راهنمای آموزش گام به گام برگزاری کلاسهای مجازی
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ورود اساتید به کلاسهای مجازی کمی با دانشجویان فرق دارد. از آنجائی که تعداد زیادی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی درگیر کلاسهای الکترونیکی هستند در این مطلب آموزشهای ضروری به اساتید ارائه شده است.
اساتید برای نصب نرمافزارهای موردنیاز بر روی سیستم رایانه، باید ابتدا نرمافزار Connect Adobe، نصب شود. نرمافزار مرورگر FireFox نیز بهطور کامل نصب شده و پس از اطمینان از بسته بودن مرورگر FireFox، میتوان نرمافزار Player Flash را نیز نصب کرد.
باید توجه داشت که باید در مرحله پایانی نصب نرمافزار Player Flash، گزینه عدم بهروزرسانی خودکار را انتخاب کرد چرا که ممکن است در هنگام فرایند استفاده از سامانه آموزش مجازی، این نرمافزار بهطور خودکار بهروزرسانی شده و با تغییر نسخه نرمافزار، مشکلاتی در اجرای برنامه ایجاد شود.
در خصوص دستگاه موبایل نیز لازم است تنها دو نرمافزار مرورگر FireFox و نرمافزار Connect Adobe که از مرکز دانلود مخصوص موبایل برداشته شده است نصب شود.
مرورگر مناسب برای استفاده در سامانه آموزش مجازی
با توجه به مشکلات متعدد مرورگرهای دیگر از جمله مرورگر Chrome Google که ممکن است تنها با تنظیمات فنی خاص در خصوص کوکیها و یا معرفی دستی آدرس سامانه و رفع ایرادات مربوط به شناسایی میکروفون قابل استفاده باشد، تأکید میشود که حتماً از مرورگر FireFox در استفاده از سامانه آموزش مجازی استفاده شود. علاوه بر دستگاه رایانه، این نکته بهویژه در هنگام استفاده از دستگاه موبایل، بسیار ضروری خواهد بود.
تنظیما ت لازم در مرورگر Chrome Google
همانطور که گفته شد، تأکید میشود در استفاده از سامانه آموزش مجازی، از مرورگر FireFox استفاده شود ولی اگر به دلایل خاص کاربر متمایل به استفاده از مرورگر Chrome Google باشد، لازم است برخی از امکانات این مرورگر که به دلیل امنیتی بهصورت پیشفرض غیرفعال شده، فعال شود. بهعنوانمثال اگر در هنگام اجرای سامانه آموزش مجازی با خطای Flash مواجه شویم باید با انتخاب گزینه secure Not در قسمت فوقانی خطا، وارد بخش settings Site شده تا تنظیمات لازم انجام شود.
پس از ورود به بخش settings سایت گزینه Flash را پیدا کرده و حالت آن را از Block، به حالت Allow تبدیل میکنیم. پس از بستن پنجره تنظیمات، در زیر خط آدرس فوقانی پنجره خطا، گزینه Reload اضافه میشود که با انتخاب آن، وارد برنامه خواهید شد.
یکی دیگر از ایرادات متداول در مرورگر Chrome Google، عدم شناسایی میکروفون دستگاه رایانه است. در این حالت در هنگام تست میکروفون در کلاس که در بخشهای بعد توضیح داده خواهد شد، هیچ میکروفونی در بخش میکروفونهای شناسایی شده مشاهده نخواهد شد. در این حالت نیز مشابه مورد قبل بعد از ورود به بخش settings Site زیر گزینه access plugin Unsandboxed را پیدا کرده و به حالت Allow تبدیل و در پایان مانند قسمت قبل گزینه Reload را اجرا میکنیم.
نکات مهم در خصوص نرمافزارهای دستگاه موبایل
به دلیل کامل نبودن منوهای آموزشی و مشکلات ساختاری در فونت فارسی، استفاده از دستگاه موبایل جهت برگزاری کلاس توسط اساتید بههیچعنوان توصیه نمیشود. در خصوص دیگر شرکتکنندگان در کلاس نیز علاوه بر محدودیت منوهای موجود در نرمافزار نصبشده در دستگاه موبایل، امکان نمایش کلاسهای ضبطشده قبلی نیز از طریق دستگاه موبایل میسر نخواهد بود. با توجه به موارد ذکرشده، در صورت ضرورت استفاده از دستگاه موبایل جهت شرکت در کلاس، نرمافزارهای زیر باید نصب و مورد استفاده قرار گیرد. در دستگاه موبایل با سیستم اندروید باید Android: CM Browser (Android) یا FireFox (Android) مرورگر و Adobe Connect (Android) نصب شود. همچنین در دستگاه موبایل با سیستم IOS Aloha Browser (IOS), مرورگر و Adobe Connect (IOS) نصب شود.
حل مشکلات نرمافزاری با کنترل سیستم از راه دور
درصورتیکه به هر دلیل، نصب و استفاده از نرمافزارهای اشارهشده در دستگاه رایانه کاربران، مشکلات فنی نامشخصی داشته باشد که با رعایت نکات اشارهشده در این بخش نیز برطرف نشود، کاربر میتواند با دانلود نرمافزار AnyDesk از مرکز دانلود و نصب آن بر روی دستگاه رایانه خود، ضمن هماهنگی با پشتیبان فنی مربوطه، ID نشان دادهشده بعد از اجرای برنامه AnyDesk را برای پشتیبان ارسال تا پشتیبان بهصورت کنترل از راه دور، به دستگاه رایانه کاربر دسترسی پیدا کند.
ورود به سامانه آموزش مجازی
بهمنظور ورود به سامانه آموزش مجازی، لازم است طبق مراحل زیر اقدام شود آدرس سامانه آموزش مجازی Lmsmap.iauec.ir است. انتخاب استان موردنظر، انتخاب واحد موردنظر، ورود نام کاربری و رمز ورود از مراحل بعدی است.
نام کاربری و رمز و رود اساتید، کد ملی آنها بوده که تأکید میشود پس از ورود برای اولین بار به صفحه شخصی سامانه، رمز عبور تغییر داده شود.
بخشهای اصلی صفحه شخصی استاد
صفحه شخصی استاد شامل بخشهای لیست درسهای نیمسال جاری، راهبری، تنظیمات و تقویم میشود. در بخش «درسهای من»، لیست دروس نظری و نظری-عملی استاد به همراه مشخصه مربوطه، ارائهشده است. در زیر نام هر درس، نام استاد درس یا نام پشتیبانهای واحد که دسترسی به درس موردنظر برای آنها باز است، ذکر شده است.
بهمنظور رعایت امنیت ورود به سامانه، تأکید میشود که کاربر پس از اولین ورود به سامانه، نسبت به تغییر رمز ورود خود اقدام کند. برای تغییر رمز ورود، میتوان در قسمت پنجره «تنظیمات» و ورود به بخش «تنظیمات مشخصات فردی من»، گزینه «تغییر رمز ورود» را انتخاب تا پنجره مربوط به معرفی رمز جدید باز شود.
مدیریت امور مربوط به درس پس از انتخاب یکی از دروس موردنظر، صفحه اختصاصی درس انتخابی باز شده که با استفاده آر آن میتوان به کلاس موردنظر وارد یا مدیریت برخی از امور مربوط به کلاس را بهصورت آفلاین انجام داد. در این صفحه، نام و مشخصه درس و فایلهای کمکدرسی قابل دانلود برای دانشجویان نشان داده شده است.
ورود به کلاس یا مشاهده کلاسهای ضبطشده
بهمنظور ورود به کلاس و یا مشاهده کلاسهای ضبطشده قبلی، میتوان با انتخاب مشخصه درس که عموماً با Class Main مشخص شده است، به محیط مربوطه وارد شد.
ورود جهت تشکیل کلاس یا نمایش کلاسهای ضبطشده
پس از ورود به محیط اشاره شده، میتوان با انتخاب گزینه «پیوستن به کلاس»، وارد کلاس مجازی بهصورت آنلاین شد یا در قسمت جلسات ضبطشده، جلسات بر گزار شده قبلی که بهصورت خودکار ضبطشده است را مشاهده کرد. ورود به کلاس مجازی دارای محدودیت زمانی نسبت ولی تأکید میشود که تمامی کلاسهای آموزشی الزاماً باید طبق برنامه زمانی اصلی انتخاب واحد برگزار شود تا اولاً در خصوص حضوروغیاب استاد و دانشجو خللی ایجاد نشود و همچنین به دلیل تداخل احتمالی دروس دانشجویان و مشکل هماهنگی با دانشجویان در خصوص تغییر ساعت کلاس، مشکلی ایجاد نشود. ولی برگزاری کلاسهای جبرانی، در صورت هماهنگی قبلی با دانشجویان در ساعتهای توافقی بلامانع است.
همانطور که قبلاً گفته شد، نمایش جلسات ضبطشده با استفاده از دستگاه موبایل امکانپذیر نیست و حتماً باید از دستگاه رایانه استفاده شود به دلیل محدودیت موجود، در حال حاضر نمایش جلسات ضبطشده قبلی برای دانشجویان، تنها از ساعت 20 شب الی 8 صبح امکانپذیر است.
کنترل حضور در سامانه و ارتباط با دانشجویان کلاس
بهمنظور کنترل حضور و ارتباط با دانشجویان کلاس موردنظر، گزینه «شرکتکنندگان» را از پنجره «راهبری» انتخاب شود.
پس از انتخاب گزینه «شرکتکنندگان» در درس موردنظر، صفحهای شامل لیست استاد، دانشجویان و پشتیبانهای معرفیشده برای درس موردنظر نمایش داده میشود که امکانات مختلفی جهت گزارشگیری و ارسال پیغام یا یادداشت به دانشجویان وجود دارد. با استفاده از فیلترهای فوقانی صفحه میتوان با انتخاب «مشخصه در س»، «مدت زمان غیرفعال بودن» (بر حسب روز)، «نوع لیست» (خلاصه یا با جزئیات) و «نقش اعضا» (استاد، دانشجو و اعضای دیگر)، مشخصات و وضعیت حضور و مراجعه اعضا به صفحه مرتبط با درس منتخب را مشاهده کرد.
برای ارسال «پیغام» یا «یادداشت خصوصی یا مشترک»، میتوان با انتخاب افراد منتخب (با تیک زدن مربع کنار اسامی) یا انتخاب کل افراد (با گزینه انتخاب همه)، از طریق منوی مربوطه وارد محیط درج پیغام یا یادداشت شد. لازم به ذکر است که ارسال پیغام و یادداشت میتواند با انتخاب دامنه موردنظر، در سطوح خصوصی، کلاس یا سایت انجام گیرد.
پس از درج پیغام یا یادداشت در محیط ویرایشگر مربوطه، با پیشنمایش متنهای تنظیمشده و اطمینان از صحت آن، ارسال پیغام یا یادداشت انجامگرفته و بلافاصله افراد دریافتکننده پیغام یا یادداشت، متن موردنظر را در صفحه شخصی خود در سامانه آموزشی مجازی خواهند دید.
درج منابع و فعالیتهای جدید در کلاس
در صورت نیاز به ارائه منابع مختلف آموزشی و کمکآموزشی مختلف مربوط به یک کلاس درسی که قابلیت دانلود توسط دانشجو را داشته باشد، میتوان پس از ورود به صفحه درس مربوطه، از پنجره «تنظیمات» و در بخش «مدیریت درس»، گزینه «شروع ویرایش» را انتخاب کرد. در این حالت، در زیر گزینه مشخصه درس، گزینه جدیدی تحت عنوان «اضافه کردن یک فعالیت یا منبع» اضافه میشود که با انتخاب آن، صفحه جدیدی برای درج منابع جدید باز خواهد شد. این منابع میتواند بهصورت «کتاب» یا «فایل» در صفحه درس مربوطه درج شود که برای استفاده دانشجویان قابلنمایش و با روشهای مختلف قابل دانلود است.
اضافه کردن یک فایل بهعنوان منبع درسی
با انتخاب گزینه فایل میتوان فایلهای موردنظر را بهعنوان یک منبع درسی به درس اضافه کرد. این فایل میتواند فایلهای تدریس شده در کلاس یا فایلهای کمکآموزشی دیگر باشد.
فایلهای موردنظر میتواند شامل فایلهای PDF،Word،Point Power، Flash، فیلم، صوت، تصویر، فایلهای خروجی نرمافزارهای تخصصی و دیگر فایلهای کمکآموزشی باشد.
فایلهای موردنظر برای درج در این قسمت باید حجمی کمتر از 20 مگابایت داشته باشند. اضافه کردن فایل به صفحه مربوطه میتواند با انتخاب فایل از آدرس موردنظر در دستگاه رایانه و یا با استفاده از Drag کردن یا کشیدن فایل از محل ذخیره به ناحیه مشخص شده انجام شود.
اضافه کردن یک کتاب بهعنوان منبع درسی
با انتخاب گزینه کتاب میتوان یک منبع چند صفحهای شامل فصلهای مختلف و زیرفصلها را در قالب مشخصات یک کتاب در درس درج کرد. برای درج کتاب که علاوه بر متن میتواند شامل فایلهای چندرسانهای هم باشد، نمایش متنهای طولانی را میتوان با شکستن آنها به چند قسمت ثبت کرد.
چیدمان بخشهای اصلی در صفحه کلاس (Layou t)
صفحه اصلی کلاس مجازی در ابتدا بهصورت پیشفرض از Pod های اصلی مانند Documentod Share، Attendees و Chat تشکیل شده است. به چیدمان این Pod ها در کنار هم Layout گفته میشود که این چیدمان بر اساس نیاز، قابل کم یا زیاد شدن و نیز قابل جابجایی است و بهعلاوه امکان ذخیره آنها بهعنوان یک Layout جدید نیز وجود دارد.
کنترل میکروفون و سیستم پخش صوت استاد
بهمنظور شروع کلاس باید میکروفون استاد فعال شود. در این حالت با استفاده از منوی فوقانی میتوان آن را فعال یا غیرفعال کرد. بهطور مشابه فعال و غیرفعال کردن سیستم پخش صوت، دوربین (فعلاً غیرفعال است) و دسترسیهای تعریف شده برای استاد نیز از طریق این آیکونها قابل انجام است. در هنگام عدم نیاز به صحبت استاد و یا زمان استراحت بین کلاس، حتماً میکروفون استاد و دیگر شرکتکنندگان نیز Mute شود.
نمایش یادداشت یا اطلاعیه در کلاس
بهمنظور قرار دادن یک متن ثابت و قابل ویرایش همچون یادداشتها و اطلاعیههایی مثل تأخیر در برگزاری کلاس، برگزاری آزمون، تاریخ کلاسهای جبرانی، آدرس سایت خاص و ...، از Notes بهعنوان یکی از Pod های مهم استفاده میشود. پس از باز کردن محیط Notes که میتوان از منوی Pods آن را انتخاب و از این محیط در کلاس مجازی استفاده کرد.
اشتراک صفحه وایت برد در کلاس
با انتخاب این گزینه یک صفحه Whiteboard در کلاس باز میشود که استاد میتواند با ابزار موجود ضمن ترسیم اشکال و درج متنهای توضیحی، نسبت به تدریس دروس خاص اقدام کند. علاوه بر امکان ترسیم اشکال، خطوط و دیگر المانهای ترسیمی در اندازه و رنگهای مختلف، میتوان با ماوس یا ترجیحاً قلم نوری، در این محیط بهصورت نوشتار دستنویس نیز به تدریس پرداخت.
ضبط و کنترل جلسات کلاس برگزارشده
با توجه بهاحتمال فراموشی اساتید محترم در خصوص ضبط کلاس در سامانه آموزش مجازی، پس از ورود و پیوستن به کلاس، ضبط کلاس بهصورت خودکار انجامگرفته و با خروج از کلاس Metting End عملیات ضبط پایان مییابد. بهمنظور بررسی مشخصات و مدیریت برخی از امور خاص مربوط به جلسات برگزارشده، میتوان با ورود به بخش Meeting در منوی فوقانی و انتخاب گزینه Information Meeting Manage، وارد صفحه مدیریت اطلاعات جلسات کلاس شد و با انتخاب گزینه Recordings جلسات ضبطشده موردنظر را حذف کرد.
با توجه بهاحتمال اشتباه در حذف اطلاعات و امکان ایجاد مشکل در سیستم نرمافزاری کاربر، این اقدام حتماً با همکاری پشتیبانها انجام شود.
نحوه ورود به کلاس بهعنوان مهمان
اگر به هر دلیلی، افراد متفرقه (دانشجو یا استاد) به غیر از استاد، پشتیبانان و یا دانشجویان تعریف شده در کلاس، متقاضی شرکت در کلاس مجازی باشند، میتوانند صرفاً با نظر مثبت و تأیید استاد درس و بهعنوان مهمان جهت ورود به کلاس مجازی موردنظر اقدام کنند
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/