه داد: قرار گرفتن این ماهواره چندمنظوره در فضا هم در عرصه «آی‌تی» و نبردهای اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش افزوده استراتژیک تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد می‌کند.



فرمانده کل سپاه تصریح کرد: دستیابی به این فناوری به‌دلیل اینکه در زمره فناوری‌های برتر جهانی است و خطوط مقدم استعدادهای تکنولوژی را شکل می‌دهد؛ برای ایران اسلامی توفیق بزرگی محسوب می‌شود.


سلامی با بیان اینکه پرتاب ماهواره مختص مسائل دفاعی و نظامی نیست، افزود: تحقق این مهم کشور را در عرصه‌های مختلف به پیشرفت‌های بزرگی می‌رساند؛ بنابراین دستاوردی راهبردی برای نظام اسلامی ما محسوب می‌شود.


او با تأکید بر اینکه تمامی اجزای مختلف فناوری‌های پرتاب این ماهواره اعم از پرتابگر و ماهواره متکی به دانش بومی، بدون اتکا به خارج و در اثر تحریم به وجود آمده است، گفت: پیام به ثمر نشستن این دستاورد مهم این است که تحریم نه‌تنها مانعی در مسیر پیش روی ما نیست، بلکه موجب روشن شدن موتور پیشران فناوری‌های نوین ما برای رسیدن به یک قدرت بزرگ در سطح منطقه و در افق نزدیک در سطح جهانی است.


سابقه حضور ایران در فضا


در سابقه برنامه فضایی ایران، پیش از این ماهواره‌برهای سفیر برای مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین و سیمرغ برای مدار ۵۰۰ کیلومتری مورد استفاده قرار گرفت که در پرتاب‌های ماهواره‌بر سیمرغ با وجود آنکه در آخرین تلاش این ماهواره‌بر، ماهواره ظفر را تا ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری سطح زمین رساند، اما موفق به تزریق این ماهواره در مدار نشد.


بدین ترتیب، تثبیت مدار به معنای تزریق ماهواره به مدار تا پیش از این فقط در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین و توسط ماهواره‌بر سفیر صورت گرفته است و نیروی هوافضای سپاه با پرتاب ماهواره نور و تزریق آن به مدار توسط ماهواره‌بر قاصد برای نخستین بار توانست مداری بالاتر از ۲۵۰ کیلومتر یعنی مدار ۴۲۵ کیلومتری را برای کشورمان تثبیت کند.


میراث شهید طهرانی‌مقدم عملیاتی شد


طبق آنچه سپاه پاسداران درخصوص عملکرد این پرتابگر پیشرفته منتشر کرده است، موشک مورد استفاده در این پروژه علمی با‌عنوان «ماهواره‌بر قاصد» دارای عملکرد سه‌مرحله‌ای بوده و ترکیبی از سوخت جامد و مایع را مورد استفاده قرار داده است. اتفاقی که گفته می‌شود ازجمله میراث‌های سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم بوده و حالا عملیاتی شده است.



سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درباره ویژگی‌های این دستاورد علمی روز گذشته گفت: «این یک فناوری جدید بود و تفاوتی با کارهای گذشته دارد و آن تفاوت ‌هم این است که در پیشران آن از سوخت ترکیبی جامد و مایع استفاده شده بود. این پیشران همان پیشران با بدنه غیرفلزی و کامپوزیتی (موتور فضایی سلمان) است که چندی قبل رونمایی شده بود.»


در این گزارش باید به چند اتفاق مهم ذیل این موضوع اشاره کرد، اول اینکه در دوران صلح این ماهواره‌ می‌تواند به‌سادگی احتمال وقوع سیل، توفان و دیگر اتفاقات و بلایای طبیعی را رصد و در پیشگیری و مواجهه با آنها به کشور یاری رساند. همچنین تحولی که با این اقدام صورت گرفته است، می‌تواند زمینه‌ساز ارسال ماهواره‌های مخابراتی و پیشرفته‌ای به‌فضا شود که با ارسال آنها زمینه‌های گسترده‌ای از علوم جدید و پژوهش‌های فناورانه در مقابل کشور باز می‌شود. علاوه‌بر این می‌توان از پیشران این پرتابگر برای انتقال ماهواره‌هایی چون ظفر که پرتاب ناموفقی داشته‌اند، استفاده کرد.


مسئله مهم دیگر در این زمینه امکانی است که این ماهواره می‌تواند درزمان مواجهه نظامی با مهاجمان و دشمنان کشور ازجمله گروه‌های تروریستی برای نیروهای نظامی فراهم آورد. این ماهواره می‌تواند با دقت بسیار بالایی نسبت به اسکن تحرکات نظامی در سطح منطقه با دقت بالایی اقدام کند و اساساً همان‌طورکه سردار سلامی، فرمانده کل سپاه عنوان کرد، تحولی در صنعت دفاعی کشور ایجاد شده که می‌تواند نقشه دفاعی کشور را کامل کند. این موضوع خود نویدبخش افزایش قابل‌توجه توان‌دفاعی کشور و ایجاد یک بازدارندگی بسیار سطح بالا در مقابل دشمنان ایران خواهد بود.


ماهواره نور از کدام نقطه ایران پرتاب شد؟


پرتاب این ماهواره از پایگاه پرتاب فضایی سپاه در منطقه شاهرود و در کویر مرکزی ایران به انجام رسید، پایگاهی که سال‌ها پیش آماده شده بود تا پرتابگرهای فضایی سنگین سپاه از جمله ماهواره‌بر قائم از آن به فضا پرتاب شود.


همانطورکه گفته شد ماهواره‌بر قاصد نخستین پرتابگر سه‌مرحله‌ای آزمایش‌شده در کشور است. هنوز جزئیاتی از ابعاد و تناژ و قابلیت‌های فنی آن اعلام نشده، اما تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که سپاه مسیر توسعه پرتابگرهای فضایی خود را با تنوع مورد نیاز پیگیری کرده است.


همچنین فناوری بدنه‌های مواد مرکب غیرفلزی و بسیار سبک ساخت سپاه که همزمان با پیشران سلمان رونمایی شد نیز ممکن است در ماهواره‌بر قاصد مورد استفاده قرار گرفته باشد. این فناوری به کاهش وزن قابل توجه ماهواره‌بر و در نتیجه افزایش وزن محموله قابل حمل توسط آن کمک می‌کند.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته