امتحانات پایان سال به جز پایه دوازدهم غیر حضوری است/ مشکل دانشآموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند حل میشود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشوپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا کمرهای صبح امروز در گفتگو با یک برنامه زنده تلویزیونی در خصوص وضعیت آموزش در کشور در شرایط فعلی که ویروس کرونا موجب تعطیلی مدارس شده است گفت: بیش از ۸۰ درصد از نظامهای آموزشی دنیا دچار اختلال شدهاند و واکنشهای جدیدی نشان دادند و این موضوع اختصاص به کشور ما فقط ندارد.
وی افزود: ما باید از این شرایط بهعنوان فرصت استفاده کنیم و وضعیت ایجاد شده جنبههای مثبت نیز دارد البته عادت دانشآموزان به شکل سنتی مشکلاتی را ایجاد کرده و دانشآموزان از امکانات ارتباطی حضوری و مواهب تربیتی آن بیبهره ماندهاند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش تأکید کرد: با شیوع ویروس کرونا و شرایط جدید ایجاد شده و وقتی مشخص شد این تعطیلات به درازا خواهد کشید باید برنامهریزی میانمدت و طولانیمدتی انجام میدادیم و باید پیشبینیها برای تمام طول سال به انجام میرسید.
کمرهای توضیح داد: در این حوزه سه کار انجام شد و نخستین اقدام همکاری با سازمان صداوسیما در بخش آموزش بود و کمک خوبی که این سازمان به بخش آموزش انجام داد.
وی گفت: ما از ۱۰ اسفند سال گذشته آموزش مبتنی بر تلویزیون را شروع کردیم و تاکنون ۱۰۲۰ برنامه تولید شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: ارزیابیهایی در مورد این نحوه آموزش در مناطق مختلف کشور از طریق معلمان و مدیران به انجام رسیده و البته ازآنجاکه آموزشهای تلویزیونی و محتواهای مربوط به آن بیش از ۹ میلیون بار دانلود شده است، نشاندهنده مساعد بودن شرایط آموزش از تلویزیون میتواند باشد.
کمرهای ادامه داد: آموزشهای پراکنده و خودجوش در فضای مجازی از طرف خود معلمان به انجام رسید و معلمان با تهیه و تولید محتوا از طریق امکانات فضای مجازی به ادامه آموزش به دانشآموزان پرداختند.
وی افزود: در بخش آخر آموزشوپرورش شبکه شاد یا همان شبکه آموزش دانشآموزی را ایجاد کرده است و بناست در این شبکه آموزش دانشآموزی همه ۱۵ میلیون دانشآموز و معلمان را به هم ارتباط دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تشریح کرد: در این فضا تلاش کردیم شرایط این شبکه را متناظر با مدارس سنتی ایجاد کنیم و حتی مثلاً زنگ تفریح هم در این شبکه پیشبینی شده است.
وی با یادآوری اینکه تاکنون ۸۵ درصد مدارس کشور یعنی بالغبر 110 هزار مدرسه به این سامانه پیوستهاند، گفت: اگر کسانی به ابزارهای لازم مثل گوشی و تبلت دسترسی ندارند و یا در مناطقی هستند که پوشش اینترنتی ندارند، از طریق ارسال جزوات توسط راهنمایان و کمکهای جامعه محلی مثل دهیاران این بستهها در اختیار آنها قرار میگیرد.
کمرهای ارزشیابی و امتحانات فرصتی برای ارزیابی موفقیت برنامههای آموزشی معرفی کرد و گفت: امتحانات پایه دوازدهم به دلیل آنکه به کنکور منتهی شده و نهایی است و برای اینکه کسانی که مدرک تحصیلی اخذ میکنند مدرک معتبری کسب کنند، حتماً حضوری خواهد بود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: در ۱۱ پایه دیگر آزمونها بهصورت غیرحضوری و از طریق فرآیند تجمیع نمرات ارزشیابیهای مستمر، ارزیابیهای معلم و انجام تکالیف از طرف دانشآموزان داشته شکل خواهد گرفت و درصورتیکه دانشآموزان مجاز نباشند که بتوانیم از آزمونهای حضوری استفاده میکنیم این نوع ارزشیابی صورت خواهد گرفت.
انتهای پیام/4145
انتهای پیام/