چگونه بهتر یاد بگیریم؟ روانشناسی یادگیری چیست؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، اگرچه بیشتر از هر حیطه و هر موضوعی کلمه یادگیری ما را به یاد تحصیل و موضوعات درسی می اندازد.اما حتما جملاتی از این قبیل ( دیگه یاد گرفتم با تو چه جوری برخورد کنم! ) ( از تو یاد گرفتم این مدلی باشم! ) برای گوش تان آشنا و در جلسات مشاوره تحصیلی بسیار به گوش می رسد.
بنابراین یادگیری یعنی آموختن، در همه ی صحنه های زندگی وجود دارد. از جمله در هیجانات، زندگی روزمره و مهارت های فنی و نیز شخصیت ما.
اگر چیزی به نام یادگیری وجود نداشت ما مجبور بودیم همه تجربیات و اشتباهات گذشته گان مان را مو به مو تکرار کنیم.
پس آنچه که کمک کرده به پیشرفت فعلی و انتقال نسل به نسل اطلاعات برسیم، فراید آموختن و یادگیری دانش و مهارت ها بوده.
یادگیری در انسان از همان ابتدای تولد شروع می شوند البته در حیوانات نیز فرایند یادگیری در سطح ابتدایی و محدود تر وجود دارد.
این مسئله بخصوص در حیوانات خانگی آموزش دیده یا بخصوص در سیرک بیشتر مشاهده می شود.
یادگیری با یک تغییر همراه است. تغیر درونی ( در افکار، شخصیت، ذهنیت و باورها) و یا تغییر بیرونی ( در رفتار، مهارت ها ).
جدیدترین مقالات مشاوره پیش از ازدواج را در سایت مشاورانه مطالعه کنید.
یادگیری های شما از کدام نوع است؟
فرایند یادگیری می تواند در سطحی بسیار ساده رخ دهد که به این حالت یادگیری از نوع شرطی سازی می گویند.
در مدل یادگیری بر اساس شرطی سازی، تکرار دو محرک یا دو اتفاق کنار هم باعث شکل گیری تداعی و در نهایت یادگیری می شود.
به عنوان مثال وقتی حال بدی پیدا می کنیم به فضای مجازی و چت گردن با دوستان مان روی می آوریم
در نهایت بعد از تکرار چندین باره این اتفاق، ( تقریبا ناهشیارانه )، یادگیری رخ داده و به محض یک حال بعد حتما باید با موبایل خود و فضای مجازی به باز سازی روحیه خود بپردازیم.
یا هنگام درس خواندن در اتاق خواب، خواب برایمان تداعی می شود و تمرکز و کارایی لازم را نداریم.
یادگیری پاسخگر: به معنای یادگیری یک رفتار بر اساس پیامد آن با توجه به تجربیاتی است که برای خودمان رخ داده.
مثلا زنی که تنها بعد از قهر کردن، همسرش به او توجه می کند در نتیجه ی این پیامد مثبت، چنین برخوردی را برای کسب توجه از همسرش می آموزد.
یادگیری از نوع جانشینی که البرت بندورا آن را عنوان نموده، نوع دیگری از یادگیری می باشد.
در این مدل فرد با مشاهده پاداش یا تنبیه دیگران از پیامد رفتارها آگاه شده و رفتار خود را نیز بر همان اساس تغییر و تطبیق می دهد.
مثلا کودکی که می بیند خواهر بزرگ ترش با دعوا و گریه توانسته به اسباب بازی دلخواهش دست یابد او نیز یاد می گیرد با چنین ترفندی می توان به خواسته خود برسد.
اصول اساسی و کلیدی برنامه ریزی درسی و مشاوره آنلاین رایگان را در سایت مشاورانه مطالعه کنید.
نقش انگیزه و علاقه در یادگیری چیست؟
چون یادگیری یک فعالیت تفننی و کوتاه مدت نیست،بنابراین، در خیلی از مواقع یادگیری بخصوص در ابتدای امر مسیری لذت بخش نبوده بلکه دشوار و ناخواستنی به نظر می رسد.
به جز موارد یادگیری ناهوشیار، در فرایند یادگیری عمدی( بخصوص یادگیری تحصیلی، یادگیری مهارت ها )، انگیزه اولین قدم در یادگیری می باشد.
در واقع در کنار هوش و استعداد لازم انگیزه نقش اساسی در یادگیری دارد، البته این انگیزه می تواند بیرونی یا درونی باشد.
( به عنوان مثال یادگیری آشپزی، قلاب بافی و... برای جلب توجه و رضایت دیگران انگیزه بیرونی و برای کسب منافع و رفع نیاز های شخصی، انگیزه درونی می باشد).
بنابراین، شما می توانید برای یادگیری در کودک تان یا حتی یادگیری خود انگیزه ایجاد کنید.البته آگاهی از انگیزه به شما کمک می کند تا نسبت به درستی انتخاب و اهداف خود بیشتر دقت کرده و سپس به سراغ یادگیری بروید.
دو دانش آموز با هوش یکسان را در نظر بگیرید که یکی از نظر تشویق و تمایل بیشتری برای موفقیت تحصیلی برخوردار بوده و دیگری از این نظر از سوی والدین چندان مورد توجه یا تنبیه و تشویق قرار نمی گیرد.
مسلما این دو دانش آموز از نظر انگیزه بیرونی و درونی نسبت به یادگیری تحصیلی تلاش متفاوتی خواهند داشت.
سبک های مختلف روانشناسی یادگیری ( آیا همه ی ما به یک شیوه یاد می گیریم؟)
در زمینه یادگیری سبک های مختلفی وجود دارد که در زیر به آن اشاره می شود:
- سبک فعال گرا: به طور کلی این افراد به تجربیات جدید توجه می کنند، روشنفکر هستند و هنگام رو به رو شدن با هر چیز جدید به وجد می آیند.
فلسفه این افراد این است که هر چیزی را باید یک بار امتحان کرد، بنابراین خودشان به دنبال یادگیری و حل مسائل می روند.
- بازخوردگرا ها: این ها معمولا به کناری می ایستند و به مشاهده و تحلیل نتایج و پیامد ها می پردازند.
فلسفه شان نیز این است که باید محتاط بود.
بنابراین ترجیح می دهند که در صندلی آخر بنشینند، به صحبت های دیگران گوش کنند، یادداشت برداری کنند.
- گروه تئوریست ها: مشاهدات را جمع آوری می کنند و به تئوری پیچیده تبدیل می کنند.
آن ها دوست دارند به تجزیه و ترکیب مسائل بپردازند. به فرضیات، اصول تئوری و مدل های اولیه و سیستم های فکری توجه دارند.فلسفه آن ها پیروی از عقلانیت است.
- گروه عمل گراها: این گروه نسبت به آزمودن ایده ها و مهارت ها حساس هستند. از هر فرصتی برای کشف و آزمایش ایده ها استفاده می کنند.
آن ها از رو به رو شدن با مسائل جدید لذت می برند و می خواهند با سرعت و اعتماد به بررسی ایده ها بپردازند.
بحث های تکراری و بی حاصل برای آنها غیر قابل تحمل است.
توصیه های پایانی درباره یادگیری( ویژه والدین)
موارد زیادی وجود دارد که می توانید درباره یادگیری آن ها با فرزندتان صحبت کنیدمثلا اتفاقات مدرسه،سرگرمی های آموزشی، ورزش و... بنابراین روی موضوع یادگیری دقت کنید.
به عنوان مثال به جای اینکه صرفا به دستاورد ها تمرکز نمایید در کنار این مقوله از میزان یادگیری فرزند خود نیز سوال کنید.
بعد از موفقیت فرزندتان از او بپرسد آیا چیز جدیدی بعد از این موفقیت یاد گرفتی؟
هنگامی که فرزندتان راجع به اتفاقی که در مدرسه رخ داده ( دعوا، آشتی و...) با شما صحبت می کند، می توانید با این نوع پرسش از یادگیری؛ به او نشان دهید که در هر جا و هر موقعیتی چیزی برای یادگیری وجود دارد.
این مسئله را در نظر داشته باشید که افراد مختلف رویکرد های مختلفی نسبت به یادگیری دارند و همه آن ها می توانند موفق باشند.
به فرزند تان کمک کنید تا بتواند بین یادگیری هایش در شرایط مختلف ارتباط برقرار کند.
درباره یادگیری فرزندتان با معلم صحبت کنید این امر می تواند برای معلم نیز با ارزش باشد، به علاوه اطلاعات شما نیز می تواند به معلم کمک کند تا درک کامل تری از فرزند تان کسب نماید.
نسبت به انگیزه و ایجاد علاقه فرزند تان جهت یادگیری غافل نشوید.انگیزه درونی را مقدم بر انگیزه بیرونی و نیز تشویق را مقدم بر تنبیه قرار دهید.
موضوعات یادگیری و روش های یادگیری متناسب با سن فرزند تان انتخاب کنید.مثلا حل مسائل انتزاعی و ذهنی برای یک کودک کم سن یا موضوع ساده و عینی برای کودکی بزرگ، هر دو می تواند کسالت بار باشد.
منبع: مرکز مشاوره روانشناسی مشاورانه
انتهای پیام/
انتهای پیام/