آیا ارزش تمام عرضه های اولیه دو برابر میشود؟
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، شرکتها با هدف تامین سرمایه وارد بازار بورس میشوند و به همین خاطر بخشی از سهام خود را به صورت شناور در بورس عرضه میکنند. عرضه اولیههای سال 98 به دلیل میزان سود آن دارای مخاطب بالایی نیز داشتهاند که یکی از دلایل اصلی بالا رفتن جذابیت بورس نیز بوده است/ بررسی برخی از عرضه اولیههای سال 98 نشان میدهد که شرکتها توانستهاند از عرضه اولیه نقدینگی بالایی را جذب کنند.
مروری بر سود چند عرضه اولیه در سال 98
شرکتهای عرضه شده در سال 98 در جذب نقدینگی رکوردهای جالب توجهی را ثبت کردند که رکورد برترین عرضه در سال 98 به پتروشیمی نوری تعلق گرفت. این شرکت هم با ورود به بورس جذب نقدینگی را با میزان 937.5 میلیارد تومان به ثبت رساند بازدهی این سهم که در تعداد مشارکتکنندگان نیز رکورد زد در موج اول به ۳۰درصد رسید. جنرال مکانیک نیز با جذب نقدینگی 790میلیارد تومانی در فهرست برترین عرضههای امسال قرار گرفت. این نماد نیز در موج نخست به سودی بالغ بر 129درصد دست یافت. جذب نقدینگی پتروشیمی پارس به عنوان دیگر عرضه اولیه سال 98 نیز به رقم قابلتوجه 720میلیارد تومان رسید.
دو شرکت پلیپروپیلن جم و سرمایهگذاری صدرتامین نیز که هر دو در سال ۹۸ و در بورس تهران عرضه اولیه شدند، جذب نقدینگی ۴۵۰ و ۴۴۰میلیارد تومانی را شاهد بودند. «جمپیلن» در موج اول توانست سود ۳۱درصدی را نصیب سهامداران کند.
همچنین نماد «سیمرغ» که در تیر سالجاری روانه بورس تهران شد، سود ۱۲۰درصدی را نصیب سهامداران و 66.3 میلیارد تومان نقدینگی جذب بازار کرد.
آیا ارزش تمام عرضه اولیهها دو برابر میشود
ارزش هر سهم در ابتدا و اختلاف آن با میزان واقعیاش یکی از عناصر تعیین در افزایش سود خریداران است. برخی از شرکتها با دادن تخفیف بر روی سهام عرضه شده در بورس جذابیت سهام را افزایش میدهند که منجر به افزایش دامنه سوددهی برای مشتریان خود میشوند. اما بررسیها تجارب سال 98 و وضعیت کنونی بورس که با اقبال بالای نقدینگی مردم مواجه شده است، نشان میدهد که امکان سوددهی شرکتها در عرضه اولیه بالاتر رفته است زیرا آنها برای جذب نقدینگی بیشتر سعی میکنند درصد تخفیف بر روی سهام خود را افزایش دهند.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/