دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیر «مجموعه هنری بادگیر» پاریس در گفتگو با آنا:

می‌خواهیم تصویر غلط ایران در ذهن غربی‌ها را با زبان هنر اصلاح کنیم/ عجله هنرجویان برای حرفه‌ای‌شدن، بازار را ملتهب می‌کند

مدیر «مجموعه هنری بادگیر» پاریس از تلاش خود برای اصلاح تصویر غلط ایران در ذهن غربی‌ها با زبان هنر می‌گوید.
کد خبر : 467631
زهرا+جهانبخش.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، زهرا جهانبخش از چهره‌های جوان، اما شناخته‌شده در عرصه هنر نقاشی و به ویژه در حوزه اقتصاد هنر و برگزاری نمایشگاه‌های هنری است.


جهانبخش پس از پایان تحصیلات دوره کارشناسی در رشته نقاشی، با هدف تحصیل در رشته هنرهای تجسمی به فرانسه رفت، اما علاقه به حوزه‌های کلان فرهنگی باعث شد تا تحصیلات خود را در دانشگاه سوربن در رشته ارتباط فرهنگی (Médiation Culturelle) تا مقطع دکتری ادامه دهد.ضمن اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی خود در ساحت هنر ایرانی را نیز به موازات تحصیل ادامه داده است.


وی در سال‌های اخیر چه در ایران و چه در خارج از کشور، بیشتر در حوزه‌های پژوهشی و اجرایی فعالیت کرده است. جهانبخش در سال 2017 «مجموعه هنری بادگیر» را در پاریس به منظور معرفی هنرمندان ایرانی به محافل هنری اروپا تأسیس کرد. فعالیت‌های این انجمن بیشتر روی عکاسی متمرکز است. مجموعه بادگیر دو سال است که رویداد سالانه بین‌المللی «ایران فوتو» را نیز در پاریس برگزار می‌کند. این مجموعه هنری، تابستان امسال در دومین رویداد هنری «تیرآرت» که در پردیس چارسو برگزار شد، غرفه اختصاصی داشت و آثار تعدادی از عکاسان ایرانی را به نمایش گذاشت.



زهرا جهانبخش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره رویداد «ایران فتو» به عنوان مهم‌ترین فعالیت مجموعه هنری بادگیر گفت: هدف ما از برگزاری نمایشگاه سالانه ایران فوتو در پاریس این است که آثار عکاسان جوانی را که سوژه کارهایشان در مورد زندگی و فضای عادی جامعه ایران است معرفی کنیم.


 وی اظهار کرد: می‌خواهیم تصویر واقعی و متفاوتی از ایران به مخاطبان غربی ارائه دهیم و تصویر غلطی را که در ذهن آنها شکل گرفته و مخاطب را تک‌بُعدی می‌کند اصلاح کنیم.به هر حال هر کشوری مشکلات خودش را دارد، اما در مجموع زندگی آرامی در ایران وجود دارد که در رسانه‌های غربی دیده نمی‌شود.



زمانی که هنرمند موقعیت خودش را تثبیت کند، طبیعتاً بازار هم از او استقبال می‌کند.



مدیر مجموعه هنری بادگیر عنوان کرد: از سوی دیگر، ارتباط خودمان با رویداهای هنری داخل کشور را هم با جدیت دنبال می‌کنیم. امسال و سال گذشته در تیرآرت حضور پررنگی داشتیم. امسال در این رویداد هنری 20 عکاس را داشتیم که تعدادی از آنها با وجود داشتن آثار بسیار قوی حتی در داخل ایران هم چندان شناخته‌شده نیستند.


وی افزود: سعی کردیم آثار گروهی از عکاسان ایرانی را که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اما هنوز ایران و ایرانیان دغدغه آنهاست را در این رویدادها فرهنگی به نمایش بگذاریم.


جهانبخش گفت: همانطور که اشاره کردم، ما در پاریس با زبان هنر به دنبال ارائه تصویر دیگری از فضای ایران و اصلاح تصویر غلطی هستیم که از ایرانیان در ذهن غربی‌ها شکل گرفته است. تصویری که با واقعیت فضای ایران تطابق ندارد. عناصر فرهنگی ما برای مردم خودمان یک امر عادی و شناخته‌شده است؛ من که در ایران بزرگ شدم این محیط را می‌شناسم، اما مخاطبان غربی این شناخت را ندارند.


وی ادامه داد: تازه فرانسه کشوری است که نسبت به سایر کشورهای غربی شناخت خوبی از جامعه ایران دارد. ارتباط فرهنگی بین این دو کشور از حدود دو قرن پیش شکل گرفته، اما با این حال نسل جوان ما را نمی‌شناسند. باورشان نمی‌شود که این آرامشی که در عکس‌ها می‌بینند در ایران وجود دارد. ما یک‌سری عکس درباره فعالیت زنان در ایران داشتیم که برای مخاطبان فرانسوی بسیار جالب بود. این که زنان در ایران در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و اقصادی فعال هستند، تحصیلات و درآمد دارند و کار خودشان را انجام می‌دهند.


این هنرمند ایرانی ساکن پاریس گفت: امسال در نمایشگاه «ایران فتو، ساید آوت ساید» 250 اثر را از 20 عکاس به‌صورت کامل روی دیوار بردیم. بازتاب رسانه‌ای این نمایشگاه بسیار عالی بود.خبرگزاری‌ها و رسانه‌هایی همچون بی بی سی و خبرگزاری فرانسه آن را پوشش دادند.


این پژوهشگر هنر عنوان کرد: عکاسی را داشتیم که ساکن اتریش بود و یکی از پروژهایی که دنبال کرد عکاسی از مهاجرانی بود که به تازگی وارد این کشور شده بودند.در عکس‌های خودش به خوبی توانست آن غم غربت و تنهایی روزهای ابتدایی ورود آنها را به تصویر بکشد.


وی افزود: یکی دیگر از مجموعه عکس‌های ما به خانم سحر مختاری تعلق دارد. وی متولد شهر زنجان و مدرس عکاسی است. از عکاسان جوان و بسیار خوب ما هستند. ایشان برای عکاسی به خانه‌های قدیمی که در حال تخریب هستند رفته و آن عناصر نوستالژیکی که که خاطرات دوران کودکی ما را ساخته است را از دریچه دوربین ضبط کرده است. در نهایت هم با یک کلاژ از عکس‌های خانوادگی قدیمی، ترکیب جذابی به وجود آورده است.



این پژوهشگر هنر تصریح کرد: این عکس ها می‌تواند بیانگر خاطرات قدیم ما از آن فضاهای اصیل باشد و به بازخوانی هویت ما از آن معماری که در آن بزرگ شدیم بیانجامد. اغلب ما دوران کودکی خود را در خانه‌های پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سر کردیم.این گونه آثار نشان می‌دهد که نسل جوان درحال مطالعه دوباره و بازخوانی فرهنگ اصیل ایرانی است و می‌خواهد اصالت خودش را در زمدگی امروز پیدا کند.


جهانبخش درباره اهتمام هنرمندان به شیوه‌های درست درآمدزایی از خلق آثار هنری نیز گفت: نگاه روشمند و درست به اقتصاد هنر به نسبت سال‌های پیش بسیار بهتر شده.شما می بیند که تعداد گالری‌ها در تهران و شهرستان‌ها بیشتر شده و در نتیجه انگیزه‌ هنرمندان برای کار کردن هم افزایش یافته است. معمولاً نگاه مردم این است که فعالیت هنری، آینده ندارد اما الان اوضاع خیلی بهتر شده و فعالیت‌های هنری از جنبه اقتصادی هم به درآمدزایی رسیده است.


وی افزود: الان اغلب هنرمندان ما در رشته‌های تجسمی برنامه‌ریزی و افق دید دارند، این به خاطر برگزاری همین رویداهای هنری مثل تیرآرت یا نمایشگاه های نقاشی و عکس است. ما سومین کشور خاورمیانه هستیم که توانستیم یک آرت‌فیر داخلی داشته باشیم. در این فضاها شاهد هستیم که از شهرهای دیگری همچون شیراز اصفهان، رشت، مشهد و... هم اثر ارائه می‌شود.


مدیر مجموعه هنری بادگیر گفت: همین که می‌بینیم اصفهان و شیراز صحنه هنری فعالی دارد، خیلی اتفاق مهمی است. شاید 20 سال پیش کسی گالری‌داری در شهرستان‌ها را جدی نمی‌گرفت، فکر می‌کردیم همه چیز در اطراف همین دانشگاه تهران اتفاق می‌افتد. این پیشرفت در داخل ایران حتی از نگاه خارجی‌ها محسوس است.


جهانبخش اظهار کرد: وقتی می‌گوییم بازار هنر یعنی باید هم بازار را داشته باشیم و هم ارزش های هنری را. هنرمند باید به بهترین حالت ممکن خودش کار کند. زمانی که موقعیت خودش را به عنوان یک هنرمند تثبیت کند، طبیعتاً بازار هم از او استقبال می‌کند.


وی افزود: در ایران،که هنرجویان جوان ما خیلی سریع می‌خواهند به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای وارد بازار شوند در صورتی که هنوز آن جایگاه را پیدا نکرده‌اند و هنرجو هستند. این موضوع باعث می‌‌شود که بازار، بازار ملتهبی شود، چون همه در حال تجربه کردن هستند. مجموعه‌دارها و گالری‌های ما هم باید خیلی دقیق‌تر انتخاب و قیمت‌گذاری ‌کنند تا آن هنرمندان جوان آسیب نبینند.



هدف  از برگزاری نمایشگاه «ایران فوتو» در پاریس، اصلاح تصویر غلط ایران در ذهن غربی‌ها است.



این هنرمند ساکن پاریس عنوان کرد: بازار آثار هنری در اروپا در حوزه هایی مثل نقاشی یا مجسمه‌سازی چند قرن قدمت دارد؛ در نتیجه، پختگی بیشتری داشته و جایگاهش مشخص است. فراموش نکنیم که نمایشگاه های هنری یکی از عناصر اصلی اکوسیستم دنیای هنر است که ما تازه به آن رسیده‌ایم در صورتی که در اروپا از سال‌ها پیش این رویدادهای هنری نهادینه شده است.


جهانبخش افزود: بنابراین کامل‌شدن این عناصر هنری به رشد کمّی و کیفی اقتصاد هنر در ایران کمک می‌کند. در این بین، همه فعالان هنری یعنی دانشجو، استاد، گالری‌دار، مجموعه‌دار، موزه‌دار و ... باید در یک زنجیره و در کنار هم رشد کنند.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

برچسب ها: پاریس عکاسی نقاشی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته