دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

پایتخت در انتظار یک تصمیم مهم/ شورای شهر مدیریت کرونایی کلانشهر تهران را رها کرده است

شهر تهران با وجود جمعیت بالا و همچنین رفت و آمد فراوان در رتبه نخست درگیری با بیماری کووید-19 قرار دارد و درحالی که شورای شهر تهران این‌ روزها باید جلسات متعدد و اضطراری را در زمینه مقابله با کرونا برگزار کند در تعطیلی نوروزی به سر‌ می‌برد.
کد خبر : 480006
کرونا شورای شهر.jpg

به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بیش از یک ماه است که ویروس منحوس کرونا وارد کشور شده و بسیاری از مردم را درگیر خود کرده و باعث ایجاد نگرانی فراوانی شده است؛ کلان‌شهر تهران نیز درگیر مبارزه با کرونا ویروس شده و در رتبه نخست درگیری با بیماری کووید-19 قرار دارد.


از همان روزهای نخستین نگرانی شهروندان تهرانی باعث شد تا شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران وارد عمل شوند، آتش‌نشانان تهران مانند همیشه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار گرفتند و از سوی دیگر شهرداری تهران از ضدعفونی کردن حمل‌ونقل عمومی خبر داد اما سؤال اصلی اینجاست که چقدر این امر می‌تواند در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تأثیرگذار باشد. کم کردن رفت‌وآمد در سطح شهر یکی از راهکارهایی است که باید در دستور کار شهر تهران در راستای مقابله با کرونا قرار گیرد.


حمل‌ونقل عمومی  چالش بزرگ شهر


یکی از شلوغ‌ترین و آلوده‌ترین نقاط شهر سیستم حمل‌ونقل عمومی است که شامل مترو، تاکسی، اتوبوس است می‌شود. محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگویی که اخیراً با رسانه‌ها داشت معتقد بود که یک واگن مترو ظرفیت ۲۰۰ نفر ایستاده را دارد و تنها ظرفیت نشسته آن حدود ۵۰ نفر است و اگر به هر دلیلی تجمع مسافران افزایش یابد قطعاً اتفاقات خوشایندی رخ نمی‌دهد؛ این در حالی است که سیستم تهویه قطار مترو متمرکز است؛ یعنی هوای داخل واگن‌ها را گردش می‌دهد و اگر یک فرد بیمار یا ناقل در قطار باشد قطعاً ویروس پخش می‌شود.


هاشمی با اشاره به تعطیلی حرم‌های مطهر، مساجد، مدارس و... بار دیگر پیشنهاد تعطیلی حمل‌ونقل عمومی را مطرح کرده و می‌گوید، تعداد جمعیت یک واگن مترو برابر با جمعیت نمازگزاران یک مسجد است و این در حالی است که نمازگزاران تنها سه بار در روز به مسجد می‌روند اما یک واگن مترو در روز بیش از ۱۰۰ مرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


رئیس شورای شهر تهران اعتقاد دارد که اگر لزوم تعطیلی مساجد و حرم‌های مطهر احساس شد، چرا این تعطیلی در مورد سیستم حمل‌ونقل عمومی نیست؟


وی با بیان اینکه در پی شیوع کروناویروس تعداد مسافران مترو کاهش یافته است ولی باز هم عده‌ای از این وسیله استفاده می‌کنند به گونه‌ای که در روزهای پایانی سال گذشته تعداد مسافران به ۷۰ هزار سفر در روز رسیده بود، می‌گوید، مجدداً تأکید می‌کنم که اگر بخواهیم کرونا در تهران را کنترل کنیم باید حمل‌ونقل عمومی نیز تعطیل شود و تنها به شبکه حمل‌ونقل اضطراری اکتفا کنیم یا می‌توان سرویس‌دهی حمل‌ونقل عمومی را به یک‌سوم کاهش داد.


هاشمی در ادامه اظهار داشته بود؛ البته تصمیم‌گیری در مورد هر اقدامی پیرامون مدیریت کرونا ویروس بر عهده ستاد کرونا است و اعضای شورای شهر و حتی شهردار تهران نمی‌تواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.


تعطیلی حمل‌ونقل عمومی تهران در انتظار تصویب شورای شهر


در حالی شورای اسلامی شهر تهران تصمیم‌گیری را بر عهده ستاد مقابله با کرونا می‌داند که این ستاد نظر شورای شهر را نیز بسیار مهم ذکر می‌کند.


علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در مورد تعطیلی حمل‌ونقل شهری تهران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال آن اظهار کرد: تعطیلی حمل‌ونقل عمومی شهر تهران موضوعی است که شورای اسلامی شهر تهران آن را در دستور کار خود قرار داده است.


وی افزود: باید منتظر ماند تا ببینیم تصمیم شورای شهر تهران در این زمینه چیست


رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران ادامه داد: پیشنهاد ستاد مبارزه با کرونای استان تهران کاهش فعالیت‌های روزمره است؛ لذا با الگوبرداری از کشورهای پیشرفته دنیا تعطیلی حمل‌ونقل عمومی شهر تهران می‌تواند کمک شایانی کند که این موضوع در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته و منتظریم به ما ابلاغ کنند.


درخواست شورای شهر تهران، تعطیلی حمل و نقل عمومی


علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران نیز در واکنش به سخنان علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونای استان تهران گفت: ضمن تشکر از تصمیم «ستاد کلان‌شهر تهران» بابت تصویب پیشنهاد شورای شهر جهت تعطیلی حمل‌ونقل عمومی، امیدواریم فرآیند تصویب نهایی این مصوبه ستاد کلان‌شهر تهران در مراجع فرادست یعنی ستاد استانی به ریاست استاندار و در صورت ضرورت در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، این مصوبه در اسرع وقت در شهر تهران عملیاتی شود و حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از عوامل اصلی شیوع ویروس کرونا، متوقف شده و در صورت ضرورت صرفاً به سرویس اضطراری بر مبنای برنامه موقتی که شهرداری ارائه خواهد کرد، اکتفا شود.


اعطا با بیان اینکه بارها در تماس‌های متعددی که با حریرچی قائم‌مقام وزیر بهداشت، محسنی بندپی استاندار تهران، سردار رحیمی، فرماندهی پلیس تهران بزرگ و زالی رئیس شورای فرماندهی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران و تعدادی از مدیران شهری داشتم در رابطه با تصمیم ستاد کرونای کلان‌شهر تهران گفت‌وگو کردیم. افزود: عمده این مسئولان با محدود کردن جدی سیستم حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از راه‌های کنترل شیوع کرونا موافق هستند، اما تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه را منوط به تأیید ستاد استانی به ریاست استاندار تهران یا ستاد ملی مقابله با کرونا دانستند و به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری نهایی در خصوص مصوبه شورای فرماندهی کلان‌شهر تهران، ظرف یکی دو روز آینده محقق خواهد شد.


خواب بهاری منتخبین مردم تهران


به نظر می‌رسد نقش شورای شهر تهران در موضوع مقابله با کرونا گم شده است، درحالی‌که رئیس شورای اسلامی شهر تهران باید این روزها جلسات متعددی را با اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان برگزار کند اما خبری از رئیس و اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی تهران در حساس‌ترین روزهای تهران نیست و به نظر می‌رسد به قرنطینه خودخواسته رفته و مدیریت شهر تهران را رها کرده‌اند.


در این میان سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا طرح ترافیک و تردد زوج و فرد خودروها که پیشنهاد بسیاری از کارشناسان بود لااقل در این ایام اجرا نمی‌شود تا حداقل شاهد کاهش تردد خودروها در کلان‌شهر تهران باشیم.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب