دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1399 - 16:25

همه چیز درباره داروهای مربوط به درمان کرونا +لیست داروخانه‌ها

این روزها چشم دنیا به دست دانشمندان برای رهایی از ویروس کرونا است که در این میان نتایج خوبی هم به دست آمده است.
کد خبر : 481648
773x435_cmsv2_48af9a5d-34af-5336-a31b-14ce9db21b92-4567292.jpg

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در حال حاضر هنوز هیچ منبع موثق علمی‌ای در جهان داروی مشخصی را به‌عنوان داروی اختصاصی و نجات‌بخش نهایی برای بیماری کرونا معرفی نکرده است.


بااین‌وجود دانشمندان سراسر جهان در پی یافتن داروی مقابله با کرونا هستند که تاکنون بیش از ۷۰ دارو نیز مورد بررسی قرار گرفته است؛ هر چند تنها داروهای ضد مالاریا، ضد ابولا از این شمار امیدبخش محسوب می‌شوند. هم‌چنین داروهای ایدز و روماتیسم نیز به چشم می‌خورد.


به گفته برخی از مسئولان برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا که به‌صورت سرپایی درمان می‌شود هیچ دارویی تجویز نمی‌شود. داروی «اوسلتامیویر» (oseltamivir) یا «تامیفلو» که برای درمان آنفلوانزا کاربرد دارد و قبلاً برای درمان کرونا تجویز می‌شد، از خط درمان کرونا خارج شده و تجویز این دارو برای کرونا ممنوع شد.


آغاز کارآزمایی داروی کرونا در کشور


داروی فاویپیراویر در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت تویامای ژاپن برای اولین بار به‌عنوان داروی درمان آنفلوانزای نوع B معرفی و پس از بروز اپیدمی جهان‌گیر کرونا استفاده از آن برای درمان این بیماری نیز مطرح شد.


بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است، این دارو می‌تواند ضمن تسریع روند بهبودی، زمان بستری در تخت‌های بیمارستانی را کاهش دهد، البته هنوز اثرات این دارو بر بیماران حاد و ICU نیازمند بررسی‌های بیشتر است.


گزارش‌های پراکنده‌ای در خصوص اثرگذاری داروی فاویپیراویر بر روی ویروس کرونا از منابع مختلف در کشورهای درگیر با کرونا مانند چین منتشر شده است؛ از همین رو متخصصان کشورمان نیز تحقیقات خود را از ماه‌های آخر سال گذشته پروژه سنتز، فرمولاسیون و کارآزمایی بالینی این دارو آغاز کرده‌اند.


این دانشمندان از تعدادی از شرکت‌های دارویی و مراکز دانشگاهی کشور از جمله مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده شیمی پپتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تعدادی از مراکز خصوصی همچون شرکت نفس فارمد هستند.


کلمه ساخت در داروسازی در دو معنی سنتز مواد مؤثره و شکل‌دهی ماده مؤثره یا همان فرمولاسیون برای مصرف بیماران کاربرد دارد که تلاش‌ها در هر دو زمینه از اسفندماه ۹۸ در مرکز تحقیقات علوم دارویی همچنین دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عملیاتی شد.


سنتز ماده مؤثره این دارو با موفقیت در فاز نهایی قرار گرفته و همچنین فرمولاسیون تعداد محدودی قرص‌های ۲۰۰ میلی‌گرمی این دارو در روز یکشنبه ۱۷ فروردین پس از طی مراحل قانونی برای انجام آزمون‌های بالینی، در کنار قرص‌های تهیه‌شده از کشور چین و همچنین بخش خصوصی کشور در اختیار کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفت تا مطابق مقررات و پروتکل‌های مورد تأیید وزارت بهداشت تحت مطالعات کارآزمایی بالینی قرار گیرد.


نتایج این مطالعات در کنار مطالعات کارآزمایی بالینی دیگری که در دیگر مراکز درمانی کشور در حال انجام است، درنهایت با طرح در کمیته‌های علمی ستاد مقابله با کرونای وزارت بهداشت، وضعیت تأیید یا عدم تأیید این دارو را برای استفاده در درمان کووید ۱۹ مشخص خواهد کرد.
درصورتی‌که نتایج کارآزمایی‌های بالینی که در مراکز درمانی متعددی در کشور در حال انجام است، به تأیید اثرگذاری فاویپیراویر در درمان بیماری کووید ۱۹ منجر شود، تکنولوژی ساخت و فرمولاسیون این دارو در داخل کشور در هر دو بخش دانشگاهی و خصوصی آماده بهره‌برداری و استفاده مراکز درمانی است.


اسامی داروخانه‌ها


۱۰ داروخانه، داروخانه‌های 29 فروردین، هلال‌احمر شهرری، هلال‌احمر جشنواره، هلال‌احمر طالقانی، دکتر علیزاده هشی اسلام‌شهر، سرپایی مدرس، شهید کاظمی، سوم خرداد، دکتر هوشمند ولی‌عصر و دکتر کریمی نژاد شهران با تحویل نسخ ثبت‌شده در قالب فرم‌های استاندارد داروی سرپایی، داروی بیماران مبتلا به کرونا را عرضه می‌کنند.


نکته قابل‌توجه این است که توصیه می‌شود شخص بیمار از مراجعه به داروخانه خودداری کرده و تنها همراه بیمار برای دریافت دارو به داروخانه‌ها مراجعه کند.


انتهای پیام/۴۰۸۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته