دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 بهمن 1398 - 19:00
دانشنامه پارلمان/ 52

برگزاری همه‌پرسی چگونه در کشور ممکن می‌شود

مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌هاست که آشنایی با اصطلاحات قانونی آن برای شهروندان امری لازم است.
کد خبر : 472116
BS0K2892.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد.


مجلس شورای اسلامی پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است و از این‌رو آشنایی با بخش‌های مختلف آن ضروری به نظر می‌رسد. با همین هدف اصطلاح‌ها و کلیدواژه‌های حقوقی مجلس شورای اسلامی برای آشنایی مخاطبان در این صفحه منتشر می‌شود.


تقاضای همه پرسی


ماده 201 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره همه‌پرسی می‌گوید: برای بررسی تقاضای همه‌پرسی موضوع اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کمیسیون ویژه‌ای مرکب از 15 نفر نماینده با رأی مستقیم مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود تا مطابق مقررات حاکم بر تشکیل و نحوه اداره کمیسیون‌های دیگر موضوع را بررسی و گزارش خود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.


تبصره 1 ماده 201 تصریح می‌کند: رسیدگی به درخواست همه‌پرسی یک شوری است. در صورت تقاضای فوریت برای آن مطابق مواد مربوطه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.


تبصره 2 تأکید می‌کند: مدت زمان صحبت مخالفان و موافقان در صحن علنی مجلس حداکثر چهار ساعت و برای هر نفر حداکثر 15 دقیقه خواهد بود.


نحوه ثبت نام و نطق مخالفان و موافقان مطابق ماده 111 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی خواهد بود. نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون ویژه هر کدام می‌توانند تا یک ساعت توضیحات خود را ارائه کنند.


تبصره 3 اضافه می‌کند: پس از پایان مذاکرات، رأی‌گیری علنی و با ورقه به‌عمل می‌آید. نحوه رأی‌گیری به ترتیب زیر خواهد بود:


الف) اصل مصوبه کمیسیون ویژه


ب) پیشنهاد جایگزین اصل درخواست اولیه


ج) پیشنهاد جایگزین کمیسیون‌های فرعی به ترتیب وصول


د) پیشنهاد جایگزین نایندگان به ترتیب وصول


در تبصره 4 این ماده آمده است: در مرحله طرح هر یک از پیشنهادها علاوه بر پیشنهاد دهنده یک موافق و یک مخالف و نماینده دورت و سخنگوی کمیسیون هریک حداکثر به مدت 10 دقیقه می‌توانند صحبت کنند.


طبق تبصره 5 ماده 201؛ مناط تصویب درخواست همه‌پری اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رأی مثبت حداقل دو سوم مجموع نمایندگان خواهد بود.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته